Työpaikka

19.05.2015

Vaisalassa digitaalinen työ on arkipäivää

Uusi teknologia tarjoaa välineet ympäri maailmaa levittäytyneen organisaation yhteydenpitoon ja johtamiseen. Digitaaliset viestintävälineet ovat myös muuttaneet työn tekemisen luonnetta.

Kun töitä voi teknologian ansiosta tehdä myös kotona, se vaatii työntekijältä taitoa ja kuria irrottautua työstä.”

Tänään minulla on viisi palaveria, joihin osallistun netin välityksellä, tuotepäällikkö Tomi Liljemark kertoo.

– Kuudenteenkin voisin osallistua verkossa, mutta se kokous pidetään oman työpisteeni naapurissa, joten nousen ylös ja kävelen sinne.

Tiesäähän liittyvien palveluiden kanssa työskentelevän Liljemarkin työpäivä kuvaa Vaisalan arkea. Yrityksen organisaatio kattaa lähes koko maailman, ja pitkien etäisyyksien vuoksi uudet viestintävälineet ovat avainasemassa työnteossa ja johtamisessa.

Vaisalan noin 1 600 työntekijästä 900 on Suomessa Vantaalla, 450 Yhdysvalloissa useassa toimipisteessä ja loput pienemmissä yksiköissä eri maanosissa. Toimipisteitä on yhteensä yli 30, ja ne sijaitsevat 16 maassa. Vaisalan mittaustuotteita ja -palveluita käytetään yli 150 maassa. Työntekijöiden keski-ikä on 42 vuotta.

Eri maissa ja maanosissa ollaan aikaeron vuoksi eri päivärytmeissä, mikä vaikuttaa työn tekemiseen. Liljemarkin työpäivä voi alkaa aamulla Vantaalla ja loppua toimistolla aikaisin, minkä jälkeen hän pitää tauon ennen iltapalaverien hoitamista kotoa käsin. Liljemarkin esimies on Yhdysvaltojen Coloradossa ja tiimiläisiä löytyy Isosta-Britanniasta. Iso osa työstä on ulkomailla olevien kollegoiden kanssa tekemistä.

– Uuden teknologian myötä ei tarvitse miettiä, sijoitetaanko koko tiimi Vantaalle vai Coloradoon. Työryhmä voi olla hajautettu, ja homma toimii hyvin, Liljemark sanoo.

VERKKO_15_a

Tomi Liljemarkin alaa ovat tiesäähän liittyvät palvelut.

Kontakteja verkossa ja kasvokkain

Tomi Liljemark ja globaalisti Vaisalan työturvallisuuden kehittämisestä vastaava työsuojelupäällikkö Mira Saksi pitävät viime vuosien suurimpana muutoksena Microsoftin Lync-pikaviestisovelluksen käyttöönottoa. Sovelluksen avulla kuka tahansa voi olla yhteydessä keneen tahansa koko organisaatiossa, ja työntekijän tilanteen – onko hän vapaa, puhuuko puhelua tai onko kokouksessa – näkee saman tien, joten häiritseviä yhteydenottoja voi välttää. Lyncin lisäksi Vaisalassa käytetään muun muassa perinteistä sähköpostia, intranetia sekä Salesforcen Chatteria, joka on ikään kuin yritysten Facebook. Puheluiden määrä on vähentynyt selvästi.

– Pikaviestijärjestelmät omalta osaltaan opettavat siihen, että asiat pyritään tekemään tehokkaasti. Jos ennen kirjoitettiin pitkä sähköposti kaikille asianosaisille ja kommunikaatio saattoi lopahtaa siihen, nyt asiat hoidetaan yhdessä valmiiksi asti, Liljemark kuvaa kehitystä.

Kaikkea viestintää ei silti voi eikä kannata hoitaa digitaalisesti. Saksi ja Liljemark painottavat henkilökohtaisten tapaamisten merkitystä.

– Minulla on tiimissäni kaksi työntekijää, joiden asemapaikka on Yhdysvaltojen itärannikolla. Tavoitteena on tavata heidät kasvokkain ainakin pari kertaa vuodessa, mieluummin useammin, Saksi sanoo.

– Pikaviestijärjestelmä on näppärä väline lyhyeen keskusteluun, mutta esimerkiksi kehityskeskustelut pitää hoitaa kasvokkain, hän jatkaa.

Liljemark sanoo huomanneensa, että kanssakäyminen digitaalisilla viestivälineillä on helpompaa, jos viestikumppanin on tavannut edes kerran kasvokkain. Tapaamisen ansiosta suhde muuttuu, nimi paperilla tai ruudulla saa kasvot ja persoonan.

