Liiallinen työkuorma kannattaa ottaa rohkeasti puheeksi esimiehen kanssa.

Vinkkejä työelämään

• 30.09.2020

Jatkuvasti liikaa töitä? Näillä vinkeillä otat työkuorman puheeksi esimiehen kanssa

Liian paljon töitä, jatkuvaa suorittamista ja kiihtyvä työtahti? Haitalliseen työkuormaan kannattaa puuttua ajoissa.

Työn kuormitustekijöitä ei voi aina kiertää tai poistaa. Esimerkiksi asiakaspalvelutyössä haastavia asiakkaita ei voi kokonaan välttää ja kuljetustyö edellyttää jatkuvaa valppaana oloa.

Työnantajan velvollisuus on kuitenkin antaa työntekijöille keinoja hallita haitallisia kuormitustekijöitä. Apuna voi olla koulutukset, joustavat työajat, tauottaminen, sosiaalisen tuen lisääminen sekä työstä saadun palautteen tai muiden työn myönteisten piirteiden vahvistaminen.

Liiallista työkuormaa voi koittaa selvittää ensin itsenäisesti. Kalenteriin voi vaikkapa merkitä kuukausittain toistuvan kysymyksen itselleen: Hei mitä mulle kuuluu? Kysymys auttaa pysähtymään omien ajatusten ja tuntemuksien äärelle, ja asiat konkretisoituvat itsellekin helpommin.

Joskus työkuorma kuitenkin kasvaa liian suureksi, ja apua kannattaa hakea ulkopuolelta. Unen laadun heikkeneminen on usein ensimmäinen merkki ylikuormituksesta. Kello saattaa näyttää, että unta on kertynyt kahdeksan tuntia, mutta olo ei ole lainkaan levännyt. Toinen mittari on tuntemus työn mielekkyydestä. Hälytyskellojen pitäisi soida, jos yhä useampana aamuna tuntuu siltä, että ei ole kiva lähteä töihin tai jos alkaa välttelemään tiettyjä tilanteita tai ihmisiä.

Asiat ratkeavat usein kuitenkin puhumalla. Näillä keinoilla otat liiallisen työkuorman puheeksi esimiehesi kanssa.

1. Ole sopivalla tavalla rohkea ja itsekäs.

Kukaan muu ei välttämättä tiedä, että työtaakkasi on kasvanut liian kuormittavaksi. Tunnista tilanne ja vaadi siihen muutosta.

2. Kerro aidosti, mikä on pielessä.

Varaa esimiehesi kanssa yhteinen rauhallinen hetki. Kerro niin aidosti kuin pystyt, mitkä asiat aiheuttavat sinulle haasteita.

3. Ehdota konkreettisia ratkaisuja.

Valmistaudu tuomaan esiin asioita, jotka kuormittavat ja mitä muutoksia niiden eteen voisi tehdä. Ehdota, miten esimerkiksi työprosessiasi voisi muuttaa.

4. Esimieskään ei ole ihmeiden tekijä.

Esimies ei aina voi ratkaista ongelmaa yksin tai heti. Mieti, kuka muu voisi auttaa sinua tässä tilanteessa. Voisitko saada tukea työkaverilta tai työterveyspsykologilta?

Vinkit antoi Työturvallisuuskeskuksen asiantuntija Seija Moilanen, jonka erikoisosaamista on työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittäminen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.