Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Millainen on manageri Carla Ahoniuksen tavallinen työpäivä?

Työelämä

25.04.2023

Hissin ovet aukeavat suoraan tyylikkääseen toimistoon Etelä-Helsingissä. Kultalevyjä seinällä, työkavereita, kaksi toimistokoiraa, kahviautomaatti, laptop, puhelin ja muistikirja. Tässä puitteet Carla Ahoniuksen työlle monien suomalaisten huippuartistien managerina.

Millainen on managerin tavallinen työpäivä?

Näissä hommissa ei ole yhtä tyypillistä työpäivää. Tämä työ on eniten sitä, että katsotaan eteenpäin. Mietimme levy-yhtiöiden kanssa markkinointia ja promotoimenpiteitä.

Pyrimme aina siihen, että asiakkaalla on 12–18 kuukauden ajaksi suunniteltu keikat, julkaisuajankohdat, aikataulut ja lomat.

Vaikka suunnittelutyö on tehty hyvissä ajoin, joskus paineet kasautuvat ja täytyy jaksaa työskennellä 24/7. Sitä varten on kuitenkin tiimi, jossa vastuu ja työt jaetaan.

Millainen on managerin epätavallinen työpäivä?

Sellaista ei tavallaan ole. Tämä musabisnes on nopeatempoista. Joka päivä pitää valmistautua yllättäviin asioihin. Tässä työssä ei voi mennä sormi suuhun. Managerin pitää pystyä reagoimaan asioihin nopeasti, ilman ylilyöntejä tai vääriä johtopäätöksiä.

Miten ryhdyit manageriksi?

Aiemmin oli ajateltu, että suomen kielellä operoivat artistit eivät tarvitse manageria. Jaren (Cheek) menestyksen myötä manageribisnestä alettiin miettiä eri tavalla.

Olin nuorempana musatoimittaja ja päädyin Idolsin pr-päälliköksi. Sittemmin tein Warnerille tiedotusta ja artistipromootioita. Olin perustamassa Fullsteamille kotimaisten artistien managementia. Vuonna 2017 perustin tämän Manage Me -yritykseni. Managerilla on oltava näkemystä, mutta myös tietotaitoa esimerkiksi budjettien ja sopimusten laatimisesta.

Ja minä siis olen käynyt vain peruskoulun. Olen oppinut tekemällä töitä ja lukemalla kansainvälisten management-koulujen kirjoja.

Koetko, että olet löytänyt oikean alan?

Päätin kymmenvuotiaana, että minusta ei tule Madonnaa vaan se, joka päättää mitä Madonna tekee. Manage Me ja tiimini ovat minulle nyt tärkein asia, mutta en osaa sanoa, onko se loppusijoituspaikkani. En ole pelkästään manageri. Teen myös konsultaatioita, henkilöbrändäystä, brändinhallintaa ja puhekeikkoja.

Miten manageri johtaa itseään?

Pidän terveydestäni huolta: liikun, syön hyvin ja nukun riittävästi. Lomasta lomaan eläminen ei ole tänä päivänä mahdollista. Olen ollut kolme kertaa työurallani sairauslomalla uupumuksen takia. Arjessa täytyy olla hyvä balanssi. Kun on rauhallista, jään kotiin ja teen lyhyemmän työpäivän.

On tärkeää osata priorisoida ja olla armollinen. Ihminen ei voi aina painaa sata lasissa. Muuten tuottaa jatkuvasti itselleen pettymyksiä.

Pystyykö manageri olemaan manageroimatta vapaa-ajalla?

Ei missään nimessä. Rakastan järjestää kaikenlaista, vaikka juhlia ystäville. Mutta työasioissa pidän tiukkaa linjaa. Ennen raahasin aina laptopin kotiin ja tein töitä iltamyöhään asti. Nykyään puhelimeni menee älä häiritse -tilaan 17.30. Artistien kanssa on sovittu, että jos soittaa kaksi kertaa peräkkäin, silloin on tilanne päällä.

Ennen minulla oli vihko ja kynä tyynyn alla, jos mieleen tuli jotain kesken unen. Mutta enää ei missään nimessä. Oma terveys pitää olla etusijalla, vaikka teenkin tätä työtä rakkaudesta lajiin.

 

Kommentoi