Vinkkejä työelämään

• 28.04.2021

Puhu paljon ja ota aktiivisesti kontaktia työkavereihin – viisi vinkkiä toimivaan etäviestintään

Etätyössä tarvitaan uudenlaista sosiaalista älykkyyttä, kun tunnetilatkin pitäisi aistia verkon kautta. Työyhteisössä jokainen on vastuussa viestinnän tehosta ja kommunikoinnin sujuvuudesta.

Sosiaaliset taidot ovat joutuneet koetukselle, kun iso osa toimistotyöntekijöistä siirtyi kertaheitolla etätyöntekijöiksi. Tuloksellinen vuorovaikutus on etänä haastavampaa kuin kasvokkaisissa kohtaamisissa. Sosiaalista älykkyyttä voi kuitenkin harjoittaa ja kehittää.

Jatkuva etätyön tekeminen ja tapaamisten puute lisäävät myös henkistä kuormaa. Tue omaa ja kollegoiden hyvinvointia olemalla aktiivinen ja monikanavainen viestijä.

1 Osallistu – älä seuraa

Ole aktiivinen palavereissa, laita video ja mikki aina päälle ja kommentoi ahkerasti. Ilmehdi normaalia aktiivisemmin, nyökyttele, kannata puheenvuoroja taputus- tai peukku-emojeilla. Jos olet vetäjänä, osallista systemaattisesti neuvottelujen osallistujat: innosta ja pyydä ihmisiä osallistumaan tavalla tai toisella, vaikka se ei olisi asian kannalta välttämätöntä.

2 Satsaa sanoihin

Puhu enemmän, käytä adjektiiveja. Verkkoneuvotteluissa kannattaa välttää sarkasmia, käytä huumoriakin harkiten. Kysy aiempaa useammin toisen mielipidettä käsillä olevasta asiasta, mitä tunteita se hänessä herättää. Tunteita on vaikea tunnistaa verkkoneuvottelussa, varsinkin jos videokuvaa ei näe. Sitä voi harjoitella – yritä määrittää toisen tunnetila pelkän äänen perusteella.

3 Viettäkää yhteistä aikaa ilman agendaa

Työyhteisö tarvitsee yhteistä aikaa ilman virallista asialistaa. Epämuodollista, jutustelevaa yhdessäoloa voi viettää myös etänä. Se voi olla pitsaperjantai tai vaikka yhteinen Levyraati. Pitäkää säännöllisesti kahvibreikki, jonka aikana ei puhuta varsinaisista työasioista.

4 Puhelin käteen!

Soita työkaverille ihan perinteinen puhelu. Kysy, mitä kuuluu ja mitkä tunnelmat. Pitäkää vaikka kävelypalaveri. Myös esimiesten olisi hyvä viikon varrella jutella jokaisen alaisensa kanssa. Nyt kun toimistolla ei tule spontaaneja kohtaamisia, ota puhelin käteen ja järjestä niitä.

5 Luo yhteistä energiaa

Energisen tunneilmaston ylläpitäminen on tärkeää, ja tästä ovat kaikki vastuussa. Asiantuntijatyössä hyvä fiilis vaikuttaa suoraan tuottavuuteen. Kirjaa viikon tehtävälistalle työasioiden lisäksi ne toimenpiteet, joita aiot tehdä yhteisen ilmapiirin vahvistamiseksi.

Vinkit antoi Karoliina Jarenko, organisaatiokonsultti, yritysvalmentaja, uuden työn puuhanainen

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.