Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio: Haluan oppia eri tavoin ajattelevilta ihmisiltä
Markkinointiliiton toiminnanjohtajan Sanna Laakkion mielestä luovuus on tärkeä voimavara niin organisaatioille kuin ihmisille. Luovuus vaatii kuitenkin aikaa, uteliaisuutta, rohkeutta ja turvallisuuden tunnetta.
Kaikki ihmiset ovat luovia – oma luovuus pitää vain löytää. Näin ajattelee MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio.
Hänelle luovuus merkitsee lapsenomaista uteliaisuutta, mahdollisuuksien näkemistä uhkien sijaan sekä kykyä synnyttää uusia ajattelumalleja.
– Siitä saa draivia, kun tunnistaa luovuutensa ja uskaltaa ottaa sen käyttöön.
Laakkio haluaa vahvistaa suomalaisten luovaa identiteettiä, sillä luovuus korostuu tulevaisuuden työelämässä.
Laakkiolle luovuus on sydämen asia. Siksi hän oli vetämässä Työterveyslaitoksen rahoittamaa Luova työelämä 2030 -hanketta, jonka tavoitteena oli luoda malli luovuuden ymmärtämiselle.
Hankkeen yhteydessä nettiin luotiin avoin luovuustesti, joka on yhä saatavilla osoitteessa luovatyoelama.fi. Hanke päättyi elokuussa, ja testin oli siihen mennessä tehnyt yli 5000 ihmistä.
– Hankkeen avulla pystyimme lisäämään ihmisten ja organisaatioiden ymmärrystä luovuudesta.
Suomi on tuotantolähtöinen maa, ja koneet sekä tekoäly tulevat tekemään puolestamme yhä enemmän.
Laakkio haluaa vastakin vahvistaa suomalaisten luovaa identiteettiä, sillä luovuus korostuu tulevaisuuden työelämässä.
Suomi on tuotantolähtöinen maa, ja koneet sekä tekoäly tulevat tekemään puolestamme yhä enemmän. Laakkion mukaan iso kysymys on se, miten ihmisen ominaisuudet, kuten inhimillisyys ja empaattisuus, valjastetaan hyödyntämään koneita.
Burnoutista toiminnanjohtajaksi
Laakkio aloitti työt Markkinointiliitossa kuusi vuotta sitten. Hän oli juuri päättänyt, ettei hän tekisi hetkeen suuria elämänmuutoksia.
Kuluneen puolen vuoden aikana oli tapahtunut paljon: hän oli perustanut yrityksen, kärsinyt burnoutin, myynyt yrityksensä, eronnut lastensa toisesta vanhemmasta sekä aloittanut psykoterapian.
– Kun kuulin toiminnanjohtajan tehtävästä, ajattelin, että tämä on minun juttuni. En voinut jättää hakematta.
Toiminnanjohtajan työ vaatii psykologista osaamista sekä hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Raskaasta ajanjaksosta huolimatta hän tunsi, että hänellä oli tarvittavat kyvyt tehtävässä onnistumiseen. Laakkio myös kertoi työhaastatteluissa rehellisesti heikkouksistaan ja epävarmuuksistaan.
– Sain apua ja tukea niihin osa-alueisiin, joissa sitä tarvitsin.
Satavuotias Markkinointiliitto sai Laakkiosta kaipaamansa rohkean uudistajan. Hän pitää positiivisena muutoksena sitä, että viime vuosina markkinoinnista on tullut asia, joka kiinnostaa myös organisaatioiden ylintä johtoa.
Toiminnanjohtajan työ vaatii psykologista osaamista sekä hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Laakkio antaa työstä paljon kiitosta kolmihenkiselle tiimilleen.
– Tässä työssä parasta on se, kun pääsee innostavan arjen lisäksi vaikuttamaan asioihin ja rakentamaan parempaa yhteiskuntaa.
Erityisesti jos ihminen ajattelee eri tavoin kuin minä, haluan oppia hänen ajattelustaan enemmän.
