Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Näin kysyt yleisöltä – luentomuotoisen perehdytyksen vuorovaikutushaasteet
Kirjoittaja: Piia Mikkola
Kuvaaja: Kalle Talonen
Onnistuneen perehdytyksen on tutkimuksissa todettu lisäävän työtyytyväisyyttä, työmotivaatiota ja työssä suoriutumista.
Työelämän murros näkyy monilla aloilla. Yksi sen leimallinen piirre on se, että yhä useampi meistä työskentelee jonkinlaisessa asiantuntijatehtävässä. Kun työntekijät lisäksi siirtyvät aikaisempaa aktiivisemmin työpaikasta ja -tehtävästä toiseen, organisaatioiden perehdytysohjelmilla on tärkeä rooli asiantuntijatiedon välittämisessä työyhteisön uusille tulokkaille.
Uusien työntekijöiden perehdytys on syytä ottaa vakavasti, sillä se on kriittinen vaihe sekä perehdytettävän työntekijän että työnantajaorganisaation näkökulmasta. Onnistuneen perehdytyksen on tutkimuksissa todettu lisäävän työtyytyväisyyttä, työmotivaatiota ja työssä suoriutumista. Se vaikuttaa jopa siihen, miten vahvasti työntekijä sitoutuu uuteen työnantajaorganisaatioonsa.
Mistä uusien työntekijöiden perehdyttämisessä sitten on kysymys? Perehdytykseen on liitetty monenlaisia päämääriä: sen kautta sosiaalistutaan työyhteisöön ja omaksutaan organisaation normeja ja arvoja. Pohjimmiltaan perehdyttäminen on joka tapauksessa vuorovaikutusta, jossa tieto ja osaaminen ovat tärkeässä asemassa. Perehdytyksen keskeinen tavoitehan on se, että uudet työntekijät omaksuisivat perehdytysohjelman aikana työssä tarvitsemiaan tietoja ja taitoja.
Työhön liittyvää tietoa ei kuitenkaan voida vain yksisuuntaisesti välittää uusille työntekijöille. Oppimista – tiedon ja osaamisen karttumista – pitäisi pystyä myös seuraamaan ja kontrolloimaan. Tämän tehtävän haastavuus ilmenee konkreettisesti luentomuotoisessa perehdytyksessä. Luennoille voi osallistua kymmeniä henkilöitä, jotka tulevat erilaisista taustoista ja joilla on erilainen tietotaso. Miten perehdyttäjä voi tällaisessa tilanteessa selvittää ryhmään kuuluvien yksilöiden osaamista tai mahdollisia tiedon puutteita? Yksinkertaisen vastauksen tähän olettaisi olevan: tiedustelemalla asiaa yleisöltään.
Perehdytettävien ryhmän eteen astuvan luennoitsijan on hyvä olla tietoinen muutamista luentomuotoisen perehdytyksen erityispiirteistä. Ryhmätilanteessa vuorovaikutus muodostuu väistämättä erilaiseksi kuin esimerkiksi kahdenvälisissä työharjoittelutilanteissa. Suuressa ryhmässä vastuu luennoitsijan kysymyksiin vastaamisesta jakautuu usealle ryhmän jäsenelle. Siksi on mahdollista, että vain muutamat yleisön jäsenet reagoivat luennoitsijan esittämiin tietämistä ja osaamista käsitteleviin kysymyksiin. Vastaukset voivat myös olla hienovaraisia: nyökyttelyä, pään pudistuksia tai jopa ilmeitä. Tällaiset hienovaraiset vihjeet osaamisesta tai tiedon puutteesta saattavat jäädä luennoitsijalta huomaamatta. Riskinä on se, että perehdyttäjä päätyy väärään käsitykseen ryhmäläisten tietotasosta.
Tätä taustaa vasten on hyvä miettiä, millainen tieto on perehdytyksen tarpeisiin nähden riittävää. Joskus luennoitsijalle voi aivan hyvin riittää summittainen taustatieto siitä, mitä jotkut ryhmän jäsenet osaavat. Toisinaan voi sen sijaan olla tärkeätä saada tarkkaa tietoa kaikkien ryhmäläisten osaamisesta ja tietotasosta. Tällöin esimerkiksi käsiäänestykset (kuinka moni teistä…) voivat aktivoida ryhmän jäsenet ottamaan kysyttyyn asiaan kantaa paremmin kuin vaihtoehtokysymykset (onko tämä asia teille tuttu, oletteko tehneet tätä, onko teille kerrottu…). Myös kirjallisia lomakkeita käyttämällä voidaan varmistua siitä, että jokainen ryhmän jäsen saadaan kertomaan tietämyksestään tai tiedon puutteestaan silloin, kun asian selvittäminen koetaan tarpeelliseksi.
Sen jälkeen, kun perehdytysjaksolle on muotoiltu selkeät tavoitteet ja tavoitteiden saavuttamista on selvitetty, on hyvä miettiä seuraavaa askelta. Mikäli käy ilmi, että perehdytettävät tarvitsevat jonkin asian tarkempaa käsittelyä, kertaamista tai lisäharjoittelua, voiko perehdytysjakson sisältö joustaa tilanteen mukaan? Jos perehdyttäjällä itsellään on vahva ennakkokäsitys siitä, mitä perehdytettävien tulisi tietää tai osata, hän ei ehkä pysähdy kuuntelemaan herkällä korvalla sitä, millaisia tiedollisia tarpeita perehdytettävillä todellisuudessa on. Vaikka luentomuotoinen perehdytys on tehokas tapa jakaa tietoa samanaikaisesti usealle henkilölle, yksilöiden oppimisprosessin seuraaminen voi siis tällaisessa tilanteessa osoittautua haasteelliseksi.
Lähteet:
Mikkola, P. & Lehtinen, E. (tulossa): Making conclusions about what co-participants know: Knowledge probing question-answer sequences in group-based new employee orientation.
Mikkola, P. (tulossa): Tietämisen kontrollointi ja siihen liittyvät haasteet uusien työntekijöiden perehdytysluennoilla.
In too many work communities, silence is still probably the most common way to solve problems. People remain silent about difficult matters because they do not want to insult or burden others or show their own incompetence. It seems like Finns have taken the old saying “speech is silver, silence is golden” a little too
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Etätyössä tarvitaan uudenlaista sosiaalista älykkyyttä, kun tunnetilatkin pitäisi aistia verkon kautta. Työyhteisössä jokainen on vastuussa viestinnän tehosta ja kommunikoinnin sujuvuudesta.
Kalakauppias Max Grönholm ei suostu nimeämään lempikalaansa, sillä ei ole olemassa kalaa, josta hän ei hyvin valmistettuna pitäisi. Lempivedeneläviään Maxin Kala on myynyt vuodesta 2016 Espoon Kauklahdessa. Max perusti kaupan vanhaan puutaloon kiemuraisen kylätien varrelle, ja siitä asti kauppa on käynyt. Jopa niin hyvin, että viime vuonna myymälä siirtyi isompiin tiloihin Kauklahden Lasihyttiin. Intohimo tuoreeseen