Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Intohimoala vaatii psykologista pelisilmää

Yleinen

09.05.2018

Kuvateksti: – Peliala on pieni ja innovatiivinen. Töitä tehdään nuorekkaalla ja rempseällä meiningillä. Täällä saa tuoda esiin omia ideoitaan ja ajatuksiaan, ja niihin myös tartutaan. Odotukseni ovat täyttyneet, Salla Reinikainen kertoo.

Peliala on Suomessa pieni ja dynaaminen. Osaajat uppoutuvat työhönsä – joskus liiankin kanssa.

Suomen peliala kasvaa vauhdilla. Yli miljardi ihmistä ympäri maailmaa pelaa nimenomaan Suomessa kehitettyjä pelejä. Pula oikeanlaisista tekijöistä haastaa alan kehitystä.

Trials-moottoripyöräpelillään kansainvälisen läpimurron tehnyt suomalainen RedLynx-pelitalo on sekoitus viihdeteollisuutta ja huipputeknologian osaamista. Henkilöstövalinnoissa tarvitaan psykologista silmää luovaan toimintaan sopivien ryhmien mahdollistamiseksi.

Rekrytoinnin asiantuntijana ja psykologina RedLynxissä työskentelevä Salla Reinikainen arvostaa pelialan työkokemuksen lisäksi työnhakijoiden harrastuneisuutta. Pelialalla on tarjolla töitä niin teknisen, graafisen kuin kaupallisenkin puolen edustajille.

– Tarvitsemme monenlaisia osaajia. Suurin pula on ohjelmoijista, ja kovin kysyntä on kannuksensa jo ansainneista ammattilaisista, Reinikainen kertoo.

Pelialassa häntä kiehtoo sen dynaamisuus. Reinikainen ehti toimia perinteisemmissä psykologisen konsultoinnin tehtävissä ennen siirtymistään RedLynxiin noin vuosi sitten. Hän halusi töihin riittävän ketterään organisaatioon, jossa ”ei junnata 20 vuotta samoissa prosesseissa”.

Reinikainen on mukana muun muassa uusien työntekijöiden valinnoissa, perehdytyksessä ja psykologisten henkilöarviointien tekemisessä. Vuoden alussa on työllistänyt myös peliyhtiön henkilöstölleen järjestämä hyvinvointiprojekti.

Hanke pyrkii puolittamaan sairauspoissaolopäivät ja kannustamaan työntekijöitä elämään terveellisemmin. Työnantaja on luvannut lennättää osallistujat loppukesästä Kölniin pelialan suurtapahtumaan Gamescomiin, jos tavoitteet saavutetaan.

– Monien pelialalla työskentelevien on vaikea vetää jaksamisen kannalta tuiki tarpeellista rajaa työn ja vapaa-ajan välille. Intohimo työhön on syvä, Reinikainen arvioi.

RedLynx on kehittänyt satoja pelejä eri alustoille. Vuosituhannen vaihteessa perustettu yritys työllistää Suomessa runsaat 140 henkeä. Yhtiö on ollut osa ranskalaista pelijättiä Ubisoftia vuodesta 2011.

Anna palautetta jutusta