Työpaikka

• 09.05.2018

Osaamisbotti on kuin työllisyyspalveluiden some

Tampereen työllisyyspalveluissa testatulla Osaamisbotti-palvelulla kartoitetaan työnhakijoiden osaamista, helpotetaan tiedonkulkua ja vapautetaan aikaa rutiinitöiltä.

Tampereen kaupungin työllisyyspalveluissa on kokeiltu tekoälyyn perustuvaa Osaa­mis­bottia innostavin tuloksin. Palvelun ytimessä on alkukartoitus, jossa botti jututtaa työnhakijaa verkossa hänen osaamisestaan, kiinn­ostuk­sen­kohteistaan ja tavoitteistaan. Niiden pohjalta palvelu luo osaamiskortin, jota niin työnhakijan kuin omavalmentajan on helppo hyödyntää. Palvelun kautta työnhakija ja kaupungin nimeämä omavalmentaja voivat viestiä toisilleen työnhaun kulusta, ja sen päivä­kirjaan voi tallentaa tavoitteita ja tekemisiä. Positiivisten kokemusten myötä kolmen om­a­valmentajan ja 12 työnhakijan kokeiluna alkanut hanke laajenee keväällä koskemaan 2018 kym­mentä omavalmentajaa ja tuhatta asiakasta.

Mirella Mellonmaa, työnhakija

Valokuvaaja, kouluttautumassa myös graafiselle alalle

”Omavalmentajani soitti viime syksynä ja kysyi, haluaisinko kokeilla osaamiseni kartoittamisessa Osaamisbottia. Lähdin heti mukaan. Botin alkukartoitukseen vastaaminen oli jotain lomakkeen täyttämisen ja ihmisen kanssa juttelun väliltä. Se avasi ajattelua, sillä osaamisbotti osasi kysyä, listata ja ehdottaa asioita, joita en osannut itse miettiäkään. Vastasin kysymyksiin ensimmäisellä kerralla fiilispohjalta. Sen jälkeen kävin vastauksiani läpi uudestaan ja uudestaan. Se oli prosessi, jossa tuli myllättyä omaa osaamista.

Oli kätevää, kun Osaamisbotin kautta oli jatkuva yhteys omavalmentajaan. Tykkäsin siitä, että omavalmentajan viestit tulivat yhteen paikkaan, ja sain häneen heti yhteyden. Nyt kun ensimmäinen kokeilu on loppunut, huomaan, että yhteydenpito työllisyyspalveluihin on jähmeämpää.

Ottaisin Osaamisbotin heti takaisin, jos saisin. Jos työnhakijoille tulee jatkossa velvollisuus raportoida työnhausta, toivon, että raportointi hoituu Osaamisbotin kautta.”

Antti Salmi, omavalmentaja ja Mikä Itänen, kehitysjohtaja

Tampereen kaupungin työllisyyspalvelut

”Tampereella ja kaupunkiseudun kunnilla on käynnissä työllisyyskokeilu, jossa on tavoitteena tuottaa asiakaslähtöisiä ja vaikuttavia työllisyyspalveluita. Meillä on omavalmentajat, ja hyödynnämme digitalisaatiota, kun asiakas sitä haluaa.

Meillä kävi tuuri, että pääsimme kokeilemaan Osaamisbottia. Palvelu ei ole byrokratian makuista vaan innovatiivista. On hienoa auttaa uuden kehittämisessä ja parantaa samalla omia palveluita. Ideana on, että testaamme rohkeasti ja skaalaamme isosti.

Osaamisbotti madaltaa asiakkaan kynnystä kertoa osaamisestaan ja tavoitteistaan avoimemmin. Alkukartoituksen tekeminen Osaamisbotilla vapauttaa aikaa asiakkaan ja omavalmentajan ensikohtaamisessa. Osaamisbotti ei siis korvaa työntekijää, vaan tuo ihmiset yhteen ja auttaa tiedon kokoamisessa. Se on kuin työllisyyspalveluiden sosiaalinen media. Tieto liikkuu jatkuvasti molempiin suuntiin, ja voimme priorisoida työtämme asiakkaiden tarpeet edellä.”

Tommi Koistinen, ohjelmistokehittäjä

Osaamisbotti

”Osaamisbotti on valmennusalusta, joka sopii työllisyyspalveluille, mutta myös osaamisen hallinnasta ja kehittämisestä kiinnostuneille yrityksille. Palvelu menestyi hyvin Sitran järjestämässä Ratkaisu 100 -kilpailussa viime vuonna.

Työllisyyspalveluissa Osaamisbotti voi hoitaa rutiinitehtäviä, jolloin omavalmentajalla jää aikaa asiakkaiden kohtaamiselle ja muulle työlle. Uskon, että botti vahvistaa työnhakijoiden aktiivisuutta ja helpottaa viestintää, kun kanava omavalmentajaan on auki.

Kaupungin työllisyyspalveluiden toiminta näyttää ulkopuolisen silmin mahtavalta. He ovat kyenneet toteuttamaan ketterän kokeilun ja laajentamaan sitä nopeasti. Aloitamme laajemman kokeilun keväällä 2018, jolloin palveluun tulee taas uusia ominaisuuksia, kuten peukuttaminen. Jatkossa omavalmentaja voi myös itse säädellä paremmin sitä, millaista tietoa Osaamisbotti kerää.”

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.