Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Taksinkuljettaja Liibaan Ali Mohamud viihtyy iltavuoroissa

Työturvallisuus

06.02.2024

Liibaan Ali Mohamud on ajanut taksia neljän vuoden ajan. Hän tekee yleensä iltavuoroja, joten talviaikaan hän on liikkeellä miltei pelkästään pimeällä.

Autotallin ovet avautuvat ja tilataksi kaartaa Helsingin iltahämärään, keltainen valo vilkkuu katolla. Iltapäiväruuhka on lopuillaan, mutta Liibaan Ali Mohamudin työpäivä vasta alkaa. Tutut istuinasetukset päälle muistipaikasta. Hän kuittaa tilauksen vastaanotetuksi. Mittari päälle. Edessä on kahdeksan tuntia ajamista pyryssä ja tuiskeessa. Normipäivä toimistolla.

Tuttuun tapaan työvuoro alkaa keskustasta, ja sen jälkeen tie vie, minne vie. Turistit lentokentälle, seurue ravintolaillalliselle, eläkeläisporukka kotiin teatterista. Ja baarikävijöitä, niitä riittää.

– Siellä missä on kysyntää, sinne sitten ajaudutaan.

Ajattelin, että tässä työssä voisi nähdä kaupunkia ja ajella autolla.

Liibaan Ali Mohamud ajaa taksia osa-aikaisesti, mutta melko paljon. Hänen kaltaisiaan kuljettajia tarvitaan. Muuten ei varsinkaan ilta- ja yövuoroihin löytyisi riittävästi tekijöitä.

Liibaan aloitti taksin ratissa neljä vuotta sitten 19-vuotiaana, heti lukion ja armeijan jälkeen. Ala oli jo tuttu kaverien ja serkkujen kertomuksista.

– Olin nuori ja ajokortti oli ollut taskussa vuoden verran. Ajattelin, että tässä työssä voisi nähdä kaupunkia ja ajella autolla. Homma vei mennessään. Tämä on mukavaa ja vapaata työtä, jota voi tehdä silloin, kun itselle sopii. Nykyään opiskelen, mutta olen jatkanut näitä töitä sen mukaan, miten ehdin.

Koulutusta jatkuvan oppimisen mallilla

Liibaanilla riitti opiskeltavaa myös taksikuskin töihin. Mikään ilmoitusluontoinen asia ei kuljettajaksi pääseminen ole – ainakaan perinteisemmissä taksiyhtiöissä.

Ensin Liibaan suoritti Traficomin kokeen ja sai taksinkuljettajan ajoluvan. Sen jälkeen Taksi Helsinki perehdytti hänet yrityksen toimintatapoihin ja koulutti lisää. Osa koulutuksesta oli paikan päällä, osa itseopiskelumateriaalia. Tunnollisesti hän pänttäsi kadut ja kartan. Kirjallinen koe meni läpi ensiyrittämällä.

Tämän jälkeen oli vielä koulutuksia ja kokeita taksamittarin käytöstä, paikallistuntemuksesta ja tilausjärjestelmästä. Kahdessa kuuden tunnin tutor-ajossa Liibaan kiersi työnantajansa kanssa pääkaupunkiseudun keskeisimpiä taksipaikkoja oppien niiden käytännöt.

– Kun nämä vaiheet on suoritettu hyväksytysti, kuljettaja pääsee töihin ja kirjautumaan välitysjärjestelmäämme, Taksi Helsingin liiketoimintapäällikkö Juha Sirviö kertoo.

Liibaan haluaa kehittyä työssään päivittäin.

Lopulta Liibaan sai kuljettajakortin, niin sanotun id-kortin. Työt alkoivat, mutta kouluttautuminen ei loppunut.

– Meillä koulutus perustuu jatkuvan oppimisen malliin. Jatkokoulutusten kautta voidaan välittää kuljettajalle myös vaativampia kuljetuksia, Sirviö kertoo.

Liibaan haluaa kehittyä työssään päivittäin. Esimerkiksi paikallistuntemusta voi aina parantaa.

– Kun vien asiakkaan ensimmäisen kerran jollekin tietylle kadulle, painan sen mieleen ja muistan sitten aina. Seuraavalla kerralla en enää tarvitse karttaohjelmaa, hän sanoo.

– Joskus on kiire lentokentälle ja keskusta on ihan tukossa. Silloin tuntuu, että on pakko onnistua. Paikallistuntemuksella voi valita hyvän reitin. Minun kyytini takia asiakas ei ole koskaan myöhästynyt.

Taksiala kaipaa luottamuksen palauttamista

Jos Liibaan olisi halunnut nopeammin taksin rattiin, se olisi ollut mahdollista alan uudempien yrittäjien kautta. Nämä alustatalouden toimijat suhtautuvat usein suuripiirteisemmin koulutukseen, perehdytykseen ja laadunvalvontaan.

