Janne Tamminen tuntee jokaisen sukan valmistamisen vaiheen ja jopa neulontakoneiden toimintaperiaatteet. Niiden ohjaamisen hän jättää kuitenkin ammattilaisille ja keskittyy itse sukkien testaamiseen.

Työelämä

• 14.12.2020

Sukkatehtaan johtaja Janne Tamminen: ”Tärkeimpiä asioita on se, että voimme työllistää Suomessa”

Janne Tammisesta tuli sukkatehtaan toimitusjohtaja 30-vuotiaana. Hänen johdollaan perinteikäs perheyritys uudisti tuotteensa ja niihin liittyvät mielikuvat. Tämän lisäksi toimitusjohtajalle on tärkeää, että yritys työllistää edelleen lähialueen ihmisiä Suomessa.

Sidoste on aina ollut suomalaisen sukkateollisuuden suunnannäyttäjä. Moni on kuorinut joulupaketista aidot pörrösukat ja tunnistaa sukkia repivät terrierit. Viime vuosina Sidosteen sukkien ilme on kuitenkin uudistunut voimakkaasti. Tuoreen ilmeen alullepanija on 32-vuotias toimitusjohtaja Janne Tamminen.

– Asiakkaat ehtivät kertoa, etteivät enää tienneet meidän valmistavan sukkia Suomessa, Tamminen sanoo.

Hänen käsialaansa ovat erilaiset markkinointitempaukset ja yhteistyö tunnettujen merkkien, kuten Finlaysonin ja Uhana Designin kanssa. Suosituin yhteistyön hedelmä ovat Sultan-kondomimerkillä koristellut sukat. Ne ovat Sidosteen verkkokaupan ostetuin sukka.

– Provinssi-sukat suunnittelimme 2019 yhteistyössä festivaalin kanssa. Artisteille teimme sukanvaihtopisteen, jonka seurauksena olemme valmistaneet bändisukkia esimerkiksi JVG:lle ja Apulannalle, Tamminen kertoo.

Työntekijöiden osaamiseen ja tuotekehitykseen on satsattu. Suosittuja ovat eri tilanteisiin tarkoitetut sukat, kuten merinovillasta kudottu kompressiosukka vaeltamiseen.

– Olemme myös tuoneet sukkiin rohkeasti erilaisia kuoseja ja värejä. Taustalla on vahva ajatus siitä, että sukat ovat osa tyyliä ja voivat tuoda persoonallisen lisän pukeutumiseen.

Marketeista on perinteisesti ostettu mustia ja valkoisia sukkia, mutta omaan verkkokauppaan on tuotu reilusti muitakin värejä. Esimerkiksi tämän vuoden joulukaupan uutuus ovat merinovillaiset glitter-sukat.

Tammisen aikana Sidosteen valikoima on kasvanut uusilla tuotteilla, pipoilla, huiveilla ja sormikkailla. Ne valmistetaan toisessa tamperelaisessa perheyrityksessä, muutaman kilometrin päässä sijaitsevalla Agtuvilla, joka tunnetaan Kivat-tuotemerkistä.

Tammisen aikana Sidosteen valikoima on kasvanut uusilla tuotteilla, pipoilla, huiveilla ja sormikkailla. Ne valmistetaan toisessa tamperelaisessa perheyrityksessä, muutaman kilometrin päässä sijaitsevalla Agtuvilla, joka tunnetaan Kivat-tuotemerkistä.

Faarin opissa 10 vuotta

Janne Tamminen on sukkatehtailija neljännessä polvessa. Lapsena hän leikki tehtaan käytävillä ja ensimmäinen kesätyö oli Sidosteen piha-alueista huolehtiminen. Parikymppisenä, lukion, kauppaoppilaitoksen ja armeijan jälkeen hän tuli yhtiöön vakituisiin töihin.

Tuolloin Sidostetta johti äidinisä Eero Mölsä. Eero-faarin ja yhtiön kokeneiden työntekijöiden opissa Tamminen otti haltuun ensin myynnin, sitten talousasiat ja henkilöstöjohtamisen. Myyntikierroksilla ympäri Suomea kertyi tietoa asiakkaista ja heidän kokemuksistaan.

– Yleensä saimme myönteisiä kommentteja laadusta, mutta tuotteiden ulkoasu oli vanhentunut ja brändi ei ollut kovin kirkas. Niitä asioita ryhdyimme muuttamaan.

Kun Tamminen 2018 siirtyi toimitusjohtajaksi, isoin muutos oli tittelissä. Tehtaan johtamisen rutiinit olivat vakiituneet jo aiemmin.

”Tärkein oppi on periksiantamattomuus. Ei pidä luovuttaa, vaikka välillä on vaikeita aikoja.”

– Kymmenen vuotta sain opetella faarin rinnalla Sidosteen kulttuuria. Tärkein oppi, jonka häneltä sain, on periksiantamattomuus. Ei pidä luovuttaa, vaikka välillä on vaikeita aikoja.

Toimitusjohtajan tuolille istuttuaan Tamminen uudisti Sidosteen some-kanavat ja perusti verkkokaupan. Nuoret sukupolvet eivät tunteneet Sidosteen brändiä, joten heidät otettiin markkinoinnin tärkeimmäksi kohderyhmäksi.

