
Metsäkoneenkuljettajan työ on istumatyötä ja työvuorot venyvät 12-tuntisiksi
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Digitalisaatio vaikuttaa palvelusektoriin yhtä voimakkaasti kuin teollisuuteen. Se lisää tuottavuutta ja muuttaa kilpailuoloja.
Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreessa raportissa Palvelutalouden murros ja digitalisaatio – Suomen kasvun mahdollisuudet viisi tahoa antaa ehdotuksensa palvelusektorin kehittämiseksi.
Etlatiedo Oy:n mukaan Suomessa toimii lähes 200 000 palvelualan yritystä. Digitalisoitumisen myötä osasta palveluista on tullut paikasta riippumattomia, jolloin palvelua voidaan viedä ulkomaille. Suuria eroja on myös toiminnan skaalautuvuudessa, eli kuinka paljon on mahdollista hyödyntää massatuotannon etuja. Etlatieto ehdottaa, että palveluiden skaalautuvuuden ja viennin edellytyksiä tulisi parantaa suuntaamalla julkista rahoitusta erityisesti radikaaleihin ja riskipitoisiin hankkeisiin.
McKinsey & Companyn mukaan digitaalinen murros asettaa Suomelle neljä vaatimusta: 1. suomalaisten yritysten on tartuttava muutokseen kotimarkkinoidensa puolustamiseksi. 2. suomalaisyritysten tulisi tutkia palveluiden kansainvälisiä markkinoita aloilla, joilla Suomessa on osaamisetua. 3. valtio voi tukea kehitystä helpottamalla työntekijöiden siirtymiä työmarkkinoilla sekä 4. tukemalla yritysten investointeja digitaaliseen infrastruktuuriin, työkaluihin ja taitoihin.
VTT jakaa palvelut kuluttajapalveluihin (vähittäiskauppa), fyysisiä jakeluverkkoja käyttäviin (logistiikka), sähköisiä verkkoja hyödyntäviin (ICT, pankit), tietointensiivisiin (asiantuntijapalvelut), teollisuuden tuottamiin sekä systeemisiin palveluihin (energiahuolto). VTT ehdottaa muun muassa, että tietoisuutta teollisuuden ja palveluiden ”kohtalonyhteydestä” on lisättävä. Tietointensiivisten palveluiden kysyntää tulisi kehittää valistuneen hankintatoimen kautta. Olemassa olevien
palveluiden tarjontaa tulisi systematisoida liiketoimintamallien ja tuotteistamisen avulla sekä kokoamalla hyviä käytäntöjä.
Digilen mukaan pilvilaskenta ja -alustat ratkaisevat internet-talouden voittajat ja häviäjät kuluvan vuosikymmenen loppupuoliskolla. Alustat kilpailevat globaaleilla markkinoilla rajoista välittämättä ja ulottuvat kaikkialle yhteiskunnan rakenteisiin. Vahvasti alustoihin tukeutuvat muun muassa e-demokratia, e-terveydenhuolto, e-oppiminen, e-maksaminen, e-liikennepalvelut sekä teollinen internet. Ellei Suomella ole omia palveluteollisuuden logiikalla toimivia alustoja, Suomi menettää digitaalisten tuottavuusinvestointien hyödyt maailmalle haihtuvana taloudellisena arvona ja hitaana osaamisen kehittymisenä. Suomi voisi olla edelläkävijä käyttäjän ja kansalaisten dataan liittyvässä sääntelyssä.
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Etätyössä tarvitaan uudenlaista sosiaalista älykkyyttä, kun tunnetilatkin pitäisi aistia verkon kautta. Työyhteisössä jokainen on vastuussa viestinnän tehosta ja kommunikoinnin sujuvuudesta.
Kalakauppias Max Grönholm ei suostu nimeämään lempikalaansa, sillä ei ole olemassa kalaa, josta hän ei hyvin valmistettuna pitäisi. Lempivedeneläviään Maxin Kala on myynyt vuodesta 2016 Espoon Kauklahdessa. Max perusti kaupan vanhaan puutaloon kiemuraisen kylätien varrelle, ja siitä asti kauppa on käynyt. Jopa niin hyvin, että viime vuonna myymälä siirtyi isompiin tiloihin Kauklahden Lasihyttiin. Intohimo tuoreeseen
Maailmanlaajuinen koronavirus yllätti yhteiskunnan ja liike-elämän maaliskuussa. Pahiten osumaa otti ravintola- ja matkailuala. Ravintoloitsija Henri Alén tiesi, että kriisijohtamisessa tärkeintä on viestiä selkeästi. Vain näin voi selvitä kriisistä mahdollisimman vähin vaurioin – jos siitä on mahdollista selvitä.