Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
I Sodankylä värnar man om arbetstagarna och utmattar dem inte
Kirjoittaja: Susanna Cygnel
I Sodankylä mår personalen bra och blir inte utmattad i sitt arbete. Vi måste kunna anpassa uppgifterna efter människorna, inte tvärtom, säger kommundirektör Jari Rantapelkonen.
”När man har en bra anda på arbetsplatsen orkar alla bättre och lider inte av utbrändhet. Det är en helt grundläggande sak. Därför är jag särskilt glad över att Sodankylä fick rekordpositiva resultat om arbetsklimatet i årets enkät om välbefinnande i arbetet.
Medarbetarna är vår kommuns viktigaste resurs. Var och en av dem ska uppskattas genuint och tackas när möjligheten ges.
Här utför vi alla ett lika viktigt arbete – kommundirektör, samhällsplanerare, lärare, städare och ingenjör. Vårt lag fungerar eftersom vi alla förstår att vi är en del av samma grupp och arbetar mot ett gemensamt mål.
Om arbetsmängden av någon anledning ökar, rekryterar vi mer personal, till exempel för viss tid under projekt.
I Sodankylä belastas arbetstagarna inte orimligt mycket. Om arbetsmängden av någon anledning ökar, rekryterar vi mer personal, till exempel för viss tid under projekt.
Arbetsbelastningen ska vara mänsklig. Det är orealistiskt att förvänta sig att en person hinner och orkar med allt. Vi ska anpassa uppgifterna efter medarbetarens styrkor och ork och inte kräva att medarbetaren böjer sig efter uppgiftens krav till vilket pris som helst.
Vi hoppas att kommunens personal kommer med olika idéer och utvecklingsobjekt.
Enkäten om välbefinnande i arbetet visade också att medarbetarna är motiverade. Det bästa för mig är att se medarbetarnas entusiasm – och det smittar av sig också på mig, eftersom jag är en arbetstagare bland andra.
Vi hoppas att kommunens personal kommer med olika idéer och utvecklingsobjekt. Alla förslag tas på allvar. Bra idéer kan belönas och leda till förändringar som gynnar hela gemenskapen.
Till exempel kom man på en lösning på ett daghems problem med inomhusluften, eftersom en medarbetare hade plockat upp en bra idé från Sverige, och på idrottsområdet byggde vi en motionstrappa efter en medarbetares förslag och kommuninvånarnas omröstning. Det kan gå snabbt att förverkliga idéerna, eftersom vi fick en frisbeegolfkorg på plats på en vecka.
Jag säger ofta att de bästa mötena hålls vid kaffebordet eller i korridorerna.
Jag är stolt över vår starka gemenskapskultur, men den föds inte av sig själv utan byggs upp genom handlingar, möten och gemensam tid.
Vi arrangerar till exempel årligen en glad venetiansk fest för personalen, men det räcker inte bara med fester. Ännu viktigare är att stanna upp för att prata och lyssna på vad människor tänker på. Det skapar en genuin koppling och en arbetsgemenskap som bär.
Jag säger ofta att de bästa mötena hålls vid kaffebordet eller i korridorerna.”
Vi talar mycket och överallt om arbetet – i media, på sociala medier, på arbetsplatsen och hemma. Håller vi en lösningsorienterad ton som framhäver styrkor eller ondgör vi oss bara över bristerna? Arbete är ett av våra viktigaste dagliga samtalsämnen. Om arbetet talas på många sätt, av många anledningar, med många människor och i många
En ung medarbetare kan uppmuntras i vardagens små möten, i konstruktiv respons och genom genuin uppskattning. En trygg atmosfär ger också möjlighet till kritisk respons och yrkesmässig utveckling, säger Henna Heinilä, överlärare på Haaga-Helia. En uppmuntrande dialog bygger förtroende och hjälper till att engagera den unga medarbetaren på arbetsplatsen. – Positiva känsloupplevelser stödjer skapandet av
Enligt Anna Wäck föds en framgångsrik arbetslivsdialog av öppenhet, lyssnande och mod att lyfta fram glädjeämnen och framgångar. Anna Wäck leder Sitowise Groups IT-serviceorganisation i Finland, Sverige och Portugal. Förra året utsågs hon till Årets unga ledare. Wäck berättar med vilka medel man kan föra organisationen mot framgång med rätt slags dialog även mitt under
I alltför många arbetsgemenskaper är tystnad fortfarande det vanligaste sättet att lösa problem. Man håller tyst om svåra saker eftersom man inte vill kränka, belasta eller visa sin egen okunnighet. Det urgamla talesättet ”tala är silver, men tiga är guld” verkar ha rotat sig onödigt hårt i finländarnas sinne. I det här fallet stämmer talesättet