Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content

Tilaa Telman uutiskirje – saat muutaman hyödyllisen, tutkittua tietoa sisältävän uutiskirjeen vuodessa.

Osaamisbotti on kuin työllisyyspalveluiden some

Kirjoittaja: Sabina Mäki

Kuvaaja: Eino Ansio

Tampereen työllisyyspalveluissa testatulla Osaamisbotti-palvelulla kartoitetaan työnhakijoiden osaamista, helpotetaan tiedonkulkua ja vapautetaan aikaa rutiinitöiltä.

Mirella Mellonmaa, työnhakija
Valokuvaaja, kouluttautumassa myös graafiselle alalle

”Omavalmentajani soitti viime syksynä ja kysyi, haluaisinko kokeilla osaamiseni kartoittamisessa Osaamisbottia. Lähdin heti mukaan. Botin alkukartoitukseen vastaaminen oli jotain lomakkeen täyttämisen ja ihmisen kanssa juttelun väliltä. Se avasi ajattelua, sillä osaamisbotti osasi kysyä, listata ja ehdottaa asioita, joita en osannut itse miettiäkään. Vastasin kysymyksiin ensimmäisellä kerralla fiilispohjalta. Sen jälkeen kävin vastauksiani läpi uudestaan ja uudestaan. Se oli prosessi, jossa tuli myllättyä omaa osaamista.

Oli kätevää, kun Osaamisbotin kautta oli jatkuva yhteys omavalmentajaan. Tykkäsin siitä, että omavalmentajan viestit tulivat yhteen paikkaan, ja sain häneen heti yhteyden. Nyt kun ensimmäinen kokeilu on loppunut, huomaan, että yhteydenpito työllisyyspalveluihin on jähmeämpää.

Ottaisin Osaamisbotin heti takaisin, jos saisin. Jos työnhakijoille tulee jatkossa velvollisuus raportoida työnhausta, toivon, että raportointi hoituu Osaamisbotin kautta.”

Antti Salmi, omavalmentaja
ja Mikä Itänen, kehitysjohtaja
Tampereen kaupungin työllisyyspalvelut

”Tampereella ja kaupunkiseudun kunnilla on käynnissä työllisyyskokeilu, jossa on tavoitteena tuottaa asiakaslähtöisiä ja vaikuttavia työllisyyspalveluita. Meillä on omavalmentajat, ja hyödynnämme digitalisaatiota, kun asiakas sitä haluaa.

Meillä kävi tuuri, että pääsimme kokeilemaan Osaamisbottia. Palvelu ei ole byrokratian makuista vaan innovatiivista. On hienoa auttaa uuden kehittämisessä ja parantaa samalla omia palveluita. Ideana on, että testaamme rohkeasti ja skaalaamme isosti.

Osaamisbotti madaltaa asiakkaan kynnystä kertoa osaamisestaan ja tavoitteistaan avoimemmin. Alkukartoituksen tekeminen Osaamisbotilla vapauttaa aikaa asiakkaan ja omavalmentajan ensikohtaamisessa. Osaamisbotti ei siis korvaa työntekijää, vaan tuo ihmiset yhteen ja auttaa tiedon kokoamisessa. Se on kuin työllisyyspalveluiden sosiaalinen media. Tieto liikkuu jatkuvasti molempiin suuntiin, ja voimme priorisoida työtämme asiakkaiden tarpeet edellä.”

xxxxx

Tommi Koistinen,
ohjelmistokehittäjä
Osaamisbotti

”Osaamisbotti on valmennusalusta, joka sopii
työllisyyspalveluille, mutta myös osaamisen hallinnasta ja kehittämisestä kiinnostuneille yrityksille. Palvelu menestyi hyvin Sitran järjestämässä
Ratkaisu 100 -kilpailussa viime vuonna.

Työllisyyspalveluissa Osaamisbotti voi hoitaa rutiinitehtäviä, jolloin omavalmentajalla jää aikaa asiakkaiden kohtaamiselle ja muulle työlle. Uskon, että botti vahvistaa työnhakijoiden aktiivisuutta ja helpottaa viestintää, kun kanava omavalmentajaan on auki.

Kaupungin työllisyyspalveluiden toiminta näyttää ulkopuolisen silmin mahtavalta. He ovat kyenneet toteuttamaan ketterän kokeilun ja laajentamaan sitä nopeasti. Aloitamme laajemman kokeilun keväällä 2018, jolloin palveluun tulee taas uusia ominaisuuksia, kuten peukuttaminen. Jatkossa omavalmentaja voi myös itse säädellä paremmin sitä, millaista tietoa Osaamisbotti kerää.”

Categories:
Tags:

Anna palautetta jutusta

Mitä ajatuksia juttu sinussa herätti? Entä haluaisitko kuulla tästä tai jostain muusta työelämään liittyvästä aiheesta lisää - kerro siitä meille. Parannetaan työelämää yhdessä!

Lisää luettava