– Kilpailu on kiristynyt merkittävästi pääkaupunkiseudulla, Juha Sirviö huokaa yli 20 vuoden kokemuksella taksialalta.

– Tunnuksettomien ja järjestäytymättömien taksien määrästä meillä ei ole mitään käsitystä. Emme edes tiedä, kuinka paljon täällä on taksinkuljettajia. Asiakkaiden luottamus on romahtanut, ja se vaikuttaa myös tällaisiin perinteisiin taksiyhtiöihin.

Nyt kentällä on paljon toimijoita, joilla on erilaiset pelisäännöt.

Kun vuonna 2017 taksiliikenteeseen luotti 85 prosenttia vastaajista, viittä vuotta myöhemmin luku oli laskenut hieman yli 40 prosenttiin, ilmenee Kantarin tutkimustuloksista. Suunnilleen samalla ajanjaksolla taksien hinnat ovat Tilastokeskuksen mukaan nousseet 28 prosenttia.

– Nyt kentällä on paljon toimijoita, joilla on erilaiset pelisäännöt. Valvonnan puutteen takia tilanne hieman rehottaa näiden alustatalouden toimijoiden kanssa, Juha Sirviö huomauttaa.

– Monet asiakkaat ajattelevat, että taksi kuin taksi, kunhan on keltainen kupu katolla. Se saattaa tulla yllätyksenä, että palvelu voi olla eri toimijoilla mitä tahansa.

Omalla aktiivisuudella palkkaan voi vaikuttaa paljon.

Taksi Helsinki ei halua lähteä tällaiseen kilpailuun. Laatu, asiakaslähtöisyys ja turvallisuus ovat Sirviön mukaan asioita, joihin yhtiö haluaa panostaa jatkossakin, vaikka se hieman hinnassa näkyykin.

Liibaan on palkkatasoonsa tyytyväinen.

– Tämä on provisiopalkkausta, joten jos on hiljaisempaa, silloin tienaa vähemmän. Omalla aktiivisuudella palkkaan voi vaikuttaa paljon.

Naistenklinikalta maailmalle

Liibaan ryhtyi kuljettajaksi taksiuudistuksen alkuvuosina. Myös hän on saanut osansa matkustajien ennakkoluuloista ja -asenteista.

– Usein asiakkaat kysyvät heti aluksi, että onko meidän kuski mistä päin? Vastaan, että olen ihan Suomessa syntynyt, äitini on suomalainen ja isä Somaliasta. He ovat sitten, wau, todella mukavaa, että sattui tällainen kuljettaja.

Kohtelen kaikkia asiakkaita samalla tavalla, vaikka joku kohtelisikin minua eri lailla taustani takia.

Joskus Liibaan saa kuulla maahanmuuttokriittisiä kommentteja, mutta hän sivuuttaa ne, kuten työnantajakin on ohjeistanut.

– Kohtelen kaikkia asiakkaita samalla tavalla, vaikka joku kohtelisikin minua eri lailla taustani takia. Saa kysellä ja vastailen, mutta en koskaan lähde provosoitumaan mistään.

– Kerran päihtyneet asiakkaat kysyivät, mistä olen kotoisin. Ajoimme Mannerheimintiellä ja sanoin, että katse vasempaan päin. Haartmaninkatu 2, Naistenklinikka. Sieltä minä olen tullut.

Asiakaskohtaamiset työn paras puoli

Liibaan ei ole koskaan kokenut itseään turvattomaksi taksin ratissa. Hänen mukaansa Taksi Helsingin asiakkaat käyttäytyvät enimmäkseen hyvin. Harvat haastavat tilanteet ajoittuvat usein ravintoloiden sulkemisaikojen yhteyteen. Silloin on joskus tarvetta pienelle sääntöjen kertaukselle.

– Joskus asiakkaat sitten valittavat, että huono kuski, mutta kun lähdetään liikkeelle, he jo pahoittelevat. Joskus ihmiset tulevat vähän huonolla tuulella kyytiin, mutta lopulta lähtevät ihan hyvällä tuulella.

– Asiakaskohtaamiset ovat tämän työn parhaita puolia ja iso syy, minkä takia tätä teen. Kohtaan jokaisen ihmisenä.

Asiakkaita tai asiakasryhmiä on yleensä yhdessä vuorossa 6–20 ja ajokilometrejä kertyy 150–300.

– Asiakkaiden kanssa on mukava jutella. Yritysjohtajilta tulee joskus vinkkejä. Iäkkäämpiä ihmisiä autan kantamusten kanssa tai tarjoan tukea, jos on vaikka liukasta. Myös lapsiperheitä on mukava kuljettaa. Lapsilla juttua riittää.