VERKKO_16_a

Mira Saksi 2000-luvun puhelinkopissa, joka antaa mahdollisuuden omaan rauhaan avokonttorissa.

Yhteyksiä vaalittava

Maantieteellisesti hajallaan olevan organisaation hankaluus on se, että lähes kaikille työpaikoille tyypillisille kahvipöytäkeskusteluille ei ole luontevia edellytyksiä. Kun jokapäiväinen jutustelu puuttuu,
näppituntuma tiimiläisten arjesta ja työn sisällön ulkopuolisista asioista uhkaa rapautua.

Liljemark ja Saksi ovat ratkaisseet asian niin, että he varaavat joka viikko tunnin aikaa toisessa maassa olevan työtoverinsa kanssa keskusteluun. Silloin puhutaan niitä näitä, jotta kosketus toisten elämään ja muihinkin kuin työkuulumisiin pysyy yllä.

– Ympäri maailmaa oleva organisaatio ja viestintäteknologian käyttö luovat haasteita työajan seurannalle, Saksi sanoo.

– Kun töitä voi teknologian ansiosta tehdä myös kotona, se vaatii työntekijältä taitoa ja kuria irrottautua työstä, vaikka työ olisi kuinka mielenkiintoista. Vapaa-ajan vaaliminen on työhyvinvointi- ja työsuojelukysymys.

Saksi käyttää Lynciä myös koulutuksiin, joiden osallistujina on vaisalalaisia ympäri maailman. Lisäksi hän kokoustaa yrityksen työturvallisuushenkilöstön kanssa Lyncin välityksellä säännöllisesti kerran kuussa. Verkon ansiosta matkustaminen vähenee ja eri paikoissa olevat ihmiset tavoittaa kerralla, mutta koulutuksen seuraamista on vaikea arvioida netin yli. Koulutuksen interaktiivisuus varmistaa, että koulutukseen todella osallistutaan aktiivisesti.

– Uuden teknologian myötä työ ei ole muuttunut kiireisemmäksi, mutta työpäivä pätkittyy helposti, jos jatkuvasti tulee viestejä ja muita yhteydenottoja. Suljen viestintävälineet, jos tarvitsen rauhaa keskittyä johonkin työtehtävään, Saksi kertoo.

– Työpaikalla digitaaliset välineet voivat laiskistaa liikkumisen suhteen. Ei välttämättä enää viitsitä kävellä juttelemaan rakennuksen toisessa päässä istuvan kollegan kanssa, kun asian voi hoitaa viestillä.

VERKKO_10_a

Vaisalan valmistamiin korkean teknologian tuotteisiin kuuluu muun muassa ilmanpainetta, lämpötilaa ja kosteutta mittaava laite, jota käytetään esimerkiksi prosessiteollisuudessa laadunvarmistamiseen.

Korkean teknologian tuotteita

Monen viestintäkanavan tehokas ja tuottava käyttäminen vaatii toimivia laitteita ja osaavaa henkilökuntaa. Koulutus antaa valmiudet välineiden käyttöön ja tietoturvalliseen toimintaan. Vaisalan kaltaisessa yrityksessä tietoturva on olennainen asia, ja esimerkiksi kaikkien talosta ulos vietävien läppäreiden kovalevyt on salattu.

Korkea teknologia on olennainen osa myös Vaisalan tuotteita. Yritys tekee mittauslaitteita ja -järjestelmiä, joilla voidaan tarkkailla sää- ja keliolosuhteita sekä teollisuuslaitosten olosuhteita. Vaisalan tuotteiden ja palveluiden avulla asiakkaat pystyvät paremmin ymmärtämään ympäristöään, mikä heijastuu suoraan työturvallisuuteen ja tuottavuuteen. Tyypillisiä sovelluksia ovat tiesäähän ja teiden kunnossapidon suunnitteluun liittyvät järjestelmät.

Vaisala on mukana vuoteen 2016 jatkuvassa projektissa, jonka tavoitteena on vähentää talvisin ulkona tapahtuvia liukastumisonnettomuuksia informoimalla työnsä puolesta ulkona liikkuvia tulevasta liukkaasta kelistä. Projekti toteutetaan yhteistyössä Ilmatieteen laitoksen, Työterveyslaitoksen ja Postin kanssa. Vaisala toimittaa projektia varten kaksi mittalaitetta, joilla voi havainnoida kevyen liikenteen väylän liukkautta.

LisätietoaTyömatkatapaturmien vähentäminen kelivaroitusmallia kehittämällä, www.tsr.fi > Hae numerolla 113066.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.