Lyhyet

• 17.05.2018

Leffa: Aina pieleen

Uuden ihmisen rekrytointi menee elokuvissa aina pieleen.

Komedioissa uusi työntekijä on täydellinen tohelo, draamoissa hän aiheuttaa ihmissuhdesotkuja ja romansseja, gangsterielokuvissa petturi tai pomon paikalle havitteleva pyrkyri ja sotaelokuvissa tuleva vainaja. Tulokkaat otetaan poikkeuksetta vastaan vähintään välinpitämättömästi tai suorastaan vihamielisesti. Ei ihme, että he niin helposti ajautuvat vaikeuksiin.

God’s Own Country (Futurefilm 2018) on varsin erilainen kuvaus uudesta romanialaisesta apumiehestä, joka sekoittaa isäntänsä koko elämän sielua myöten pienellä pohjois-englantilaisella tilalla. Rohkea elokuva nostaa esille työelämän vaikeita teemoja ja jopa tabuja, kuten erilaisuuden hyväksymisen, yhteistyön, avoimen kommunikoinnin ja samaa sukupuolta olevaan työkaveriin ihastumisen.

Ammattiurheilun maailmaan sijoittuva Borg (Nordisk Film 2018) kertoo ehkä maailman legendaarisimmasta tenniksen miesten kaksinpelin loppuottelusta Wimbledonissa vuonna 1980. Vanha mestari Björn Borg kohtaa rääväsuisen ja värikkään tulokkaan John McEnroen, joka tuntuu olevan kaikessa hänen vastakohtansa. Edessä on verinen kamppailu, jossa kumpikaan ei anna tuumaakaan periksi. Pelissä on kaikki ja vähän enemmänkin. Ei kovin toivottava lähtökohta työelämän vastakkainasetteluihin.

Mielenkiintoinen asetelma syntyy myös silloin, kun työpaikalla avautuu paikka, jota kaikki tavoittelevat. Hirtehishuumorilla tehty The Death of Stalin (Atlantic Film Finland 2018) kertoo tästä kalifiksi kalifin paikalle tilanteesta diktaattori Josef Stalinin kellahtaessa kuolleena työpaikan lattialle. Seurauksena on kaaos, jossa jokainen pyrkii turvaamaan elossapysymisensä samaan aikaan kun tavoittelee himoittua valtaistuinta. Hektiseksi leimattu suomalainen työelämä tuntuu tähän verrattuna lasten leikiltä.

Leffaterapeutti Mikael Saarinen

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.