
Minni Miettinen suunnittelee tulevaisuuden tapoja tehdä töitä
Korona-aika ja digimurros ovat mullistaneet työnteon. Konsultti Minni Miettinen auttaa yrityksiä löytämään itselleen sopivimmat tavat tehdä töitä.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Janne Tammisesta tuli sukkatehtaan toimitusjohtaja 30-vuotiaana. Hänen johdollaan perinteikäs perheyritys uudisti tuotteensa ja niihin liittyvät mielikuvat. Tämän lisäksi toimitusjohtajalle on tärkeää, että yritys työllistää edelleen lähialueen ihmisiä Suomessa.
Sidoste on aina ollut suomalaisen sukkateollisuuden suunnannäyttäjä. Moni on kuorinut joulupaketista aidot pörrösukat ja tunnistaa sukkia repivät terrierit. Viime vuosina Sidosteen sukkien ilme on kuitenkin uudistunut voimakkaasti. Tuoreen ilmeen alullepanija on 32-vuotias toimitusjohtaja Janne Tamminen.
– Asiakkaat ehtivät kertoa, etteivät enää tienneet meidän valmistavan sukkia Suomessa, Tamminen sanoo.
Hänen käsialaansa ovat erilaiset markkinointitempaukset ja yhteistyö tunnettujen merkkien, kuten Finlaysonin ja Uhana Designin kanssa. Suosituin yhteistyön hedelmä ovat Sultan-kondomimerkillä koristellut sukat. Ne ovat Sidosteen verkkokaupan ostetuin sukka.
– Provinssi-sukat suunnittelimme 2019 yhteistyössä festivaalin kanssa. Artisteille teimme sukanvaihtopisteen, jonka seurauksena olemme valmistaneet bändisukkia esimerkiksi JVG:lle ja Apulannalle, Tamminen kertoo.
Työntekijöiden osaamiseen ja tuotekehitykseen on satsattu. Suosittuja ovat eri tilanteisiin tarkoitetut sukat, kuten merinovillasta kudottu kompressiosukka vaeltamiseen.
– Olemme myös tuoneet sukkiin rohkeasti erilaisia kuoseja ja värejä. Taustalla on vahva ajatus siitä, että sukat ovat osa tyyliä ja voivat tuoda persoonallisen lisän pukeutumiseen.
Marketeista on perinteisesti ostettu mustia ja valkoisia sukkia, mutta omaan verkkokauppaan on tuotu reilusti muitakin värejä. Esimerkiksi tämän vuoden joulukaupan uutuus ovat merinovillaiset glitter-sukat.
Janne Tamminen on sukkatehtailija neljännessä polvessa. Lapsena hän leikki tehtaan käytävillä ja ensimmäinen kesätyö oli Sidosteen piha-alueista huolehtiminen. Parikymppisenä, lukion, kauppaoppilaitoksen ja armeijan jälkeen hän tuli yhtiöön vakituisiin töihin.
Tuolloin Sidostetta johti äidinisä Eero Mölsä. Eero-faarin ja yhtiön kokeneiden työntekijöiden opissa Tamminen otti haltuun ensin myynnin, sitten talousasiat ja henkilöstöjohtamisen. Myyntikierroksilla ympäri Suomea kertyi tietoa asiakkaista ja heidän kokemuksistaan.
– Yleensä saimme myönteisiä kommentteja laadusta, mutta tuotteiden ulkoasu oli vanhentunut ja brändi ei ollut kovin kirkas. Niitä asioita ryhdyimme muuttamaan.
Kun Tamminen 2018 siirtyi toimitusjohtajaksi, isoin muutos oli tittelissä. Tehtaan johtamisen rutiinit olivat vakiituneet jo aiemmin.
– Kymmenen vuotta sain opetella faarin rinnalla Sidosteen kulttuuria. Tärkein oppi, jonka häneltä sain, on periksiantamattomuus. Ei pidä luovuttaa, vaikka välillä on vaikeita aikoja.
Uran vaikein paikka tulikin vastaan nopeasti, kun Tamminen joutui viemään läpi yt-neuvottelut ja lomauttamaan väkeä. Koronan vuoksi työntekijöitä on jälleen jouduttu lomauttamaan sekä keväällä että syksyllä.
– Huhtikuussa myynti laski 70 prosenttia, ja vaikka se elpyi nopeasti toukokuussa, ei kuitenkaan palattu samalle tasolle kuin alkuvuodesta.
Tämän vuoden kasvusuunnitelmista jouduttiin luopumaan, mutta oman verkkokaupan myynti on kasvanut yli 2,5-kertaiseksi. Pääosa sukista myydään silti isojen suomalaisten kauppaketjujen myymälöissä kuten Prismoissa, Citymarketeissa, Tokmannilla ja Kokkolan Halpa-Halleissa.
– Meillä on Suomessa vielä kasvupotentiaalia, mutta lisäksi suunnitelmissa on käynnistää vienti uudelleen. Parhaimmillaan viennistä on tullut puolet liikevaihdosta.
Yksi Sidosteen ja Tammisen tärkeimmistä arvoista on suomalaisen työn arvostus. Yrityksen alkuajoista lähtien perheessä on pidetty tärkeänä sitä, että on voitu tarjota työtä lähialueen ihmisille. Tamminen on joka päivä iloinen siitä, että Sidoste tuo leivän pöytään 35 työntekijälle ja heidän läheisilleen.
