Älypuhelin antaa lisää aikaa kotihoitoon
Camilla Grönlund valmistui terveydenhoitajaksi vuonna 2006. Jo opiskeluaikana hän oli työharjoittelussa Turun kotisairaanhoidossa ja ihastui työhön. Valmistumisestaan asti Grönlund on työskennellyt kotihoidossa Varissuon lähipalvelualueella.
– Työ on tavallaan itsenäistä, työpäivät vaihtelevia, ja tykkään tehdä asiakaskäyntejä. Myös päivätyö viehätti. Kotihoidossa toimitaan noin 10 hengen tiimeissä, joita vetävät sairaan- tai terveydenhoitajat. Muut tiimiläiset koostuvat kotiavustajista sekä lähi- ja kodinhoitajista. Sairaanhoitajat suunnittelevat asiakaskäynnit ja osallistuvat hoitotyöhön myös itse. Kaikki oman tiimini kohteet sijaitsevat kävelymatkan päässä toimistolta.
– Suurin osa asiakkaistamme on vanhuksia. Parempikuntoiset asiakkaat asioivat itsenäisesti lääkärissä terveysasemalla, huonompikuntoisten luona lääkärit tekevät kotikäyntejä.
– Arjessa näkyy nykyinen suuntaus, asiakkaiden mahdollisimman pitkä kotona asuminen. Huonokuntoisia hoidettavia on entistä enemmän. Joukossa on myös niitä, joiden luona käydään neljästi vuorokaudessa ja myös öisin.
– Kohdalleni sattuu korkeintaan pari päivystysvuoroa vuodessa. Tavallinen työpäiväni alkaa kello 7.30. Ensin keskustelemme tiimihuoneessa päivän kulusta hoitajien pakatessa reppujaan. Ohjeistan heitä ja lähden mahdollisesti itsekin asiakkaiden luo. Työpäivät vaihtelevat. On päiviä, jolloin kotikäyntejä ei ole lainkaan tai sitten niitä voi olla neljäkin samana päivänä.
– Kotihoidossa puhelin on kalenterin ohella tärkein työväline. Vuodesta 2010 lähtien olemme Turun kotihoidossa käyttäneet Pegasos-potilastietojärjestelmän mobiilisovellusta. Sovellus kulkee kaikilla tiimiläisillä kännykässä. Kannamme silti varmuuden vuoksi asiakkaan tietoja mukana myös paperiversioina. Mobiilin käyttö on ollut vaikeampaa vanhemmille hoitajille, nuoremmat ovat tottuneempia teknologiaan.
– Asiakkaan kotona on eteisessä tarra, jossa on hänen tunnistetietonsa viivakoodina. Tunnisteen avulla tarkistetaan asiakkaan hoitosuunnitelmaa ja kirjataan sovellukseen saman tien arvio asiakkaan voinnista sekä tehdyt toimenpiteet. Tilanne päivittyy reaaliajassa järjestelmään, eivätkä kirjaukset laahaa perässä. Sovelluksen kautta voidaan tehdä myös asiakkaan tarvitsemat apteekkitilaukset. Aiemmin kirjasimme asiat järjestelmään vasta toimistolla. Nyt tämä vaihe on poissa, joten ehdimme viettää vähän enemmän aikaa asiakkaan luona.
Anna palautetta jutusta