Työpaikka

• 18.05.2017

Automatiikka auttaa kylmäkuljettajaa

Kuljettaja Anton Härkönen jakaa viileä- ja kylmälähetyksiä ympäri eteläistä Suomea. Sähköiset järjestelmät varmistavat laatua sekä helpottavat ja nopeuttavat työntekoa.

Olen ollut kuljettajana 12 vuotta Esa Kuokka Oy:llä. Olen automies henkeen ja vereen: ajaminen on nautintoa, näkee erilaisia maisemia ja tapaa kaikenlaisia ihmisiä. Rytmitetyn työn monipuolisuus ja liikkuvuus miellyttävät. Koskaan ei ole tylsää.

− Hoidan viileä- ja kylmäkuljetuksia. Kuormatilassa viileät lähetykset, esimerkiksi kuiva- ja tuoretuotteet, on erotettu väliseinällä pakasteista. Kori on lämpöeristetty, ja autossa on asianmukaiset kylmälaitteet, jotta tuotteet säilyvät oikeassa lämpötilassa.

Työ käy kuntoilusta. Anton Härkönen ei vain vie tavaroita perille vaan usein myös purkaa kuorman.

− Yrityksellä on käytössä räätälöity seurantajärjestelmä, josta näkyvät kaikki mahdolliset tiedot: ajoneuvon reitti, lastit ja kuormatilan lämpötila sekä ajonopeus, tyhjäkäynnit, kuljettajan tiedot ja polttoaineen kulutus. Tiedot tallentuvat pilvipalvelimeen. Dokumentit ovat saatavilla sekä asiakkaita että viranomaisia varten. Omaan ajotapaankin tulee kiinnitettyä huomiota, kun kaikki on näkyvillä.

− Kuorma-auton ohjaamosta pystyn seuraamaan lämpötiloja ja kaluston vikailmoituksia tietokoneen näytöltä. Jos hellekeleillä takaluukku on liian kauan auki avolaiturilla lastatessa, heti tulee hälytys. Tietokoneeseen on yhdistetty myös peruutuksen kamera.

− Käden ulottuvilla ohjaamossa on mobiilipääte, jolla kontrolloidaan kuormia. Tiedot tulevat edellispäivänä sähköisenä viestinä. Työpäivän aikana kirjaan järjestelmään lastaukset, lastin purkamiset ja kellonajat sekä kulloisellekin asiakkaalle menevät kilo- ja rullakkomäärät. Joskus lähetyksissä on asiakkaan toiveesta viivakoodit, jolloin virhemahdollisuus vähenee entisestään.

− Sähköisiä järjestelmiä on ollut käytössä jo useamman vuoden. Helppokäyttöinen mobiilipääte on tuonut sujuvuutta hommiin. Ohjelmistoa kehitetään koko ajan, itsekin olen mukana kehitystyössä. Tarkoitus olisi saada turhia vaiheita karsittua, kuten selailua sivulta ja kuormalta toiselle. Se vie aikaa ja kuormittaa muistia. Tavoitteena on saada nopeutta lisää ja siten tehokkuuttakin.

− Työvuorot tulevat suoraan kännykkään etukäteen. Joskus työpäivät voivat venyä 10−12-tuntisiksi, niitä kompensoidaan arkivapailla. Tänään lähdin liikkeelle kello 2.30, työpäivä kestänee kellon ympäri. Pyhien jälkeen ja kuukausien alussa tilaukset kasaantuvat, kun asiakkailta ovat ruoat ja juomat loppuneet tai kaupoissa on tehty inventaariota. Silloin on vain venyttävä.

− Yleensä työpäivä alkaa aamukolmelta tai -neljältä. Isommille asiakkaille rullakoissa olevat lähetykset vain jätetään, mutta osa asiakkaista toivoo, että yksiköt puretaan ja tyhjät
rullakot viedään pois. Äsken jätin pieneen kahvilaan tavaraa, purin sen rullakoista ja kuljetuslaatikoista, jotka otin mukaani. Purkupaikoista saamme enemmän veloitusta.

– Näinä aikoina saa olla iloinen, että töitä riittää. Kuljettaja Anton Härkönen viihtyy ratissa ja asiakkaiden kanssa.

− Jakoalueeni kattaa Etelä-Suomen, noin 150 kilometrin säteen Helsingistä. Kuljetan tavaraa Hämeenlinnaan, Lahteen, Forssaan, Riihimäelle, Lopelle, Lohjalle ja Hankoon. Minulle se sopii. En kestäisi, jos olisin henkisesti lukittuna vaikkapa pelkkään Töölöön. Jos kuljetan kauemmaksi, alla on yhdistelmäajoneuvo. Myös siinä on erilliset viileä- ja kylmätilat.

− Kun ajan kuorma-autolla Helsingin keskustassa, parkkeeraamisessa on usein ongelmia. Silloin pitää vain pistää hätävilkut päälle ja alkaa hommiin. Kuittailuja kuulee, mutta huumorilla selviää.

− Lepo on tosi tärkeää, väsyneenä ei voi mennä rattiin. Osan vapaapäivistäkin uhraan levolle. Näinä aikoina on hyvä, kun töitä riittää. Plussana on, ettei tarvitse kuntoilla työn ulkopuolella. Viikonloputkin ovat vapaat. Aika kuluu kolmea koiraa ulkoiluttaessa. Ja kun on naimisissa, siinä riittää tekemistä: jos itsellä ei ole ohjelmaa, niin kyllä puoliso sitä kehittää.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.