Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Safety is built together – also in shared workplaces
Kirjoittaja: Kenneth Johansson
Shared workplaces are becoming the norm in working life today – in addition to industry, they are common in office work and retail, for example. Having several employers under the same roof creates new cooperation, but also new kinds of challenges. One of the challenges is occupational safety. But it is not just a challenge – it is also an opportunity to do things better than before. When everyone at a shared workplace brings their own expertise, experience and commitment, the workplace becomes much more than the sum of its parts.
At its best, a shared workplace serves as an example of creating safety through collaboration, open communication and trust.
Who is responsible for induction training? Who gives instructions? Who should be contacted if something happens? It doesn’t matter which company’s employee suffers an accident. It’s important to ensure the safety of all employees so that no accidents occur. At its best, a shared workplace serves as an example of creating safety through collaboration, open communication and trust. Clear rules, induction training, risk observation and a low threshold for addressing risks are ways to show that everyone’s safety is important. This creates a culture of caring. It shows that every employee is valuable, regardless of who pays their wages.
Companies that take the safety of a shared workplace seriously also attract experts who want to do their work right and safely.
There are several companies, construction sites and organisations that have managed to make safety a truly common concern. This shows that the right kind of safety culture yields results: fewer accidents, more trust, a better team spirit and stronger work motivation. While the Occupational Safety and Health Act sets out the minimum standards, occupational safety is primarily a matter of reputation, morality and competitiveness. Companies that take the safety of a shared workplace seriously also attract experts who want to do their work right and safely.
A shared workplace requires shared responsibility – but it also enables shared success. Let’s succeed together with the help of the examples presented in this issue of Telma!
Työsuojelutarkastajat havaitsivat kesällä LounaisSuomen alueella tekemissään tarkastuksissa, että työnantajat tuntevat alaikäisiin kesätyöntekijöihin liittyvät vastuut usein heikosti. Tarkastetuilla työpaikoilla puutteita oli etenkin vaaratekijöiden tunnistuksessa, kesätyöntekijöiden perehdytyksessä sekä henkilösuojainten hankinnassa – nämä tekijät olivat kunnossa alle puolissa tarkastetuista työpaikoista. Lisäksi puutteita löytyi kemikaali- ja koneturvallisuudesta. Tarkastuksissa löytyi myös työpaikkoja, joiden työterveyshuollon työpaikkaselvityksissä ei käsitelty kesätyöntekijöitä lainkaan. Lounais-Suomen
Samanlaisena toistuvassa työssä uhkana voi olla burnoutin lisäksi tylsistyminen, boreout. Boreout heikentää työhyvinvointia ja lisää aikomuksia poistua työstä, VTM Lotta Harju havaitsi väitöksessään. Leipiintyminen liittyy erityisesti tilanteisiin, joissa työtä ei pääse tekemään kykyjensä mukaan, tai työn reunaehtoihin, kuten keskeytyksiin tai työkuormaan. Tutkimus esittää, että tylsistymisen kokemus työssä voi olla nykykäsitystä monimuotoisempi psykologinen tila, joka kehittyy,
Työntekijä voi muokata työtään vastaamaan paremmin tarpeitaan, arvojaan ja tavoitteitaan. Tällainen työn tuunaaminen voi tarkoittaa aloitteellisuuden lisäämistä tai haasteiden etsimistä omaan työhön esimerkiksi uuteen, kiinnostavaan projektiin tarttumalla. Työterveyslaitoksen ja Utrechtin yliopiston tutkimus osoittaa, että työtään tuunaavat ihmiset voivat paremmin, kun työn mielekkyys ja imu lisääntyvät. Tuunaaminen kannattaa myös kuormittavissa ja kiireisissä työtehtävissä: kuormittavakaan tilanne ei