Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Miltä tuntuu lomailla työkseen, Jasmin Ngolta kysyttiin työkeikalla. ”Tämä on kaukana lomailusta”, hän vastasi. Ngo on sosiaalisen median vaikuttaja, sisällöntuottaja ja henkilöbrändi.
Miten kuvailisit työtäsi vaikuttajana?
Korvaani särähtää tuo titteli vaikuttaja, koska heistä puhutaan usein negatiiviseen sävyyn. Koen olevani sisällöntuottaja. Haluan tehdä kivoja videoita ja sisältöä sosiaaliseen mediaan. Olen henkilöbrändi. Voin tehdä kaupallista sisältöä kaikesta elämääni liittyvästä, mutta valitsen yhteistyökumppanini sen mukaan, millaisia asioita oikeasti käytän.
Millaista sisältöä teet?
Ihan kaikenlaista, sellaista lifestyle-painotteista. Haluan, että tekemäni sisältö opettaa tai tuo uutta informaatiota varsinkin matkailuun, ruokaan ja käsitöihin.
Miten päädyit tähän ammattiin?
Kun IRC-galleria tuli, päivitin sinne paljon kuviani ja jaoin elämääni. Tämä on ollut intohimoni 12-vuotiaasta asti. Nyt se on myös elantoni. Olen tehnyt tätä päätoimisesti kolmen vuoden ajan. Tienaan kolme kertaa enemmän kuin päivätöissä ja teen käytännössä vähemmän töitä. Toki työn ja vapaa-ajan erottaminen on vaikeaa, mutta kun tämä on intohimoni, joskus ei edes huomaa, että on töissä.
Miten ihmiset suhtautuvat ammattiisi?
Aika paljon joudun selittämään, että tämä on oikea työ. Viimeksi eilen kohdepäällikkö kysyi, miltä tuntuu lomailla työkseen. Naurahdin, että tämä on kaukana lomailusta. Tässä on aina kamera kädessä miettimässä kuvakulmia. Se voi ulkopuolisille näyttää lomalta, mutta on aika työlästä.
Millainen on vaikuttajan tavallinen työpäivä?
Aamulla katson yleensä sähköpostit, teen tarjouksia asiakkaille ja ideoin sisältöä. Julkaisen jotain joka päivä. Teen editointia tai kuvaan jotain sisältöä, josta joko maksetaan tai ei. Olin juuri Nurmeksessa kuvaamassa remontoitua hotellia: makailin porealtaassa, meloin ja suppasin.
Entä epätavallinen työpäivä?
Kerran olin Turkissa lentämässä rotkojen yli 150 kuumailmapallon ryhmässä. Ja pari viikkoa sitten pääsin ydinvoimalaan. Epätavallisia työpäiviä on ollut aika paljon, joten ne ovat minulle melkeinpä tavallisia.
Miten loma-aiheista sisältöä luova tekijä pitää itse lomaa?
No en minä lomaile enkä irrottaudu töistä. Lomareissuillakin tulee kuvattua materiaalia. Minulle suurin loma olisi maata 42 asteen kuumeessa kotisohvalla.
Tuntuuko julkisuus joskus raskaalta?
Vaikka tykkäänkin, kun ihmiset tulevat moikkaamaan ja ottamaan kuvia, olisi välillä kiva, ettei kukaan tunnistaisi. On mukava matkustaa ulkomailla, koska siellä voi olla vähän vapaammin kuin Suomessa.
Millaiset ovat ammattisi tulevaisuudennäkymät?
Uusia sisällöntuottajia tulee ja seuraajia alkavat aina kiinnostaa uudet ihmiset. Taotaan niin kauan kuin rauta on kuumaa. Varmaan muutaman vuoden pystyn jatkamaan, mutta tämä työ loppuu sitten, kun se loppuu. Kyllä minä mietin, miten voisin hyödyntää yleisöni ja mitä teen seuraavaksi.
Pohjapiirros käsissä, kypärän alla hämmästyttävä määrä tietoa ja lisää kainalossa olevassa paksussa mapissa. Vastaava työnjohtaja työssään. Ilpo Reinilällä ei tule työarjessa aika pitkäksi. Tuore maali tuoksuu ja pinnat hohtavat uutuuttaan työmaavalaisimien valossa. Helsingin kaupungin rakentamisfirma Starassa työskentelevä Ilpo Reinilä astelee turvajalkineissaan pahvilla suojattua käytävää pitkin ”kohteeseen”, kuten hän sanoo, ja tervehtii työntekijöitä pikaisesti. – Työni
Liiketoimintajohtaja Anna Wäckin mukaan onnistunut työelämäpuhe syntyy avoimuudesta, kuuntelemisesta ja rohkeudesta tuoda esiin iloja ja onnistumisia. Anna Wäck johtaa Sitowise Groupin IT-palveluorganisaatiota Suomessa, Ruotsissa ja Portugalissa. Hänet valittiin viime vuonna Vuoden nuoreksi johtajaksi. Wäck kertoo, millä keinoilla organisaatiota viedään kohti onnistumisia oikeanlaisella puheella myös isojen muutosten keskellä. Avoimuus ennen kaikkea. Johtajan kannattaa kertoa mahdollisimman selkeästi,
Toimittaja Laura Saarikoski työskenteli kahdeksan ja puoli vuotta Yhdysvalloissa kirjeenvaihtajana. Kokemus avasi silmäni sille, miten erilaisista lähtökohdista työelämästä puhutaan Suomessa ja Yhdysvalloissa, Saarikoski kertoo. ”Työelämäpuhe Yhdysvalloissa korostaa yksilön vastuuta ja mahdollisuuksia. Työelämä nähdään kenttänä, jossa paljon on kiinni rohkeudesta ottaa riskejä ja kyvystä uurastaa uran eteen. Yhdysvaltoihin verrattuna Pohjoismaissa perusasiat ovat hyvin. Täällä on pitkät
Ella Hautaviita, 26, on seurannut isänsä jalanjälkiä metsuriksi. Työ on vienyt hänet useaksi kuukaudeksi Saksaan, jossa naispuolinen metsuri on ollut ihmetyksen aihe. Mitä nuo tytöt täällä tekevät? Oli kevät 2022 ja Ella Hautaviita oli juuri saapunut siskonsa Anna Hautaviidan kanssa saksalaiseen metsään. Raju myrsky oli kaatanut metsässä valtavat määrät puita. Tuhot olivat niin laajoja, että