
Metsäkoneenkuljettajan työ on istumatyötä ja työvuorot venyvät 12-tuntisiksi
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
UPM on kehittänyt puupohjaisen uusiutuvan dieselin, joka sopii kaikkiin dieselmoottoreihin. Kasvihuonekaasupäästöt ovat 80 prosenttia pienemmät kuin tavallisella dieselillä. Dieselin raaka-aine mäntyöljy on selluntuotannon tähde, josta merkittävä osa tulee yhtiön omilta sellutehtailta. Suomalaisista metsistä ei siis kaadeta yhtään lisää puuta dieselin vuoksi. Tuotekehitys alkoi vuonna 2008 ja biojalostamon rakentaminen kesällä 2012 Lappeenrannassa. Laitosta oli rakentamassa parhaimmillaan yli 500 henkilöä. Teollinen valmistus alkoi tammikuussa, ja nyt laitos työllistää 50 henkilön lisäksi noin 150 henkilöä tukitoiminnoissa.
tuotanto- ja teknologiajohtaja, UPM Biopolttoaineet
”Aloitin prosessivastaavana vuoden 2010 lopulla, kun aloimme siirtää uusiutuvaa dieseliä laboratoriosta teolliseksi tuotannoksi. Uuden kehittäminen on jatkuvaa ongelmanratkaisua, onneksi meillä on osaava porukka. Haasteellisinta oli tehdä paljon päätöksiä lyhyessä ajassa, löytää oikeat henkilöt ja yhdistää eri alojen käytännöt toimivaksi organisaatioksi, sekä alaan liittyvä runsas sääntely. Intensiivisen projektin aikana työssä jaksamistani on helpottanut hyvä työporukka ja sopivassa määrin harrastettu liikunta. Tuntui hienolta, kun laitos tuotti ensimmäistä kertaa halutun laatuista dieseliä. Lisäksi tuote on täysin suomalainen ja vähentää riippuvuuttamme tuontiöljystä.”
tutkija, UPM Biopolttoaineet
”Alkuperäinen tuoteidea tuli talon sisältä. Tutkijoita on työskennellyt Lappeenrannassa biopolttoaineiden parissa kymmenkunta ja lisäksi laboratoriohenkilökuntaa. Tulin mukaan vuonna 2011 ja vastaan moottoritutkimuksista, työni on testausten koordinointia. Yhtenä päivänä saatan olla pullottamassa dieseliä ja seuraavana päivänä puhumassa kansainvälisessä konferenssissa. Palkitsevinta on ollut saada olla mukana sellaisessa, josta jää pysyvä ja positiivisesti maailmaan vaikuttava jälki. Haastavinta on ollut pystyä jättämään mielenkiintoinen projekti työpaikalle päivän päätteeksi. Pyrin ylläpitämään omaa työhyvinvointiani liikkumalla luonnossa säännöllisesti ja seuraamalla aktiivisesti omaa jaksamista niin töissä kuin vapaa-ajalla.”
myynti- ja markkinointijohtaja, UPM Biopolttoaineet
”Teimme sopimuksen jakelusta Suomessa St1- ja ABC-ketjujen kautta jo ennen biojalostamon käynnistymistä. Kiersin myös Euroopassa esiintymässä ja kertomassa, mikä on UPM ja puupohjainen diesel. Haastavinta oli saada öljy-alalla tunnettuutta, koska meidät tunnettiin metsäyhtiönä. Työhyvinvointiani auttoivat osaava, samanhenkinen porukka, joustava työaika ja monipuolinen työnkuva, liikunnan ja matkustamisen ohella. Erityisen hyvältä tuntui laitoksen käynnistyminen sekä innovaatioista ja vastuullisuudesta saamamme tunnustuspalkinnot jo ennen kuin tuote oli edes markkinoilla.”
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Etätyössä tarvitaan uudenlaista sosiaalista älykkyyttä, kun tunnetilatkin pitäisi aistia verkon kautta. Työyhteisössä jokainen on vastuussa viestinnän tehosta ja kommunikoinnin sujuvuudesta.
Kalakauppias Max Grönholm ei suostu nimeämään lempikalaansa, sillä ei ole olemassa kalaa, josta hän ei hyvin valmistettuna pitäisi. Lempivedeneläviään Maxin Kala on myynyt vuodesta 2016 Espoon Kauklahdessa. Max perusti kaupan vanhaan puutaloon kiemuraisen kylätien varrelle, ja siitä asti kauppa on käynyt. Jopa niin hyvin, että viime vuonna myymälä siirtyi isompiin tiloihin Kauklahden Lasihyttiin. Intohimo tuoreeseen
Maailmanlaajuinen koronavirus yllätti yhteiskunnan ja liike-elämän maaliskuussa. Pahiten osumaa otti ravintola- ja matkailuala. Ravintoloitsija Henri Alén tiesi, että kriisijohtamisessa tärkeintä on viestiä selkeästi. Vain näin voi selvitä kriisistä mahdollisimman vähin vaurioin – jos siitä on mahdollista selvitä.
Kommentit (1)
On kyllä todella hyvä, että kasvihuonepäästöt ovat 80 prosenttia pienemmät kuin tavallisella dieselillä. Ja on hienoa, että tuote on täysin suomalainen. Itselläni oli dieselauto pitkään. https://dieselosa.fi/dieselkorjaamo/