Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.
Dessa cookies hjälper oss att mäta och optimera vår marknadsföring.
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan t.ex. vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.
För att förbättra vår hemsida samlar vi anonym information som är till för statistikföring och analyser. Med hjälp av dessa cookies kan vi t.ex föja med hur många besökare sidan har eller hur länge de stannat på sidan. Detta hjälper oss att skapa en bättre användarupplevelse.
Dessa cookies är nödvändiga för att sidan skall fungera korrekt.
”Arbetskamraterna märker om inte allt står rätt till”
Kirjoittaja: Susanna Cygnel
Kuvaaja: Jirina Alanko
På Alko sköter man om det psykiska välbefinnandet på många olika sätt, och psykiska problem är inte heller längre tabu, säger Pauliina Kamppuri, chef för arbetshälsa.
”Alko erbjuder sina arbetstagare många olika slags stöd för den psykiska hälsan. Via en chattfunktion kan man till exempel diskutera med en yrkesperson. Det finns också psykiska och fysiska utbildningar som man deltar i på distans: alla våra arbetstagare från Hangö till Nuorgam kan utnyttja dessa lågtröskeltjänster jämlikt.
Arbetstagarna kan också anlita företagshälsovårdens multiprofessionella tjänster, som en sinnescoach, företagspsykolog eller företagsläkare. Vid behov har de möjlighet till kortterapi, som också kan vara en snabb och effektiv hjälp vid problem.
Vi använder en modell för tidigt stöd. Det betyder att om det en arbetstagare till exempel börjar samla på sig särskilt mycket sjukfrånvaro eller om någon annan signal tyder på eventuella problem med arbetshälsan, ska chefen ta upp saken vid ett arbetshälsosamtal.
Chefen har inte till uppgift att lösa arbetstagarens problem, utan hänvisa arbetstagaren till rätt slags hjälp – arbetstagaren kan också själv kontakta företagshälsovården.
Ibland kan besvärliga eller till och med hotfulla situationer uppstå, om man till exempel vägrar sälja alkohol åt en kund.
Som tur är inträffar hotfulla situationer sällan, men vi har ändå en eftervårdsmodell för dessa situationer och tillgång till företagshälsovårdens kristelefon dygnet runt. Vi samlar in data om hotfulla situationer för att kunna förebygga dem i fortsättningen. Vi utbildar personalen i händelse av hotfulla situationer.
Vi stödjer återgången i arbetet från lång sjukfrånvaro och strävar efter att erbjuda arbetssätt som stödjer rehabiliteringen. Återgången i arbetet kan underlättas till exempel med partiell sjukdagpenning, arbetsprövningar eller arbetsskiftarrangemang.
Särskilt unga Alko-medarbetare talar öppet om sina bekymmer med psykisk hälsa och berättar inom teamen till exempel att de går i terapi. Det har medfört en ny slags öppenhet kring frågor som gäller psykisk hälsa även för äldre arbetstagare.”
Det har gått fem år sedan coronapandemin bröt ut. Under epidemin ökade distansarbetet avsevärt för att begränsa smittspridningen, men nu har vi så småningom återgått till det normala. Men vad är normalt idag?