Toimitusjohtajan tuolille istuttuaan Tamminen uudisti Sidosteen some-kanavat ja perusti verkkokaupan. Nuoret sukupolvet eivät tunteneet Sidosteen brändiä, joten heidät otettiin markkinoinnin tärkeimmäksi kohderyhmäksi.

Korona-aika kasvatti verkkokaupan myyntiä

Uran vaikein paikka tulikin vastaan nopeasti, kun Tamminen joutui viemään läpi yt-neuvottelut ja lomauttamaan väkeä. Koronan vuoksi työntekijöitä on jälleen jouduttu lomauttamaan sekä keväällä että syksyllä.

Uran vaikein paikka tuli vastaan nopeasti, kun Tamminen joutui viemään läpi yt-neuvottelut ja lomauttamaan väkeä.

– Huhtikuussa myynti laski 70 prosenttia, ja vaikka se elpyi nopeasti toukokuussa, ei kuitenkaan palattu samalle tasolle kuin alkuvuodesta.

Tämän vuoden kasvusuunnitelmista jouduttiin luopumaan, mutta oman verkkokaupan myynti on kasvanut yli 2,5-kertaiseksi. Pääosa sukista myydään silti isojen suomalaisten kauppaketjujen myymälöissä kuten Prismoissa, Citymarketeissa, Tokmannilla ja Kokkolan Halpa-Halleissa.

– Meillä on Suomessa vielä kasvupotentiaalia, mutta lisäksi suunnitelmissa on käynnistää vienti uudelleen. Parhaimmillaan viennistä on tullut puolet liikevaihdosta.

Suomalaista valmistustyötä 95-prosenttisesti

Yksi Sidosteen ja Tammisen tärkeimmistä arvoista on suomalaisen työn arvostus. Yrityksen alkuajoista lähtien perheessä on pidetty tärkeänä sitä, että on voitu tarjota työtä lähialueen ihmisille. Tamminen on joka päivä iloinen siitä, että Sidoste tuo leivän pöytään 35 työntekijälle ja heidän läheisilleen.

– Olisimme varmaan saaneet enemmän tulosta, jos tuotteet olisi tehty muualla. Haluamme kuitenkin hakea kannattavuutta muualta. Meillä on oma linja ja omaleimaiset, laadukkaat tuotteet.

Yrityksen alkuajoista lähtien perheessä on pidetty tärkeänä sitä, että on voitu tarjota työtä lähialueen ihmisille.

Kaikki työntekijät ovat toimitusjohtajalle tuttuja ja hän kulkee tehtaalla lähes päivittäin pysyäkseen perillä ihmisten kuulumisista.

– Meillä on aina ollut hyvin rento ja välitön tunnelma ja työntekijöille pyritään aina olemaan hyvin avoimia ja kertomaan, miten yrityksellä menee.

Tuotteista yli 90 prosenttia tehdään kotimaassa, ja vastuullisuus näkyy monessa muussakin asiassa.

Sidosteen valtteihin kuuluvat nopea reagointikyky ja uusien ideoiden rohkea testailu. Esimerkkinä ovat Mörkö-sukat, jotka saatiin myyntiin jo seuraavana päivän jääkiekon MM-voiton jälkeen vuonna 2019. Seuraavat kaksi viikkoa niitä kudottiinkin sitten yötä päivää, muistelee Tamminen.

Sidosteen valtteihin kuuluvat nopea reagointikyky ja uusien ideoiden rohkea testailu. Esimerkkinä ovat Mörkö-sukat, jotka saatiin myyntiin jo seuraavana päivän jääkiekon MM-voiton jälkeen vuonna 2019. Seuraavat kaksi viikkoa niitä kudottiinkin sitten yötä päivää, muistelee Tamminen.

Sukat kestävät vuodesta toiseen

Vastalauseeksi turhalle kuluttamiselle Sidoste järjesti tänä vuonna jo kolmatta kertaa White Friday -kampanjan. Kun lukuisat yritykset mainostivat Black Fridayn ale-kampanjoita, Sidosteen verkkokaupassa kaikkien tuotteiden hintaa korotettiin 50 prosentilla. Kertynyt ylijäämä lahjoitettiin Tampereen seurakuntien ruokapankille.

Vastalauseeksi turhalle kuluttamiselle Sidoste järjesti tänä vuonna jo kolmatta kertaa White Friday -kampanjan.

– Kampanjan vastaanotto on ollut pelkästään positiivinen. Tänä vuonna lahjoittamamme summa oli moninkertainen aiempiin vuosiin verrattuna, yhteensä 4500 euroa.

Sukkatehtaalla on aina haluttu pitää huolta siitä, että tuotteet ovat laadukkaita. Laadun takeeksi Sidoste lupaa asiakkaille uudet sukat, jos vanhat rikkoutuvat liian nopeasti. Takuu kattaa myös tekniset valmistusvirheet, ja asiakkailta saadun palautteen ansiosta pystytään kehittämään tuotteita ja valmistusprosesseja.

– Asiakkailta on tullut palautetta myös siitä, että parhaat urheilusukat ovat kestäneet käytössä yli 10 vuotta, Tamminen kertoo.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.