Me ollaan Tiktok-sossut!
Lastensuojelussa työskentelevät Maija Haapala ja Camilla Jokela menivät sinne, missä heidän asiakkaansakin ovat – Tiktokkiin. Omalla ajalla työpäivän jälkeen tehty työ kasvattaa tekijöidensä ammatillista osaamista ja antaa helposti lähestyttävät kasvot lastensuojelutyölle.
Samanhenkiset työkaverit Espoosta, lastensuojelunsosiaalityöntekijät Maija Haapala ja Camilla Jokela kirjoittivat googleen ”How to make tiktok”. Jo seuraavalla viikolla @sossut-tilin ensimmäinen Tiktok-video oli livenä. Ilmiö nimeltä Tiktok-sossut oli syntynyt. Oli syksy 2020.
MAIJA: Aluksi tiktokkasimme sosiaalityöstä yleisesti, mutta pian rajasimme näkökulmaksi lastensuojelun ja kohderyhmäksi sen asiakkaat. Ensimmäinen lastensuojeluaiheinen video levisi nopeasti ja sai satojatuhansia näyttökertoja. Kommentteja ja yksityisviestejä tulvi laidasta laitaan – negatiivisia ja positiivisia.
CAMILLA: Olemme niitä ensimmäisiä, jotka näkyvät omilla kasvoilla ja nimillä ja nimenomaan sosiaalityöntekijöinä, ei organisaation edustajina. Ja kyllähän siinä sitten tuli ja tulee sivutuotteena kuraa ja lokaa niskaan.
Yhtäkkiä olimme syypäitä kaikkiin lastensuojelun epäkohtiin.
MAIJA: Aluksi se pelästytti. Tuli huorittelua ja pari tappouhkausta. Yhtäkkiä olimmekin syypäitä kaikkiin lastensuojelun epäkohtiin.
CAMILLA: Parissa illassa pelästys meni ohi. Vedimme happea ja mietimme, että annetaan kommenttien olla, ei lähdetä moderoimaan. Näin muutkin näkevät, mikä on lastensuojelun mielikuva nyky-Suomessa.
MAIJA: Rakentavaan kritiikkiin pyrimme vastaamaan, loanheittoon emme. Negatiivinen palaute ei yleensä mene ihon alle, koska ymmärrämme, että ihmiset eivät kritisoi meitä ihmisinä. He kritisoivat lastensuojelun epäkohtia.
CAMILLA: Vaikka Tiktokissa ei voisi olla etäisenä byrokraattisossuna, niin ajattelen myös, että sosiaalityöntekijän ammattinimike suojaa. Ei me oltais siellä, jos ei oltais sossuja.
MAIJA: Ainakaan tällä tavalla.
Videot leviävät nopeasti Foryou-sivulla
Jos sossujen video yltää Tiktokin Foryou-sivulle, video leviää nopeasti ja saa paljon katselukertoja. Kommentteja voi tulla jopa satoja.
CAMILLA: Foryou-sivulla näkyviin trendeihin on hypättävä mukaan heti, ei kahden kuukauden kuluttua. Pyrkimyksemme on tehdä vähintään pari kolme videota viikossa.
MAIJA: Trendaavien aiheiden lisäksi meillä on suunnitelmallista sisältöä, kuten sisältösarjoja. Esimerkiksi Case Liisa -sarjassa kerroimme 10 lyhyessä videossa, miten kuvitteellinen Liisa tulee lastensuojelun asiakkaaksi ja mitä kaikkea sen jälkeen tapahtuu.
Olemme saaneet rakentavaa palautetta tanssiliikkeistämme.
CAMILLA: Kun seuraajat kommentoivat videota, vastaamme heille videolla. Vuorovaikutuksellisuus on meille se juttu – että emme vain tuuttaa jotain ulos, vaan otamme palautteen vastaan. Olemme saaneet rakentavaa palautetta tanssiliikkeistämme ja vaikka mistä.
MAIJA: Pyrimme mahdollisimman avoimeen vuorovaikutukseen.
Tiktok-videot mahdollistavat yhteistyökuviot
Tiktok-videot syntyvät työajan ulkopuolella, omalla ajalla. Se on mahdollistanut Maijalle ja Camillalle myös erilaisia yhteistyökuvioita esimerkiksi Pesäpuu ry:n ja SOS-Lapsikylän kanssa, ja ihan viimeisimpänä omansisällöntuotantofirman perustamisen. Tärkeintä on kuitenkin lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja tietämyksen edistäminen.
