
Minni Miettinen suunnittelee tulevaisuuden tapoja tehdä töitä
Korona-aika ja digimurros ovat mullistaneet työnteon. Konsultti Minni Miettinen auttaa yrityksiä löytämään itselleen sopivimmat tavat tehdä töitä.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Kelan työntekijät eivät juuri kohtaa kasvotusten, sillä jopa saman tiimin jäsenet voivat työskennellä eri kaupungeissa, kertoo viestintäpäällikkö Sannamari Ollikkala.
”Kela on monipaikkainen työyhteisö, jossa yli 8 000 ihmistä työskentelee eri puolilla Suomea. Jopa saman tiimin jäsenet esimiehineen voivat olla eri paikkakunnilla. Tiimit käyttävät palavereihinsa Skypeä, mikä on ollut meillä arkipäivää vuosia – korona-aika ei muuttanut siinä mielessä tiimien toimintaa lainkaan.
Intranetissä jokaisella tiimillä on omat työtilansa, joita käytetään ahkerasti. Teams ei vielä ole käytössä kaikilla kelalaisilla, ja lisäksi linjauksemme kieltää käsittelemästä salassa pidettäviä tietoja pilvipalveluissa, jollainen Teamskin on.
Pääsääntöisesti kaikki kelalaiset voivat tehdä halutessaan etätöitä kotona. Tiimien jäsenet tapaavat toisiaan vaihtelevasti, ja siihen on Kelan toimipisteissä mahdollisuus.
Koko Kelan viestintäkanava on intranet, koska se tavoittaa jokaisen työntekijämme. Intranetissä tiedotetaan, kommentoidaan ja keskustellaan vilkkaasti omalla nimellä sekä kasvokuvalla. Keskustelupalstalla voi jutella kaikesta, mikä liittyy kelalaisiin ja Kelan töihin. Siellä voi jakaa hyviä käytäntöjä, etsiä erityisosaamista, tiedottaa tai nostaa epäkohtia esiin – ja tietysti vaihtaa ajatuksia.
Siellä saa myös jakaa kuvia kissoista ja koirista tai vaikka kelalaisten juhlista, jos kaikki kuvassa esiintyvät hyväksyvät. Tällaisilla postauksilla on tarkoitus lisätä hyvää mieltä työpäivän aikana. Keskustelun tulee olla aina toisia kunnioittavaa, eikä epäasiallisuutta sallita.
Myös johdon on tarkoitus käydä keskustelemassa intrassa. Jotkut ovat siellä kuin kala vedessä, mutta osaa pitää hieman patistella juttelemaan ja vastaamaan kysymyksiin. Tavoitteena olisi, että henkilöstön ja johdon vuorovaikutus lisääntyisi intrassa entisestään.
Saimme vuosia sitten henkilöstöltä palautetta intran Helsinki-keskeisyydestä: haastateltavat olivat kovin usein Helsingistä ja valokuvatkin Kelan pääkonttorista Nordenskiöldinkadulta, vaikka kelalaisia on ympäri Suomea valtava määrä. Loimme avustajaverkoston kelalaisista, joilla on viestinnän osaamista. Nyt meillä näkyy intrassa esimerkiksi Lappeenrantaa, Oulua ja Turkua.”
Korona-aika ja digimurros ovat mullistaneet työnteon. Konsultti Minni Miettinen auttaa yrityksiä löytämään itselleen sopivimmat tavat tehdä töitä.
Lena Donofrio asuu paratiisisaarella keskellä valtamerta. Ennen muuttoa Guamiin hän teki pitkän uran Yhdysvalloissa ensihoitajana ja ensihoidon opettajana.
Kun koronaepidemia ravisteli Suomea maaliskuussa 2020, työelämä muuttui kertaheitolla. Etätyöstä tuli arkipäivää miljoonille, mutta kaikki eivät voineet jäädä kotiin. Kesko, Luonnonvarakeskus ja MTB-Siivouspalvelu ovat esimerkkejä organisaatioista, jotka kehittivät uusia toimintatapoja selviytyäkseen kriisistä – ja monet muutoksista jäivät pysyviksi.
Tampereen kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala tietää, että harva antaa kiitosta, mutta kritiikkiä tulee usein. Seitsemän vuoden kokemus opettaa, että joukkoliikenne herättää tunteita, ja suurten linjojen suunnittelu vaatii kärsivällisyyttä sekä kompromisseja. Työ on pitkälti palautteen kuuntelemista ja tasapainottelua budjetin ja asukkaiden toiveiden välillä.