Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

“Jag kan lyfta fram utmaningar i arbetet och känna mig trygg att göra det”

På svenska

30.11.2021

Janne Marjamaa, lärare i teknisk slöjd, tycker att hans arbete med högstadieeleverna är inspirerande, även om förändringarna i arbetet skapar osäkerhet.

Det är fantastiskt att se när elever går hem med glada miner och förvånar sig över att de gjort något så fint helt själva. Det räcker för mig som tack för mitt arbete – eleverna är lärarens bästa belöning.

Undervisningen i teknisk slöjd har genomgått en enorm omvälvning under de senaste åren, då det praktiska genomförandet av slöjd reformerades totalt i läroplanen år 2014. Idag delar arbetssätten av teknisk slöjd och textilslöjd undervisningstimmarna och elever får ett gemensamt betyg från båda.

Vi har dock inte tvångsskapat en så kallad multimaterialundervisning.

På Uleåborgs normalskola har vi dock inte tvångsskapat en så kallad multimaterialundervisning utan vi försöker hitta naturliga sammanhang mellan olika arbetssätt inom slöjd. I vår skola är det alltså fortfarande möjligt att tillverka en kniv i teknisk slöjd, även om man syr läder till den.

En förändring av arbetsbeskrivningen orsakar press och osäkerhet som undergräver den psykologiska tryggheten. Många slöjdlärare känner att de inte längre kan känna igen sitt nuvarande jobb som det arbete de en gång började med.

Efter sjuan blir slöjden ett valbart ämne och bildandet av valbara ämnesgrupper har en stor inverkan för mitt sysselsättningsläge. På nationell nivå har populariteten för både teknisk och textilslöjd rasat. Osäkerheten om arbetet kommer att fortsätta eller hur arbetet kommer att se ut i framtiden är ansträngande.

Trots dessa utmaningar är min arbetsplats dock en psykiskt trygg miljö, där jag upplever att mina chefer, alltså skolans rektorer, stöder och förstår mig i mitt arbete även i problemsituationer. Vi håller utvecklingssamtal varje år i en öppen anda och jag blir uppmuntrad i mitt arbete och dess utveckling.

Lärararbetet är självständigt och fritt.

Jag kan också lyfta fram utmaningar i mitt arbete och känna mig trygg att göra det, men det finns ofta väldigt lite som man kan göra på skolnivå åt externa krav som beskrivs ovan. I flera beslut som gäller skolan har jag märkt ett förfarande där pedagogernas synvinkel alltför lätt ignoreras.

Lärararbetet är självständigt och fritt på så sätt att chefen till exempel inte bestämmer innehållet i undervisningen, utan lärarna har en stor frihet att planera och utveckla sitt eget arbete. Lärarna är dock bundna av läroplanen, som är ett juridiskt dokument. Lyckligtvis finns det många olika sätt att implementera läroplanen i Finland, och mycket kan beslutas lokalt av skolan, lärare och utbildningsanordnare.

Vi är inte opersonliga tjänstemän.

Ibland verkar det som att den nuvarande uppfattningen om lärarna är sådan att vi är opersonliga tjänstemän. Skämtande kan leda till missförstånd och jag har ibland rättat till några saker med eleven och föräldrarna i efterhand.

Situationen har alltid diskuterats i bra anda efter att jag fått vårdnadshavaren i telefon. Jag känner att jag har en bra relation till både elever och föräldrar som jag kan ringa till med låg tröskel vid behov.”

 

Läs mera:

Gränsbevakningsväsendet: ”Pandemin utmanade den psykologiska tryggheten”

Infrastrukturbygge: “Attityderna har förändrats mycket”

Kommentoi