Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Koronasta opittiin: Työntekijät mukaan kriisinhallintaan 5K-mallilla
Kirjoittaja: Susanna Cygnel
Koronapandemia lisäsi teollisuuden työntekijöiden halua osallistua työpaikkansa kriisinhallintaan, kertoo tutkija Tiina Saari. 5K-malli opastaa, miten se onnistuu.
Koronapandemia. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Tulipalo tai vaikka tehtaiden laitteistovika.
Isot ja pienet kriisit voivat aiheuttaa missä tahansa teollisuusyrityksessä poikkeustilan, jonka näkyy työpaikan toiminnassa perustavalla tavalla.
Teollisuuden työntekijät ovat tänä päivänä yhä osaavampia ja koulutetumpia. He haluavat kantaa vastuuta yrityksen kohtaamissa kriiseissä, ja monella olisi siihen kykyä, halua ja mahdollisuus.
– Teollisuustyöntekijät kokevat kuitenkin usein, ettei heidän ääntään kuulla poikkeustilanteissa. Parempi vuorovaikutus olisi jo hyvä alku, sanoo Tiina Saari, joka on tutkinut kriisitilanteiden toimintatapoja teollisuusyrityksissä.
Tampereen yliopiston tutkimus tuotti kriisinaikaiseen vuorovaikutukseen käytännöllisen 5K-mallin, jota voidaan hyödyntää sekä teollisuudessa että muilla toimialoilla. Sen avulla organisaation johto pystyy ottamaan työntekijät mukaan kriisinhallintaan.
– Kyseessä on hyvin arkijärkinen toimintatapa, mutta esimerkiksi teollisuustyöpaikan hierarkkinen perinne on saattanut estää yhteispelin kriiseissä. Työntekijöiden osaaminen ja halu osallistua kannattaa kuitenkin hyödyntää, Saari suosittelee.
Näin toimii 5K-malli:
Kerro! Selitä avoimesti, mitä on tapahtunut ja miten tilanne vaikuttaa työn tekemiseen ja yrityksen toimintaan. Kaikkien on saatava sama tieto.
Kysy! Anna työntekijöille mahdollisuus kysyä, mitä on tapahtunut ja mitä he voivat tilanteessa tehdä. He tarvitsevat vastauksia.
Kuuntele! Esihenkilöiden ja johdon tulee kuunnella työntekijöiden tuntoja, tarpeita ja ehdotuksia.
Keskustele! Avoin vuorovaikutus ja yhteinen pohdinta voivat tuottaa arvokkaita selviytymiskeinoja.
Kehitä! Työntekijöiden hyvät ehdotukset kannattaa ottaa käyttöön ja liittää tuleviin toimintatapoihin.
Ennen digiajan tuomaa etätyön vallankumousta vain harvoilla oli mahdollisuus työskennellä vapaasti oman aikataulunsa mukaan. Taiteilijat, kirjailijat ja tiedemiehet pakenivat jo 1800-luvulla kaupunkien kiirettä maaseudun rauhaan, jossa työ ja luonto soljuivat saumattomasti yhteen.
Uudet työntekijät kokevat usein jäävänsä työyhteisön ulkopuolelle etätöissä. Ratkaisu voi löytyä viestintätapojen ja työkalujen paremmasta hyödyntämisestä – kahvihuoneet on vietävä digitaaliseen ympäristöön.
1900-luvun alkupuolella laskukoneet mullistivat toimistotyön lupauksilla nopeammasta ja virheettömämmästä työstä. Vaikka teknologia vapautti työntekijät käsin laskemisesta, sen odotettu vaikutus luovuuden lisääntymiseen jäi toteutumatta. Kuinka teräksiset aivot muuttivat työelämää ja mitä niiltä todella odotettiin?