Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisella on monipuolinen työnkuva. Luennoimisen lisäksi hän pitää vastaanottoa ja kirjoittaa ravitsemusasioista. Tekeillä on myös väitöskirja.

Henkilö

25.02.2016

Ravitsemusterapeutti antaa eväät hyvinvointiin

Työelämän haasteissa on tärkeää pitää huolta itsestään. Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen sanoo ravinnolla olevan suurempi merkitys terveyden ylläpitämisessä ja töissä jaksamisessa kuin moni arvaakaan.

– Liian rasvainen, hiilihydraattipitoinen tai annoskooltaan suuri lounas väsyttävät siinä missä lounaan jättäminen kokonaan väliinkin. Yksityisenä yrittäjänä toimenkuvani on hiukan erilainen kuin julkisen sektorin vastaavaa työtä tekevän. Työ koostu monesta pienestä palasesta. Käyn luennoimassa tilaisuuksissa ja yrityksissä, pidän vastaanottoa pääkaupunkiseudulla sekä opastan ja kirjoitan hyvään ravitsemukseen liittyvistä asioista. Lisäksi teen työn ohella väitöskirjaa vatsavaivojen ja ruokavalion yhteyksistä.

– Vastaanotolleni tulevista ryhmistä suurimman muodostavat painonhallinta-asioiden kanssa kamppailevat. Toisena tulevat erilaisista vatsavaivoista kärsivät. Kolmanneksi suurin ryhmä on ruokavalioneuvoja tarvitsevat syöpäpotilaat, joiden paino saattaa pudota merkittävästi hoitojen aikana. Syystä tai toisesta pieni osa potilaista kärsii myös alipainosta, vaikka heillä ei olekaan syöpää tai anoreksiaa. Alipainon takana ei ole aina sairaus.

VERKKO_TE0116_minun_tyoni_Reijo_Laatikainen_RP_4645_AENT_ID17

– Ihminen pystyy vaikuttamaan ruokavaliollaan ja elämäntavoillaan omaan terveyteensä. Työelämän paineet saattavat silti vaatia veronsa. Kova työtahti voi lisätä stressiä ja huonontaa unen laatua ja näin vaikuttaa ihmisen hormonituotantoon ja sitä kautta erilaisiin mielitekoihin. Kortisoliaineenvaihdunnan muuttuessa näläntunne lisääntyy ja ihminen altistuu erilaisille impulsseille kuten vaikkapa pizzan ahminnalle.

– Liian suuret kerta-annokset ovat istumatyötä tekevien helmasynti. Ruokamäärät, joita saa syödä tarvitsematta pelätä lihomista, ovat todellisuudessa hyvin pieniä. 600 kilokaloria riittää yleensä mainiosti vähän liikkuvalle. Hyvä lähtökohta tasapainoisen ateriakokonaisuuden rakentamisessa on suositusten mukainen lautasmalli.

VERKKO_TE0116_minun_tyoni_Reijo_Laatikainen_RP_4588_AENT_ID17

– Omasta terveydestäni pidän huolta syömällä päivittäin vähintään 700–800 grammaa hedelmiä, marjoja ja vihanneksia, kolmesta neljään kertaa viikossa kalaa ja äyriäisiä sekä noudattamalla yleisiä ravintosuosituksia. Lisäksi harrastan monipuolisesti liikuntaa – olen juossut 13 maratonia. Ystävien tapaaminen ja perheen parissa vietetty aika ovat osa terveyttä edistävää elämäntapaa.

– Syön hyvin vähän makeaa, mutta yksi pahe minulla on: jäätelö. Siihen lankean monta kertaa viikossa. Pienet paheet ovat sallittuja, ne vain täytyy pitää jonkinlaisessa kurissa.

VERKKO_TE0116_minun_tyoni_Reijo_Laatikainen_RP_4617_AENT_ID17

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.