
Metsäkoneenkuljettajan työ on istumatyötä ja työvuorot venyvät 12-tuntisiksi
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Tampereen työllisyyspalveluissa testatulla Osaamisbotti-palvelulla kartoitetaan työnhakijoiden osaamista, helpotetaan tiedonkulkua ja vapautetaan aikaa rutiinitöiltä.
”Omavalmentajani soitti viime syksynä ja kysyi, haluaisinko kokeilla osaamiseni kartoittamisessa Osaamisbottia. Lähdin heti mukaan. Botin alkukartoitukseen vastaaminen oli jotain lomakkeen täyttämisen ja ihmisen kanssa juttelun väliltä. Se avasi ajattelua, sillä osaamisbotti osasi kysyä, listata ja ehdottaa asioita, joita en osannut itse miettiäkään. Vastasin kysymyksiin ensimmäisellä kerralla fiilispohjalta. Sen jälkeen kävin vastauksiani läpi uudestaan ja uudestaan. Se oli prosessi, jossa tuli myllättyä omaa osaamista.
Oli kätevää, kun Osaamisbotin kautta oli jatkuva yhteys omavalmentajaan. Tykkäsin siitä, että omavalmentajan viestit tulivat yhteen paikkaan, ja sain häneen heti yhteyden. Nyt kun ensimmäinen kokeilu on loppunut, huomaan, että yhteydenpito työllisyyspalveluihin on jähmeämpää.
Ottaisin Osaamisbotin heti takaisin, jos saisin. Jos työnhakijoille tulee jatkossa velvollisuus raportoida työnhausta, toivon, että raportointi hoituu Osaamisbotin kautta.”
”Tampereella ja kaupunkiseudun kunnilla on käynnissä työllisyyskokeilu, jossa on tavoitteena tuottaa asiakaslähtöisiä ja vaikuttavia työllisyyspalveluita. Meillä on omavalmentajat, ja hyödynnämme digitalisaatiota, kun asiakas sitä haluaa.
Meillä kävi tuuri, että pääsimme kokeilemaan Osaamisbottia. Palvelu ei ole byrokratian makuista vaan innovatiivista. On hienoa auttaa uuden kehittämisessä ja parantaa samalla omia palveluita. Ideana on, että testaamme rohkeasti ja skaalaamme isosti.
Osaamisbotti madaltaa asiakkaan kynnystä kertoa osaamisestaan ja tavoitteistaan avoimemmin. Alkukartoituksen tekeminen Osaamisbotilla vapauttaa aikaa asiakkaan ja omavalmentajan ensikohtaamisessa. Osaamisbotti ei siis korvaa työntekijää, vaan tuo ihmiset yhteen ja auttaa tiedon kokoamisessa. Se on kuin työllisyyspalveluiden sosiaalinen media. Tieto liikkuu jatkuvasti molempiin suuntiin, ja voimme priorisoida työtämme asiakkaiden tarpeet edellä.”
xxxxx
”Osaamisbotti on valmennusalusta, joka sopii
työllisyyspalveluille, mutta myös osaamisen hallinnasta ja kehittämisestä kiinnostuneille yrityksille. Palvelu menestyi hyvin Sitran järjestämässä
Ratkaisu 100 -kilpailussa viime vuonna.
Työllisyyspalveluissa Osaamisbotti voi hoitaa rutiinitehtäviä, jolloin omavalmentajalla jää aikaa asiakkaiden kohtaamiselle ja muulle työlle. Uskon, että botti vahvistaa työnhakijoiden aktiivisuutta ja helpottaa viestintää, kun kanava omavalmentajaan on auki.
Kaupungin työllisyyspalveluiden toiminta näyttää ulkopuolisen silmin mahtavalta. He ovat kyenneet toteuttamaan ketterän kokeilun ja laajentamaan sitä nopeasti. Aloitamme laajemman kokeilun keväällä 2018, jolloin palveluun tulee taas uusia ominaisuuksia, kuten peukuttaminen. Jatkossa omavalmentaja voi myös itse säädellä paremmin sitä, millaista tietoa Osaamisbotti kerää.”
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Etätyössä tarvitaan uudenlaista sosiaalista älykkyyttä, kun tunnetilatkin pitäisi aistia verkon kautta. Työyhteisössä jokainen on vastuussa viestinnän tehosta ja kommunikoinnin sujuvuudesta.
Kalakauppias Max Grönholm ei suostu nimeämään lempikalaansa, sillä ei ole olemassa kalaa, josta hän ei hyvin valmistettuna pitäisi. Lempivedeneläviään Maxin Kala on myynyt vuodesta 2016 Espoon Kauklahdessa. Max perusti kaupan vanhaan puutaloon kiemuraisen kylätien varrelle, ja siitä asti kauppa on käynyt. Jopa niin hyvin, että viime vuonna myymälä siirtyi isompiin tiloihin Kauklahden Lasihyttiin. Intohimo tuoreeseen
Maailmanlaajuinen koronavirus yllätti yhteiskunnan ja liike-elämän maaliskuussa. Pahiten osumaa otti ravintola- ja matkailuala. Ravintoloitsija Henri Alén tiesi, että kriisijohtamisessa tärkeintä on viestiä selkeästi. Vain näin voi selvitä kriisistä mahdollisimman vähin vaurioin – jos siitä on mahdollista selvitä.