Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Lennonjohtaja on ilmailun kapellimestari

Henkilö

19.05.2016

Kuvateksti: Lennonjohtajan on pysyttävä jatkuvasti skarppina. Työpisteessä ei saa olla yli kaksi tuntia putkeen poikkeustilanteita lukuun ottamatta. – Onneksi on hyvät unenlahjat, ainakaan vielä ei vuorotyö ole pistänyt unirytmiä sekaisin, Jorma Karila sanoo.

Lennonjohtaja Jorma Karila vertaa ammattiaan ilmailun liikennepoliisiin tai kapellimestariin. ”Kun koneita vilisee maassa ja lähtöjä ja laskuja on jatkuvalla syötöllä, ei ilmailuorkesteri toimisi ilman johtajaa.”

– Jos oikein pelkistetään, työni on pitää lentokoneet erossa toisistaan maassa ja ilmassa. Tutkalla lennonjohtaja määrää lentäjille korkeuksia, nopeuksia ja etäisyyksiä. Tornissa pidetään huolta, että kiitotiellä on kerrallaan vain yksi kone tai ajoneuvo. Lumisateessa aura-autot pitää päästää välillä kiitotielle. Yöllä työskentelemme yksin, päivävuorossa voi olla neljästä viiteen henkilöä, joiden kesken työt ja vastuut on jaettu.

– Työvuoron alkaessa on vartin verran aikaa briiffata itsensä sisään: mikä on päivän sää, keitä töissä, missä pisteissä kukin työskentelee, mitkä määräykset ja dokumentit ovat muuttuneet, onko jossain remontteja ja niin edelleen.

VERKKO_Jorma_Karila_Finnavia-5206_A2

– Tässä työssä kaikki on vaihtelevaa: työvuorot vaihtuvat, työkaverit ympärillä vaihtuvat, sää vaihtuu ja työkuormakin vaihtuu – on ruuhka-aikojen piikit ja välillä hyvinkin rauhallista, Jorma Karila kertoo.

– Parasta työssäni ovat työkaverit, 70 hengen porukassa henkilökemiat osuvat yksiin. Vaikka porukka vaihtuu, meillä on aina mukavaa. Hienoa on myös aistia matkustajien lomatunnelma – monelle lentomatka on vuoden kohokohta. Haluan vaikuttaa siihen, että kaikki sujuu viiveettä ja turvallisesti.

– Haastavaa on työympäristön jatkuva muuttuminen. Olemme välillä säätilojen armoilla. Poikkeustilanteet ovat aina vaativia – kokonaisuuden pitää olla tarkkaan hallussa, vaikka kuinka monta pientä yksityiskohtaa muuttuisi. Se on välillä stressaavaa, erityisesti hätätilanteissa, sillä niihin ei kenelläkään ole rutiinia. Tarkistuslistat auttavat, ei meidän tarvitse kaikkea ulkoa muistaa.

VERKKO_Jorma_Karila_Finnavia-5247_A1

– Aikaisina aamuvuoroina tulee kahvia juotua kohtuureippaasti ja yövuoroissa perinteisiä energiajuomia. Tauolla kävelen terminaaleissa, käyn haukkaamassa happea tai otan 10–15 minuutin torkut lepohuoneessa. Terveyttämme seurataan tarkasti lääkärintarkastuksissa.

VERKKO_Jorma_Karila_Finnavia-5191_A3

– Parinkymmenen vuoden aikana on ollut paljon mieleenpainuvia hetkiä, mutta erityisesti jäi mieleen, kun pari vuotta sitten Pikkuleijonat palasivat maailmanmestareina nuorten MM-kisoista. Kollega keksi puolileikillään, että järjestetään heille ”juhlasuihkutus”. Se tarkoittaa, että lentoaseman palomiehet suihkuttavat koneen – yleensä sitä käytetään vain, kun uusi konetyyppi laskeutuu.

– Varmistimme myös koneen lentäjiltä asian, ja yllätys onnistui. Illalla katsoin telkkarista kotisohvalla, kuinka joukkueen kapteeni mainitsi liikuttuneena tv-haastattelussa, että oli päässyt koneen ohjaamoon ja sieltä näki suihkutuksen. Tuli hyvä mieli itsellenikin, että tämä meidän pikku ylläri järjestyi ja noteerattiin.

Anna palautetta jutusta