Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Z-sukupolvi etsii arvoilleen sopivaa työnantajaa

Työelämä

03.09.2024

Nuorten aikuisten asenteet muun muassa vastuullisuutta kohtaan ovat hyvin erilaisia kuin aiempien sukupolvien, ja näkyy työelämässä, kertoo tutkijatohtori Miia Grénman.

Z-sukupolvi on aivan uudenlainen sukupolvi. Sen edustajat, eli noin 1995–2010 syntyneet henkilöt pitävät tärkeimpinä asioina vastuullisuutta, ekologisuutta, kestävyyttä ja tasa-arvoa. Kyseessä on myös tähän mennessä koulutetuin sukupolvi, joka on vieläpä elänyt lapsesta asti internetin tarjoaman rajattoman tiedon äärellä.

– Kyseessä on aivan poikkeuksellinen sukupolvi! Kun z-sukupolven arvomaailma läpäisee yhteiskunnan tasot, maailma voi muuttua, pohtii Miia Grénman, joka on tutkinut laajasti z-sukupolven arvoja ja kulutusta.

Keski-ikäisen x-sukupolven ja y-sukupolven tehdessä kestämättömiä ratkaisuita z-sukupolvi tuntee ympäristöahdistusta maailman tilanteesta – nuortenhan pitää elää tässä maailmassa vielä pitkään.

– He ymmärtävät, että ekologisen kriisin ratkaisemisessa aikaa ei voi siirtää eteenpäin, vaan nyt pitäisi tehdä kipeitäkin päätöksiä. Huolen keskellä näkyy kuitenkin myös toivo, eli z-sukupolvella on optimistinen usko ja luotto siihen, että tilanne voi muuttua paremmaksi ja ratkaisuja keksitään.

Sisäinen motivaatio, vaikutusmahdollisuudet ja merkityksellisyyden kokeminen ovat z-sukupolvelle statusta ja rahaa tärkeämpiä asioita.

Työelämässä z-sukupolvi arvostaa kestävää elämäntapaa ja merkityksellisyyden kokemista. Työnantajan arvomaailman pitää vastata omaa arvomaailmaa, johon kuuluu vastuu sekä ympäristöstä että yhteiskunnasta.

– Z-sukupolven edustajat tarkistavat työnantajan arvot etukäteen hakiessaan töitä ja pettyvät, jos yritys ei toimikaan lupaamiensa arvojen mukaan, Grénman painottaa.

Sisäinen motivaatio, vaikutusmahdollisuudet ja merkityksellisyyden kokeminen ovat z-sukupolvelle statusta ja rahaa tärkeämpiä asioita; työ on yksi elämän osa-alue muiden joukossa, ja siksi työn arvojen pitää olla linjassa omien arvojen kanssa.

– He odottavat työltään mahdollisuutta tehdä hyvää, vaikuttaa, kehittää sekä kehittyä ja auttaa muita. Myös hyvä työyhteisö koetaan tärkeäksi. Työntekijänä tai johtajana z-sukupolven edustaja on auttavainen, ihmisläheinen, helposti lähestyttävä ja avoin, Grénman kehuu.

 

Anna palautetta jutusta