Asiakkaita tai asiakasryhmiä on yleensä yhdessä vuorossa 6–20 ja ajokilometrejä kertyy 150–300, tai joskus enemmänkin.

– Esimerkiksi Tampereelle ja Turkuun olen mennyt lukemattomia kertoja. Kerran tuli keikka Ouluunkin. Kollegatkin sanovat, että Liibaan saa kaikki pisimmät kyydit. En tiedä miksi. Se on ihan sattumaa.

Opinnot loppusuoralla

Vielä yksi lentokenttänouto ja sitten kotiin. Tällä kertaa työvuoro loppuu yhden aikaan yöllä. Aamulla kahdeksalta täytyy herätä opintojen pariin. Kauppatieteiden kandidaatin tutkinto Vaasan yliopistossa on loppusuoralla. Taksiala kiinnostaa myös opintojen takia.

– Tässä työssä on päässyt näkemään, miten vapautumisen myötä taksimarkkina on muuttunut. On mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan se menee.

Tämä ei aina edes tunnu työltä. Kun lähtee kaduille suhailemaan, se on todella vapauttavaa.

Liibaan pystyy suorittamaan huomattavan osan opinnoistaan etänä, joten aikaa jää hyvin myös työvuoroille. Hän uskoo ajavansa taksia tulevalla työurallaankin, ainakin sivutoimisesti.

– Tämä ei aina edes tunnu työltä. Kun lähtee kaduille suhailemaan, se on todella vapauttavaa. Jokainen työpäivä on vähän erilainen.

 

3 x työturvallisuus takseissa

  1. Kuljettajan täytyy tarkkailla, miltä asiakas vaikuttaa ja miettiä jo etukäteen, mitä tekee, jos tilanne kiristyy. Täytyy osata arvioida erilaisia skenaarioita. Yöaikaan kyytiin tulee kaikenlaista kulkijaa. Joskus riidanhaluisuus kohdistuu taksinkuljettajaan. On tiedettävä, miten hankalan tilanteen saa hoidettua puhumalla hyvään päätökseen.
  2. Autossa on oltava asianmukaiset turvallisuusvälineet, kuten esimerkiksi turvakamerat. Kuljettajalla täytyy olla mahdollisuus hälyttää huomaamattomasti apua, jos tilanne eskaloituu. Kun yöaikaan tehdään työtä yksin pienessä suljetussa tilassa, tilanteet saattavat muuttua äkkiä. Joskus voi jopa olla, että täytyy poistua autosta ja hälyttää apua.
  3. On työnantajan tehtävä valvoa, että kuljettaja toimii asiallisesti työaikojen suhteen ja pitää kunnon lepotauot työvuorojen aikana. Väsyneenä ei saa ajaa. Etenkin haastavilla keleillä ja pimeällä täytyy olla erityisen tarkkana. Pitkillä matkoilla monotoninen pimeässä ajaminen saattaa laukaista väsymyksen. Sitten täytyy vain pitää vireystilaa yllä esimerkiksi tauoilla ja sopivalla energiansaannilla.

3 x työhyvinvointi taksialalla

  1. Ergonomia on tärkeää. Kun ajaa pitkiä päiviä ja istuu siellä maisemakonttorissa, on tärkeää säätää penkki oikein. Muuten voi vuosikymmenten saatossa kehittyä perinteisiä automiehen vaivoja. On myös tärkeää hallita oikeaoppiset asiakkaiden avustamistoimenpiteet ja heidän apuvälineidensä tekniikat. Ja matkalaukkuja täytyy nostella oikein, jotta ne eivät käy selän päälle.
  2. Usein kuvitellaan, että taksin ajaminen on helppoa, mutta tämä työ on vaativaa henkisesti ja fyysisesti. Jos oman elämän asiat ovat solmussa, kannattaa miettiä, onko tämä sillä hetkellä se oikea ala. Autossa kuunnellaan paljon ihmisten tarinoita, joten jos kuljettajan omat asiat eivät ole kunnossa, saattaa sanoa asiakkaalle vastaan tai hermostua liikaa.
  3. Jotkut haluavat ajaa pelkkää yövuoroa, toiset pelkkää päivävuoroa. Erilaisiin vuorokausirytmeihin tottuminen on vaikeaa. On tärkeää, että kun lähtee esimerkiksi yövuoroon, on huolehtinut riittävästä levosta. Kovassa liikennerytmissä pitää tehdä nopeasti ratkaisuja, ajaa turvallisesti, huomioida laitteisto ja totta kai myös asiakas. Kaikki nämä asiat vievät huomiota ja kuormittavat.

Vinkit antoi Juha Sirviö.

 

Kommentoi