MAIJA: Haluamme hälventää lastensuojeluun liitettyä stigmaa ja tuoda esiin, mitä kaikkea lastensuojeluun liittyy. Kuka tahansa meistä voisi olla lastensuojelun asiakas. Se on lapsiperheiden palvelu siinä missä mikä muu palvelu tahansa.
CAMILLA: Tietoisuuden lisääminen lasten ja nuorten omista oikeuksista on yksi tavoitteistamme.
Kommentit ovat arvokkaita ja opettavia.
MAIJA: Tiktok-kommentit ja -viestit avaavat valtakunnallisen näkyvyyden lastensuojeluasioihin. Nuorten kokemuksista oppii, miten vaihtelevia ja kirjavia käytännöt eri puolilla Suomea ovat. Monesti myös kysymme, että mitä te ajattelette asiasta. Saadut kommentit ovat arvokkaita ja opettavia.
CAMILLA: Aina kun tiktokkaan, kasvatan omaa ammatillista pääomaa. Lastensuojelun kenttä on niin laaja, että aina tulee uusia asioita eteen. Meille tulee paljon spesifejä kysymyksiä, joihin emme heti osaa vastata. Joskus edes jonkunlaisen yhteystiedon löytäminen kysyjän kunnasta on haaste ammattilaisellekin.
Lisää poliiseja Tiktokiin
Poliiseja, ensihoitajia, mutta ei ollenkaan sosiaalityöntekijöitä. Sen Maija ja Camilla huomasivat Tiktokkiin tutustuessaan. Nyt he toivovat, että heidän lisäkseen yhä useampi ammattikunta ja ammattikuntansa edustaja löytäisi nuorten suosiman videopalvelun.
MAIJA: Opettajia siellä jo onkin. Mutta poliiseja ja sossuja voisi olla lisää, ja vaikka lastensuojelulaitosten ohjaajia kertomassa siitä puolesta.
CAMILLA: Tiktokissa ei voi koskaan olla liikaa turvallisia aikuisia. Mielestämme digitaaliseen maailmaan tarvittaisiin työntekijöitä, joiden päivätyötä olisi toimia lasten ja nuorten parissa Tiktokissa, Snapchatissa ja Youtubessa.
Heittäytyminen ja aitous toimivat.
MAIJA: Koulukuraattoreitakin siellä voisi ihan hyvin olla, ja psykologeja.
CAMILLA: Ja sitten että uskallettaisiin lähteä tekemään omalla persoonalla. Ei tarvitse kopioida ketään. Heittäytyminen ja aitous toimii.
MAIJA: Puhelimella ja Tiktok-sovelluksella pötkii pitkälle.
CAMILLA: Ja tekemiselle pitää olla tavoite. Tanssivideot ovat kivoja, mutta millaisella asiapitoisella sisällöllä olisi yhteiskunnallista vaikutusta? Mieti miksi teet, kenelle, ja mikä arvo ja hyöty sillä olisi kohderyhmälle?
Tekemällä oppii!
MAIJA: Lastensuojelun vuoden viestinnällinen teko -palkinto oli iso positiivinen palaute oman kenttämme toimijoilta. Monia kiinnostaa, mikä on saanut meidät lähtemään tähän, ja mitä kokemuksia meillä on.
CAMILLA: Me sanomme, että tekemällä oppii! Kantapään kautta mekin olemme päässeet tähän pisteeseen.
3 nopeaa
1. Onko tiktokkaus vaikeaa?
Ei ole. Alusta itsessään on yksinkertainen, monipuolinen ja käyttäjäystävällinen. Nopeimmillaan videon tekee viidessä minuutissa.
2. Mitä teidän tiktokeissa ei näy?
Läheisiä ihmisiä, yhteystietoja tai asuinpaikkoja. Ei olla toistaiseksi kutsumassa Veitolaa kotiin!
3. Terveiset Telman lukijoille?
Viestikää rohkeasti, menkää boksin ulkopuolelle ja tehkää asioita toisin. Mekään emme ole viestinnän asiantuntijoita, vaan oman substanssin. Aloittakaa vaikka tutustumalla oman kiinnostusalueen suomen- ja englanninkielisiin hashtageihin ja miettikää, voisitteko tehdä niihin videosisältöä.
Kiitos kiinnostavasta jutusta!
Hyvin tehty kokonaisuus, joka vastasi varsinkin paperilehdessä kuvitukseltaan ja kirjoitukseltaan nopeaa some-maailmaa.