Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Kun käyttää älliä, ei tule tälliä

Työturvallisuus

14.05.2024

Steveco oy on laatinut viisi sääntöä, jotka ovat parantaneet ahtaajien työturvallisuutta. Muidenkin yritysten, alalla kuin alalla, sopii ottaa mallia kaksi vuotta sitten lanseeratuista tiiviistä ohjeista.

Ahtausalalla liikkuvat isot koneet ja raskaat taakat. Töitä satamissa tehdään usein sään armoilla, korkealla ja pimeässä, ja isoilla alueilla liikkuu useampien yritysten työntekijöitä. Niin Stevecolla kuin muissa alan yhtiöissä on sattunut läheltä piti -tilanteita, tapaturmia ja jopa kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.

– Meilläkin on intrassa 60 erilaista ohjetta työturvallisuudesta, mutta niistä piti saada tiivistelmä. Halusimme kiteyttää ne muutamaan tärkeään kohtaan, jotka liittyvät työn tekemiseen ja siihen, miten työpaikalla liikutaan, kertoo Stevecon turvallisuuspäällikkö Arto Kauppila.

Syntyi viisi hengenpelastavaa sääntöä, jotka tulee aina muistaa, kun lähtee töihin. Samat säännöt pätevät monilla muillakin raskailla aloilla, kuten rakentamisessa, liikenteessä tai teollisuudessa.

Stevecolla ohjeisiin sitouduttiin ylintä johtoa myöten.

Stevecolla ohjeisiin sitouduttiin ylintä johtoa myöten: ohjeet saatteineen lanseerattiin toimitusjohtajan nimissä.

Steveco on Suomen suurin satamaoperaattori. Konsernissa on reilut 800 työntekijää, ja sillä on satamatoimintaa Helsingin Vuosaaressa sekä Kotkan kahdessa yksikössä. Konserniin kuuluvat myös tytäryhtiöt Saimaa Terminals sekä työkoneet omistava Suomen Satamatekniikka.

Terveys on ykkösasia

Työntekijän terveyden ja hengen arvoa on mahdotonta mitata rahassa, mutta joka ikinen tapaturma maksaa myös työnantajalle 350–400 euroa päivässä. Suomessa tapahtuu noin 120 000 työtapaturmaa vuodessa – siis lähes 330 per päivä.

– Terveyden pitää olla numero yksi. Pahimmillaan työtapaturma johtaa työkyvyttömyyteen ja siihen, että se estää myös arjen ja harrastukset. Tämä alkaa taas turhauttaa ja voi johtaa masennukseen ja mielenterveyden ongelmiin, Kauppila kuvaa henkisiä menetyksiä.

Mikään työ ei ole niin kiireellinen, ettei ajatteluun olisi aikaa.

– Meidän pitää luoda kulttuuri, jossa työntekijä huolehtii omasta ja toisten terveydestä, ilmoittaa vaaroista sekä sanoo myös kollegoille epäkohdista. Jokaisella on oikeus ja velvollisuus keskeyttää työ, jos näkee vaaran tai tapaturman riskin.

Kauppilan mukaan ennen töiden aloitusta pitää aina tarkastaa ympäristö, koneet, laitteet ja suojaimet.

– Tärkeintä on ajatella ensin ja tehdä vasta sitten. Mikään työ ei ole niin kiireellinen, ettei ajatteluun olisi aikaa. Myös puuttuminen epäkohtiin on sekä toisten että omasta terveydestä välittämistä. Kun käyttää älliä, ei tule tälliä, Kauppila siteeraa vanhaa ahtausalan työturvallisuusopasta.

Stevecon 5 hengenpelastavaa ohjetta

1. Ennen kuin aloitat työt, varmista työympäristön sekä koneiden ja laitteiden turvallisuus ja soveltuvuus.

Myös työympäristön siisteydellä on iso merkitys turvallisuudelle. Liukastumiset ja kompastumiset ovat suurin yksittäinen syy tapaturmiin. Siksi roskat, työkalut ja kaikki muu ylimääräinen tavara on tärkeää siivota pois lattioilta ja kulkureiteiltä.

– Meillä esimerkiksi konttilaivoja purettaessa konttien kiinnityksessä käytettävät tangot on tärkeää siivota pois kulkuteiltä. Tämä korostuu erityisesti pimeällä ja hankalissa olosuhteissa.

