Z-sukupolvi etsii arvoilleen sopivaa työnantajaa
Nuorten aikuisten asenteet muun muassa vastuullisuutta kohtaan ovat hyvin erilaisia kuin aiempien sukupolvien, ja näkyy työelämässä, kertoo tutkijatohtori Miia Grénman.
Z-sukupolvi on aivan uudenlainen sukupolvi. Sen edustajat, eli noin 1995–2010 syntyneet henkilöt pitävät tärkeimpinä asioina vastuullisuutta, ekologisuutta, kestävyyttä ja tasa-arvoa. Kyseessä on myös tähän mennessä koulutetuin sukupolvi, joka on vieläpä elänyt lapsesta asti internetin tarjoaman rajattoman tiedon äärellä.
– Kyseessä on aivan poikkeuksellinen sukupolvi! Kun z-sukupolven arvomaailma läpäisee yhteiskunnan tasot, maailma voi muuttua, pohtii Miia Grénman, joka on tutkinut laajasti z-sukupolven arvoja ja kulutusta.
Keski-ikäisen x-sukupolven ja y-sukupolven tehdessä kestämättömiä ratkaisuita z-sukupolvi tuntee ympäristöahdistusta maailman tilanteesta – nuortenhan pitää elää tässä maailmassa vielä pitkään.
– He ymmärtävät, että ekologisen kriisin ratkaisemisessa aikaa ei voi siirtää eteenpäin, vaan nyt pitäisi tehdä kipeitäkin päätöksiä. Huolen keskellä näkyy kuitenkin myös toivo, eli z-sukupolvella on optimistinen usko ja luotto siihen, että tilanne voi muuttua paremmaksi ja ratkaisuja keksitään.
Sisäinen motivaatio, vaikutusmahdollisuudet ja merkityksellisyyden kokeminen ovat z-sukupolvelle statusta ja rahaa tärkeämpiä asioita.
Työelämässä z-sukupolvi arvostaa kestävää elämäntapaa ja merkityksellisyyden kokemista. Työnantajan arvomaailman pitää vastata omaa arvomaailmaa, johon kuuluu vastuu sekä ympäristöstä että yhteiskunnasta.
– Z-sukupolven edustajat tarkistavat työnantajan arvot etukäteen hakiessaan töitä ja pettyvät, jos yritys ei toimikaan lupaamiensa arvojen mukaan, Grénman painottaa.
Sisäinen motivaatio, vaikutusmahdollisuudet ja merkityksellisyyden kokeminen ovat z-sukupolvelle statusta ja rahaa tärkeämpiä asioita; työ on yksi elämän osa-alue muiden joukossa, ja siksi työn arvojen pitää olla linjassa omien arvojen kanssa.
– He odottavat työltään mahdollisuutta tehdä hyvää, vaikuttaa, kehittää sekä kehittyä ja auttaa muita. Myös hyvä työyhteisö koetaan tärkeäksi. Työntekijänä tai johtajana z-sukupolven edustaja on auttavainen, ihmisläheinen, helposti lähestyttävä ja avoin, Grénman kehuu.
Anna palautetta jutusta