Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Digitalisaatio vaikuttaa palvelusektoriin yhtä voimakkaasti kuin teollisuuteen. Se lisää tuottavuutta ja muuttaa kilpailuoloja.
Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreessa raportissa Palvelutalouden murros ja digitalisaatio – Suomen kasvun mahdollisuudet viisi tahoa antaa ehdotuksensa palvelusektorin kehittämiseksi.
Etlatiedo Oy:n mukaan Suomessa toimii lähes 200 000 palvelualan yritystä. Digitalisoitumisen myötä osasta palveluista on tullut paikasta riippumattomia, jolloin palvelua voidaan viedä ulkomaille. Suuria eroja on myös toiminnan skaalautuvuudessa, eli kuinka paljon on mahdollista hyödyntää massatuotannon etuja. Etlatieto ehdottaa, että palveluiden skaalautuvuuden ja viennin edellytyksiä tulisi parantaa suuntaamalla julkista rahoitusta erityisesti radikaaleihin ja riskipitoisiin hankkeisiin.
McKinsey & Companyn mukaan digitaalinen murros asettaa Suomelle neljä vaatimusta: 1. suomalaisten yritysten on tartuttava muutokseen kotimarkkinoidensa puolustamiseksi. 2. suomalaisyritysten tulisi tutkia palveluiden kansainvälisiä markkinoita aloilla, joilla Suomessa on osaamisetua. 3. valtio voi tukea kehitystä helpottamalla työntekijöiden siirtymiä työmarkkinoilla sekä 4. tukemalla yritysten investointeja digitaaliseen infrastruktuuriin, työkaluihin ja taitoihin.
VTT jakaa palvelut kuluttajapalveluihin (vähittäiskauppa), fyysisiä jakeluverkkoja käyttäviin (logistiikka), sähköisiä verkkoja hyödyntäviin (ICT, pankit), tietointensiivisiin (asiantuntijapalvelut), teollisuuden tuottamiin sekä systeemisiin palveluihin (energiahuolto). VTT ehdottaa muun muassa, että tietoisuutta teollisuuden ja palveluiden ”kohtalonyhteydestä” on lisättävä. Tietointensiivisten palveluiden kysyntää tulisi kehittää valistuneen hankintatoimen kautta. Olemassa olevien
palveluiden tarjontaa tulisi systematisoida liiketoimintamallien ja tuotteistamisen avulla sekä kokoamalla hyviä käytäntöjä.
Digilen mukaan pilvilaskenta ja -alustat ratkaisevat internet-talouden voittajat ja häviäjät kuluvan vuosikymmenen loppupuoliskolla. Alustat kilpailevat globaaleilla markkinoilla rajoista välittämättä ja ulottuvat kaikkialle yhteiskunnan rakenteisiin. Vahvasti alustoihin tukeutuvat muun muassa e-demokratia, e-terveydenhuolto, e-oppiminen, e-maksaminen, e-liikennepalvelut sekä teollinen internet. Ellei Suomella ole omia palveluteollisuuden logiikalla toimivia alustoja, Suomi menettää digitaalisten tuottavuusinvestointien hyödyt maailmalle haihtuvana taloudellisena arvona ja hitaana osaamisen kehittymisenä. Suomi voisi olla edelläkävijä käyttäjän ja kansalaisten dataan liittyvässä sääntelyssä.
In too many work communities, silence is still probably the most common way to solve problems. People remain silent about difficult matters because they do not want to insult or burden others or show their own incompetence. It seems like Finns have taken the old saying “speech is silver, silence is golden” a little too
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Etätyössä tarvitaan uudenlaista sosiaalista älykkyyttä, kun tunnetilatkin pitäisi aistia verkon kautta. Työyhteisössä jokainen on vastuussa viestinnän tehosta ja kommunikoinnin sujuvuudesta.
Kalakauppias Max Grönholm ei suostu nimeämään lempikalaansa, sillä ei ole olemassa kalaa, josta hän ei hyvin valmistettuna pitäisi. Lempivedeneläviään Maxin Kala on myynyt vuodesta 2016 Espoon Kauklahdessa. Max perusti kaupan vanhaan puutaloon kiemuraisen kylätien varrelle, ja siitä asti kauppa on käynyt. Jopa niin hyvin, että viime vuonna myymälä siirtyi isompiin tiloihin Kauklahden Lasihyttiin. Intohimo tuoreeseen