2. Käytä vaadittavia henkilösuojaimia. Kypärä vaimentaa päähän kohdistuvat iskut, heijastava asu näkyy ja sinut nähdään.

Nykyiset työvaatteet ja kengät ovat mukavia, kevyitä ja tyylikkäitä, joten niiden käytölle ei ole minkäänlaisia esteitä.

– Kun tulin itse alalle 45 vuotta sitten, turvakengät olivat painavia ja hankalia. Nyt valikoimaa riittää, on tyylikästä, kevyttä ja erilaisiin jalkoihin hyvin istuvaa kenkää. Samaa pätee vaatetukseen, ja heijastava vaatetus onkin meillä pakollinen. Meillä on kypärävelvollisuus ja käytössä on keveitä kiipeilykypäröitä.

3. Suojaa itsesi putoamiselta. Käytä korkealla työskennellessä turvavaljaita.

Putoaminen on tilastojen mukaan yleisin työhön liittymätön tapaturma, joka johtaa kuolemaan. Siksi korkealla työskennellessä pitää käyttää turvavaljaita sekä asiallisia henkilönostimia.

– Nojatikkailta työskentely on kiellettyä. Jos työskentelykorkeus on yli puolitoista metriä, pitää olla putoamissuojaus.

4. Noudata liikenneohjeita. Käytä kävellessä kevyenliikenteen reittejä. Älä puhu puhelimeen liikkuvassa työkoneessa ja käytä aina turvavyötä.

Liikennesäännöt ja -merkit satamissa sekä tehdas- ja lastausalueilla eivät ole siellä huvin vuoksi – vaan siksi, että siellä liikkuu isoja ja raskaita koneita.

– Koneiden kuljettajilla voi olla kyydissä iso taakka ja katveiden takia koneesta ei näe kaikkialle. Jos liikut koneen lähettyvillä, ota aina katsekontakti kuljettajaan ja varmista käsimerkeillä, että hän on nähnyt sinut. Mobiililaitteet ovat joillekin hyvin tärkeitä, mutta niiden käyttö ja kaikenlainen pläräily liikkuvissa työkoneissa on meillä kielletty.

5. Varo riippuvaa ja liikkuvaa taakkaa. Älä koskaan mene riippuvan taakan alle, liikkuvan taakan eteen tai välittömään läheisyyteen.

– Koneisiin voi tulla teknisiä ongelmia, mutta taakka voi muutenkin heilahtaa tai liikahtaa yllättävästi. Siksi taakan alle ei saa mennä, ja kun riippuvan taakan läheisyydessä työskennellään, pitää aina olla pakopaikka, johon voi väistää.

Satamaoperointialan työalatoimikunta on tuottanut yhdessä Työturvallisuuskeskuksen kanssa animaation Stevecon hengen pelastavista säännöistä.

Esimerkkejä ahtausalalla aikaisemmin sattuneista työtapaturmista

  • Lukin kuljettaja ei nähnyt ohjaamon katvealueen takia jalankulkijaa, joka kulki ajoratapuomien välistä eikä katsonut taakseen. Työntekijä kuoli, kun neljä lukin pyörää kulki hänen ylitseen.
  • Ahtaaja oli kävelemässä kahvitauolle ja jäi takaa tulleen trukin alle, koska kuljettaja ei havainnut häntä trukin maston katveen takia. Trukin pyörä meni ahtaajan jalan yli. Hän oli kaksi vuotta pois töistä eikä enää pystynyt palaamaan ahtaajan työhön.
  • Sivulifti-trukki kaatui eteenpäin, ohjaamo nousi viiden metrin korkeuteen ja kuljettaja lensi lasin läpi ulos, koska ei käyttänyt turvavyötä. Hän säilyi kuitenkin hengissä.
  • Työnjohtaja putosi neljä metriä ja kuoli.
  • Ahtaaja astui harhaan ja putosi lastausyksikön päältä. Hän kuoli aivovammaan.
  • Yli 30 vuotta satamassa työskennellyt työntekijä liukastui jäisellä laiturialueella ja löi kovaa päänsä maahan. Kypärä pelasti hänet vammautumiselta. ”Kun meille 2017 tuli kypärävelvoite kaikkiin tehtäviin, sitä kritisoitiin aluksi. Tämä tapaus todisti, että kypärällä on merkitystä”, sanoo Arto Kauppila.

Esimerkit ovat Stevecon lisäksi myös muista alan yrityksistä.

 

Kommentoi