Elokuvat
-
Leffa: Sukupolvet törmäyskurssilla
Yksi ihmisaivojen keskeisistä toimintaperiaatteista on tiedon yksinkertaistaminen. Sen avulla saamme nopeasti hahmotettua eri asioita, mutta se johtaa myös vääristymiin. Tämä näkyy ikävän hyvin eri ikäluokkien välillä. Vanhempi sukupolvi näkee nuoremmat useimmiten kurittomina ja jopa vaarallisina. Esimerkkeinä käyvät vaikkapa James Dean -klassikko Nuori kapinallinen (USA 1955) ja kotimainen Kuriton sukupolvi vuodelta 1957. Nyt tämä aikoinaan kuriton
-
Leffa: Kuormitusta kerrakseen
Psykososiaalisen stressin merkkielokuvaksi voisi valita Aku Ankka -lyhytfilmin Self Control vuodelta 1938 (ks. Youtube). Siinä Aku yrittää rentoutua riippumatossa (päätyö kun on laiskottelu), mutta ympäristötekijät ja Akun omat tulkinnat tilanteesta aiheuttavat lopulta tutun raivokohtauksen. Sitä ei helpota edes radiosta tuleva self-help-ohjelma. Suomi 100 vuotta -juhliin valmistui kolmas versio Tuntemattomasta sotilaasta (Louhimies 2017), joka kertoo äärimmäisessä
-
Leffa: Yritetään yhdessä vielä
Yhteistoiminta on taitolaji, joka onnistuu luonnostaan vastasyntyneeltä, mutta alkaa länsimaisen kasvatuksen kautta rapautua nopeasti. Meillä kun korostetaan yksilöllisyyttä yli kaiken – esimerkkinä vaikkapa sosiaalinen media. Jakamistalouden vaaroista kertoo Tom Hanksin tähdittämä uutuuselokuva The Circle (USA 2017), jossa yhtiön välittäminen työntekijöistään menee nopeasti yli yksilöoikeuksien. Sota on perinteisesti ollut elokuvissa alue, jossa ryhmätoiminta on se lopullinen
-
-
Leffa: Vaara vaanii
Kylmän sodan aikakausi tuotti uusia avauksia elokuviin. Ihmiskuntaa uhkasivat sosialismin lisäksi niin ulkoavaruuden olennot kuin hullujen tiedemiesten pieleen menneet kokeet. Jo kaksi kertaa filmatisoidussa Kärpäsessä (USA 1958 ja 1986) tutkija altistuu ”atomimutaatiolle” kammottavin seurauksin. Sama kohtaa gammasäteilyn alueella tohtori Banneria, joka muuttuu vihreäksi Hulkiksi (USA 2003 & 2008), joka raivoaa edelleen suosituissa Marvel-filmatisoinneissa (kuvassa). Säteilyn
-
-
Leffa: Käymme yhdessä ain’
Elokuvanteko kiteytyy usein sen tähtiin ja ohjaajaan, vaikka mukana on satoja muita ammattiryhmiä. Isojen tuotantojen henkilötyövuodet vastaavat nykyään jo yhden ihmisen koko elinikää. Elokuvaprosessin projektiluontoisuutta ovat kuvanneet hyvin esimerkiksi François Truffaut elokuvassa Amerikkalainen yö (1973) ja Robert Altman The Playerissa (DVD Atlantic Film 2015). Käsikirjoittajan näkökulmasta elokuvantekoa ja sen taustajuonitteluja tarkastelee tuore Trumbo (DVD Scanbox
-
Ain’ laulain työtäs tee
Disneyn ensimmäinen pitkä animaatio Lumikki ja 7 kääpiötä (DVD Disney 2015) ei tule heti mieleen työhyvinvointia mietittäessä, vaikka sen tunnetuin laulu antaa hyviä kehittämisvihjeitä: ”On hauskempaa, kun lauletaan. Siis laulain työtäs tee”. Vaikka elokuvien katsominen työn ohessa on käytännössä mahdotonta, musiikin kuuntelu onnistuu kyllä. Juuri musiikin avulla katsoja samaistuu henkilöhahmoihin ja auttaa katsojan sisälle elokuvan
-
Leffa: Aina vaara ompi eessä
Suomalaisia tapaturmatilastoja niin töissä kuin vapaa-ajalla ei voi kuin ihmetellä ja surra. Miten on mahdollista, että telomme itseämme kaksi kertaa useammin kuin länsinaapurimme? Töissä henkensä menettää enää parikymmentä henkeä vuosittain, mutta vapaa-ajalla kuolee jo yli 2 500 ihmistä, puhumattakaan sadoistatuhansista loukkaantumisista. Suuri osa niin työ- kuin vapaa-ajan tapaturmista on pieniä arkisia huolimattomuus- ja välinpitämättömyysvirheitä, joista ei
-
Leffa: Palvelevaan johtajuuteen
Johtajat näyttäytyvät elokuvissa useimmiten varsin negatiivisina (TV-sarja Boss), ja suorastaan naurettavina hahmoina, kuten elokuvissa Kaameat pomot 1 ja 2 (Warner Home Video 2012 ja 2015). Realistisempi esimerkki huonosta johtamisesta on belgialais-ranskalainen irtisanomiskuvaus Kaksi päivää, yksi yö (DVD Scanbox 2015). Siinä tehtaanjohtaja asettaa vastakkain masentuneen äidin työpaikan ja henkilökunnan vuosibonukset. Lisäksi vielä karumpi lähiesimies pelottelee muuta
-
Leffa: Ihminen ja kone
Elokuva taidemuotona on aina ollut teknisen kehityksen kärkeä. Jo ensimmäisissä filmeissä kikkailtiin niin valotuksilla, leikkauksilla kuin trikkikuvauksilla. 1950-luvulla keksittiin 3D-tekniikka ja leveät kuvaformaatit. Nyttemmin perinteisestä filmistä on siirrytty digitallennukseen ja nopeaan kuvataajuuteen, mutta tarinat ja teemat säilyvät samoina. Jo mykkäelokuvissa ihminen oli usein tekniikkansa vanki tai jopa uhri (Metropolis 1927). Se avasi ovia, mutta jätti
-
Leffa: Erilaisia urapolkuja
Elokuva soveltuu hyvin erilaisten elämänpolkujen ja työurien kuvaamiseen. Toisistaan poikkeavia kohtaloita voi kuljettaa rinnakkain ja draama syntyy polkujen ajoittaisista kohtaamisista. Suosikkini näistä niin kutsutuista episodielokuvista on Robert Altmanin Short Cuts (USA 1993), jossa on parikymmentä päähenkilöä. Kavalkadista löytyy muun muassa tarjoilija, autokuski, muusikko, poliisi ja leipuri. Tapahtumat ja ihmiset törmäilevät toisiinsa, ja lopulta kaikki joutuvat saman