
Minni Miettinen suunnittelee tulevaisuuden tapoja tehdä töitä
Korona-aika ja digimurros ovat mullistaneet työnteon. Konsultti Minni Miettinen auttaa yrityksiä löytämään itselleen sopivimmat tavat tehdä töitä.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Pienessä työyhteisössä viestintä on mutkatonta, tietää Juhana Rouhiainen.
”Meidän alallamme työt tulevat eteen yllättäen, koska esimerkiksi vesivahingot tapahtuvat varoittamatta. Viestien pitää kulkea nopeasti firman sisällä, että saamme avun pikaisesti paikalle.
Nopeaan viestintään käytämme puhelinta ja Whatsappia, jossa meillä on kolme ryhmää: johdon ryhmä, yleinen ryhmä ja tilaukset-ryhmä, jonne sihteerimme kirjaa tilaukset ja josta työntekijät kuittaavat ottavansa työn vastaan.
Sähköpostitse hoidamme virallisemmat asiat, kuten lomien aikataulutuksen ja poissaolot. Pikkujouluäänestyskin tehtiin sähköpostilla.
Toimistossamme on kolme avokonttoriloosia, joissa voi tehdä paperitöitä, mutta myös etätöitä on lupa tehdä. Puolet työajasta olemme kentällä tekemässä kartoituksia, kuivauksia sekä mittauksia ja toinen puoli menee toimistolla tai jossain muualla.
Emme ole tarvinneet intranetiä, enkä usko, että sellaista tarvetta meille ihan heti edes tulee. Työyhteisössämme on 12 ihmistä, joten viestintämme on mutkatonta. Tulemme hyvin toimeen keskenämme, eikä meillä ole kummempaa hierarkiaa tai byrokratiaa.
Isoja haasteita ei viestinnässä ja vuorovaikutuksessa ole – mitä nyt joskus yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä. Meillä saa olla eri mieltä ja sanoa ihan reilusti mielipiteensä.
Osakkaiden kesken pidämme palavereita työajan jälkeen ja tapaamme kasvokkain. Korona-aikaan pidimme kokoukset Teamsin välityksellä, mutta ehdottomasti parempi vuorovaikutus syntyy, kun ollaan läsnä. Neuvottelut haluan hoitaa aina kasvotusten, koska ruudun takana eleet ja sanaton viestintä jää vähäiseksi.
Pidämme myös koko yhteisön kesken viikkopalavereita, jos niille on tarvetta. Läheskään joka viikko ei ole. Työntekijät soittelevat ja kysyvät neuvoja, jos jostain on epäselvyyttä. Whatsappissa laitellaan toisillemme viestiä esimerkiksi, että ”olen tulossa toimistolle, käydäänkö jokin homma yhdessä läpi”.
Korona-aika ja digimurros ovat mullistaneet työnteon. Konsultti Minni Miettinen auttaa yrityksiä löytämään itselleen sopivimmat tavat tehdä töitä.
Lena Donofrio asuu paratiisisaarella keskellä valtamerta. Ennen muuttoa Guamiin hän teki pitkän uran Yhdysvalloissa ensihoitajana ja ensihoidon opettajana.
Kun koronaepidemia ravisteli Suomea maaliskuussa 2020, työelämä muuttui kertaheitolla. Etätyöstä tuli arkipäivää miljoonille, mutta kaikki eivät voineet jäädä kotiin. Kesko, Luonnonvarakeskus ja MTB-Siivouspalvelu ovat esimerkkejä organisaatioista, jotka kehittivät uusia toimintatapoja selviytyäkseen kriisistä – ja monet muutoksista jäivät pysyviksi.
Tampereen kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala tietää, että harva antaa kiitosta, mutta kritiikkiä tulee usein. Seitsemän vuoden kokemus opettaa, että joukkoliikenne herättää tunteita, ja suurten linjojen suunnittelu vaatii kärsivällisyyttä sekä kompromisseja. Työ on pitkälti palautteen kuuntelemista ja tasapainottelua budjetin ja asukkaiden toiveiden välillä.