
Tehdasyhdyskunnista ostoskeskuksiin: Yhteiset työpaikat ennen ja nyt
Useita työnantajia yhdistävät työpaikat olivat entisaikaan harvinaisia. Yhtiöt tapasivat teettää kaiken omalla väellä.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Oppimista edistävällä työpaikalla nuoria kannustetaan osallistumaan ja kysymään, eikä uusilta työntekijöiltä odoteta kaiken osaamista heti.
Nuoret astuvat työelämään tilanteessa, jossa työelämän osaamistarpeet muuttuvat vauhdilla. Tutkimukset ovat osoittaneet, että osaaminen muodostaa merkittävän osan työkykyä. Käsillä on kaksi keskeistä kysymystä: Mitkä ovat tärkeitä työelämävalmiuksia ajassa, jossa osaamistarpeiden ennakoiminen on entistä vaikeampaa? Miten työpaikoilla voidaan edistää nuorten oppimista?
Itsetuntemus ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä tänäkin päivänä ja säilyttävät merkityksensä myös tulevaisuudessa. Omien vahvuuksien, itselle sopivien oppimistapojen, kiinnostuksen kohteiden ja henkilökohtaisten tarpeiden tunteminen tukevat kehittymistä. Itsetuntemus voi tukea myös jaksamista, kun oppii tiedostamaan, milloin työn vaatimukset ja omat voimavarat eivät ole tasapainossa. Digitalisaation ja teknologian kehittymisen on arvioitu lisäävän tarvetta sosiaaliselle kanssakäymiselle. Tärkeisiin vuorovaikutustaitoihin kuuluvat esimerkiksi kyky toimia työyhteisössä rakentavasti, tiedonhankintataidot sekä kyky ratkaista ongelmia työyhteisön muiden jäsenten kanssa.
Nuorten oppimista tukevat työpaikat vahvistavat suomalaista työelämää työkyvyn ja työurien kestävyyden kannalta. Oppimista edistävät muun muassa psykologinen turvallisuus, palaute, ymmärryksen jakaminen ja yhdessä reflektointi. Monissa työtehtävissä on tärkeää päästä seuraamaan kokeneempien työntekijöiden työskentelyä, jotta kokemusperäinen tietotaito pääsee siirtymään tehokkaasti. Etätyössä tulisi kiinnittää erityistä huomiota oppimista mahdollistavan vuorovaikutuksen syntymiseen. Kun rakenteet mahdollistavat sujuvan yhteistyön niin syntyy edellytyksiä oppimisen lisäksi myös vuorovaikutustaitojen vahvistumiseen. Vuoropuheluun perustuva palaute ja reflektointi tukevat parhaimmillaan itsetuntemusta.
Oppimista edistävällä työpaikalla nuoria kannustetaan osallistumaan ja kysymään eikä uusilta työntekijöiltä odoteta kaiken osaamista heti. Nuorille tulisi tarjota mahdollisuuksia onnistumisiin alusta alkaen. Kehittymisen kokemukset ja työn hallinnan tunne kannustavat edelleen uusiin työtilanteisiin ja oppimaan lisää. Ensimmäiset työelämäkokemukset vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen ihmisen elämänkulussa, koska työssä kehittyneet valmiudet siirtyvät nuoren mukana työpaikasta toiseen. Työelämän muutosten nopeutuessa meidän kannattaakin pysähtyä miettimään, miten omassa työyhteisössämme mahdollistetaan oppiminen jokapäiväisessä arjessa.
Useita työnantajia yhdistävät työpaikat olivat entisaikaan harvinaisia. Yhtiöt tapasivat teettää kaiken omalla väellä.
Työpaikat, joissa on työntekijöitä useilta työnantajilta, ovat yhteisöllisyyden kannalta rikkaita mutta niissä voidaan kokea myös haasteita, toteaa erikoistutkija Janne Kaltiainen.
Ennen digiajan tuomaa etätyön vallankumousta vain harvoilla oli mahdollisuus työskennellä vapaasti oman aikataulunsa mukaan. Taiteilijat, kirjailijat ja tiedemiehet pakenivat jo 1800-luvulla kaupunkien kiirettä maaseudun rauhaan, jossa työ ja luonto soljuivat saumattomasti yhteen.
Uudet työntekijät kokevat usein jäävänsä työyhteisön ulkopuolelle etätöissä. Ratkaisu voi löytyä viestintätapojen ja työkalujen paremmasta hyödyntämisestä – kahvihuoneet on vietävä digitaaliseen ympäristöön.