Markkinointiliitto on muun muassa antanut hyväntekeväisyysjärjestöille markkinointikoulutusta sekä tuottanut markkinoinnin opetusvideoita Nuorten yrittäjyys ja talous NYT -organisaatiolle yhdessä asiantuntijoiden kanssa.
Helposti innostuvan toiminnanjohtajan on vaikea sanoa ei. Hän on utelias ja kyselee ihmisiltä paljon.
– Erityisesti jos ihminen ajattelee eri tavoin kuin minä, haluan oppia hänen ajattelustaan enemmän.
Rehellisyys on työelämässä tärkeää
Hidasta elämää -sivustolle blogia kirjoittava Laakkio on puhunut paljon rehellisyyden merkityksestä työelämässä. Siitä, että ihmiset uskaltaisivat olla töissä sellaisia kuin oikeasti ovat.
Rehellisyys on tärkeä lähtökohta myös turvallisuuden tunteelle, jota luovuus vaatii.
Laakkion mielestä etenkin työelämän haaste on tällä hetkellä läsnäolon puute. Kun ihminen on monessa paikassa samaan aikaan, hän ei lopulta ole läsnä missään.
Luovuuden mahdollistamiseksi työpaikalla pitää olla turvallista ja kiireetöntä.
Laakkiolla on tapana pyrkiä rauhoittamaan tilannetta, jos keskustelukumppani pomppii asiasta toiseen.
Luovuuden mahdollistamiseksi työpaikalla pitää olla turvallista ja kiireetöntä. Ajattelulle on hyvä antaa tilaa, vaikka tuntuu siltä, ettei millään ehtisi.
Kannattaa pysähtyä kiireen äärelle ja pohtia, onko kiire totta. Monella meistä on Laakkion mielestä mahdollisuus hidastaa työtahtia ja kertoa rehellisesti, jos kiire tuntuu sietämättömältä.
– Jos työpaikalla on jatkuva kiire, voi ympärillä olevilta kysyä, halutaanko työt tehdä nopeasti vai hyvin. Päätetään yhdessä lopettaa kilpajuoksu – yksin se ei onnistu.
Sanna Laakkion työpäivä
8:00 Työpäivän ensimmäiset tunnit on pyhitetty sähköpostin läpikäymiseen. Laakkio pyrkii vastaamaan kaikkiin edellisenä päivänä tulleisiin viesteihin. Sähköpostien kirjoittamisen lomassa hän juo aamukahviaan.
10:00 Aamupäivä kuluu tavallisesti kokouksissa ja puhelimessa. Torstaiaamuisin liitolla on jäsenwebinaari, jolloin linjoilla saattaa olla jopa yli tuhat ihmistä.
12:00 Puurolounas. Resepti on ollut jo yhdeksän vuotta sama: 2,5 dl mantelimaitoa, 0,5 dl vettä, 2 dl luomukaurahiutaleita ja 0,5 tl merisuolaa. Lisäksi paljon voita tai muuta rasvaa. Haudutus mikrossa tai kattilassa.
13:00 Kokoukset ja puhelut jatkuvat. Jos kyseessä on jokin tekninen asia, kuten palvelupaketista sopiminen yritykselle, tapaaminen pidetään Teamsissa. Laakkiolla on Teams-kokouksia enimmillään yksitoista päivässä.
14:00 Tapaamisia etänä tai livenä yritysjäsenten tai yhteistyökumppanien kanssa. Jos henkilö on uusi tuttavuus tai kokouksen tarkoituksena on saada aikaan jokin muutos, Laakkio pitää kokouksen livenä.
15:30–16 Välipalaksi leipää ja hetken hengähdys sohvalla pötkötellen usein yhdessä tyttärien kanssa. Samalla vaihdetaan päivän kuulumiset.
Myöhemmin illalla Laakkio asettaa puhelimeensa hälytykset seuraavan päivän kokouksien alkamisajankohdista ja varmistaa, että kaikki on valmiina päivän tapaamisia varten.
Anna palautetta jutusta