– Olisimme varmaan saaneet enemmän tulosta, jos tuotteet olisi tehty muualla. Haluamme kuitenkin hakea kannattavuutta muualta. Meillä on oma linja ja omaleimaiset, laadukkaat tuotteet.
Kaikki työntekijät ovat toimitusjohtajalle tuttuja ja hän kulkee tehtaalla lähes päivittäin pysyäkseen perillä ihmisten kuulumisista.
– Meillä on aina ollut hyvin rento ja välitön tunnelma ja työntekijöille pyritään aina olemaan hyvin avoimia ja kertomaan, miten yrityksellä menee.
Tuotteista yli 90 prosenttia tehdään kotimaassa, ja vastuullisuus näkyy monessa muussakin asiassa.
Vastalauseeksi turhalle kuluttamiselle Sidoste järjesti tänä vuonna jo kolmatta kertaa White Friday -kampanjan. Kun lukuisat yritykset mainostivat Black Fridayn ale-kampanjoita, Sidosteen verkkokaupassa kaikkien tuotteiden hintaa korotettiin 50 prosentilla. Kertynyt ylijäämä lahjoitettiin Tampereen seurakuntien ruokapankille.
– Kampanjan vastaanotto on ollut pelkästään positiivinen. Tänä vuonna lahjoittamamme summa oli moninkertainen aiempiin vuosiin verrattuna, yhteensä 4500 euroa.
Sukkatehtaalla on aina haluttu pitää huolta siitä, että tuotteet ovat laadukkaita. Laadun takeeksi Sidoste lupaa asiakkaille uudet sukat, jos vanhat rikkoutuvat liian nopeasti. Takuu kattaa myös tekniset valmistusvirheet, ja asiakkailta saadun palautteen ansiosta pystytään kehittämään tuotteita ja valmistusprosesseja.
– Asiakkailta on tullut palautetta myös siitä, että parhaat urheilusukat ovat kestäneet käytössä yli 10 vuotta, Tamminen kertoo.
Kuvatekstit:
Janne Tamminen tuntee jokaisen sukan valmistamisen vaiheen ja jopa neulontakoneiden toimintaperiaatteet. Niiden ohjaamisen hän jättää kuitenkin ammattilaisille ja keskittyy itse sukkien testaamiseen.
Tammisen aikana Sidosteen valikoima on kasvanut uusilla tuotteilla, pipoilla, huiveilla ja sormikkailla. Ne valmistetaan toisessa tamperelaisessa perheyrityksessä, muutaman kilometrin päässä sijaitsevalla Agtuvilla, joka tunnetaan Kivat-tuotemerkistä.
Toimitusjohtajan tuolille istuttuaan Tamminen uudisti Sidosteen some-kanavat ja perusti verkkokaupan. Nuoret sukupolvet eivät tunteneet Sidosteen brändiä, joten heidät otettiin markkinoinnin tärkeimmäksi kohderyhmäksi.
Sidosteen valtteihin kuuluvat nopea reagointikyky ja uusien ideoiden rohkea testailu. Esimerkkinä ovat Mörkö-sukat, jotka saatiin myyntiin jo seuraavana päivän jääkiekon MM-voiton jälkeen vuonna 2019. Seuraavat kaksi viikkoa niitä kudottiinkin sitten yötä päivää, muistelee Tamminen.
Janne Tamminen
Syntymävuosi ja -paikka: 1988, Tampere
Asuinpaikka: Tampere
Perhe: Lapset Noora 7v, Jere 10v
Työpaikka: sukkia valmistavan Sidoste Oy:n toimitusjohtaja.
Koulutus: ylioppilas, merkonomi
Harrastukset: juoksu, pyöräily, uinti, golf
Kuinka monet sukat omistat?: Liian monet…
Korona-aika ja digimurros ovat mullistaneet työnteon. Konsultti Minni Miettinen auttaa yrityksiä löytämään itselleen sopivimmat tavat tehdä töitä.
Lena Donofrio asuu paratiisisaarella keskellä valtamerta. Ennen muuttoa Guamiin hän teki pitkän uran Yhdysvalloissa ensihoitajana ja ensihoidon opettajana.
Kun koronaepidemia ravisteli Suomea maaliskuussa 2020, työelämä muuttui kertaheitolla. Etätyöstä tuli arkipäivää miljoonille, mutta kaikki eivät voineet jäädä kotiin. Kesko, Luonnonvarakeskus ja MTB-Siivouspalvelu ovat esimerkkejä organisaatioista, jotka kehittivät uusia toimintatapoja selviytyäkseen kriisistä – ja monet muutoksista jäivät pysyviksi.
Tampereen kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala tietää, että harva antaa kiitosta, mutta kritiikkiä tulee usein. Seitsemän vuoden kokemus opettaa, että joukkoliikenne herättää tunteita, ja suurten linjojen suunnittelu vaatii kärsivällisyyttä sekä kompromisseja. Työ on pitkälti palautteen kuuntelemista ja tasapainottelua budjetin ja asukkaiden toiveiden välillä.