Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Millainen on raskaan renkaan asentajan tavallinen työpäivä?
Kirjoittaja: Juho Paavola
Kuvaaja: Juho Paavola
Raskaat renkaat, tiukat aikataulut ja turvallisuus – niistä rakentuu asentaja Kai Sallankiven vaihteleva arki.
Millainen on raskaan renkaan asentajan tavallinen työpäivä?
Työtehtävät vaihtelevat paljon sen mukaan, millaista kalustoa on rengastöiden tarpeessa. Jos nyt jotakin pitää tavalliseksi sanoa, niin pulttipyssy laulaa kello 8.00–17.00 välissä tässä toimipisteellä. Töihini kuuluu renkaiden vaihtoa, korjauksia tai uusien renkaiden myymistä asiakkaille. Osa työajastani kuluu suosikkihommassani eli päivystyksessä, jossa pelastamme liikkuvalla kalustolla tien päälle rengasrikon vuoksi jääneitä ajoneuvoja.
Millainen on raskaan renkaan asentajan epätavallinen työpäivä?
Varmasti sellainen, kun apuamme tarvitseva työkone sijaitsee jossakin kauempana. Kuorma-autojen renkaita huollamme enimmäkseen toimipisteessämme Helsingin Vuosaaressa, mutta suurten työkoneiden renkaita korjaamme ja vaihdamme paljon asiakkaan luona. Erikoisosaamistamme vaativat työt ovat vieneet minua satoja kilometrejä renkaiden luokse, viimeksi Tampereen lähelle Lempäälään.
Minkälaisia asiakkaita teillä on?
Lapin Kumi oy:ssä vaihdamme ja korjaamme kaikkea kottikärryjen pyöristä suuriin dumpperien eli maansiirtokoneiden renkaisiin. Toimipisteemme on Vuosaaren satama-alueella rekkojen kulkureittien varrella, ja kuorma-autojen renkaiden ohessa huollamme myös sataman työkoneiden renkaita. Välillä viranomaiset käännyttävät rekan laivasta renkaiden huonon kunnon takia. Pistämme sitten heidän renkaansa asianmukaiseen kuntoon.
Mikä merkitys työturvallisuudella on työssäsi?
Se on otettava tosi vakavasti. Rengastöissä valheellinen turvallisuudentunne syntyy siitä, että yleensä mitään ei tapahdu ja kaikki menee hyvin. Jos raskaan renkaan kanssa sitten käy vahinko, siinä voi silmänräpäyksessä käydä tosi pahasti. Pelkästään jo renkaiden satojen kilojen painon vuoksi ergonomisten ja turvallisten toimintatapojen pitää tulla selkäytimestä joka päivä.
Mitkä ovat vaaranpaikat raskaan renkaan asentajan työssä?
Hallissa työskennellessä renkaan täyttäminen eli paineistus, jonka teemme aina vankasta metallista valmistetussa paineistushäkissä. Jos renkaassa on piilevää vauriota, rengas voi räjähtää paineistaessa sellaisella voimalla, että ilman suojahäkkiä lähellä oleva ihminen voi kuolla siihen. Kun räjähdyksen on kerran kuullut ja nähnyt, ei halua olla lähellä.
Entä tien päällä työskennellessä?
Suurin vaara on muu liikenne. Osa autoilijoista ei välitä tien poskessa työskentelevistä ihmisistä, mutta myös huomaavaisille kuljettajille voi käydä vahinkoja. Siksi käytämme nykyisin aina työautomme taakse sijoitettavaa ”törmäriä” eli törmäysautoa. Kirkkain värein ja vilkuin varustetussa törmäysautossa on alas laskettava patja, joka vaimentaa mahdollista törmäystä ja pitää rekan kanssa työskentelevän asentajan turvassa.
Kun aloitin työt 12 vuotta sitten, työturvallisuudesta puhuttiin, mutta aina se ei näkynyt käytännössä. Sittemmin koko alan turvallisuuskulttuuri on muuttunut huomattavasti. Olemme suorittaneet Autonrengasliiton rengasturvallisuuskortin, työnantajalla on selvät ohjeet työtavoista sekä turvavarusteista ja nykyisin voi työkaverillekin reilusti sanoa, jos jokin suojavaruste on unohtunut. Kehitys on minulle mieleen: oman turvallisuuden lisäksi kyse on myös muiden ihmisten turvallisuudesta.
Ylen toimittaja Antti Kurosen laukku on pakattuna odottamassa. Kun kriisi puhkeaa, hän on ensimmäisten joukossa paikalla raportoimassa suomalaisille. Antti Kurosen matkalaukku seisoo vaatehuoneen nurkassa aina pakattuna. Sieltä löytyvät perusvermeet viikon tai kahden reissuun: t-paitoja, housuja, passi ja luotiliivit, joiden rinnassa lukee valkoisella PRESS. Kuronen on Ylen ainoa ulkomaantoimittaja, joka on valmiina lähtemään reissuun heti. Kun
Unohda vanhat työnhakuneuvot – nykypäivänä kesätyöt ja harjoittelupaikat löytyvät rekrytointijärjestelmien kautta. Asiantuntijat kertovat, miten erottua hakijana.
Pelialalla työskentelevä Miko Santala rakastui Islantiin lomaillessaan maassa. Hän ei meinannut uskoa onneaan, kun löysi saarelta haaveidensa työpaikan.
Koulu on yhteinen työpaikka, jossa on töissä työntekijöitä monelta eri työnantajalta. Havukosken koululla pohditaan jatkuvasti, miten turvallisuutta voi kehittää ja miten varmistetaan, että viestit kulkevat tehokkaasti myös vaaratilanteissa.