Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content

Tilaa Telman uutiskirje – saat muutaman hyödyllisen, tutkittua tietoa sisältävän uutiskirjeen vuodessa.

”Täällä olisi kyytikin!” – Lossinkuljettajan työssä kohtaa yllätyksiä

Kirjoittaja: Jouko Vuorela

Kuvaaja: Suvi Elo

Hirviä, Ferrareita ja vaihteleva sää. Kai Wittfoothille lossinkuljettajan työ on enimmäkseen rutiinia, mutta joskus tapahtuu erikoisiakin asioita.

Millainen on lossinkuljettajan tavallinen työpäivä?

Silloin ei oikeastaan tapahdu mitään ihmeellistä. Kaikki menee hyvin. Keli on loistava ja kalusto toimii. Jokainen vuoro aloitetaan puhaltamalla alkometriin. Sen jälkeen vaihdan kuulumiset edellisen vuoron kuljettajan kanssa, onko sattunut mitään tavallisesta poikkeavaa. Sitten kirjaudun sähköisiin järjestelmiin ja tietokoneelle ja aloitan ajamisen. Suosittelen vahvasti lossinkuljettajan ammattia. Työni etuihin kuuluvat ehdottomasti mukava, säänkestävä maisemakonttori, kivat työkaverit ja erinomainen työnantaja.

Millainen on lossinkuljettajan epätavallinen työpäivä?

Viat tulevat aina yllättäen ja aiheuttavat harmaita hiuksia. Jos esimerkiksi laturi tai startti hajoaa, lossi pysähtyy. Viasta riippuu, korjataanko itse vai pyydetäänkö tekniikka paikalle. Kun joku rakentaa, siinä saa ajella nonstoppina useamman reissun betoni- ja sora-autoja.

Millaista reittiä ajat?

Ajan Hämärönsalmen lossia Aaslaluodon ja Airismaan välillä Naantalin Rymättylässä. Matka yhteen suuntaan on 300 metriä. Reitin poikki kulkee veneväylä, jolla on runsaasti veneliikennettä etenkin kesäisin.

Milloin lossi kulkee?

Se kulkee tarvittaessa aina. 24/7/365. Aikataulun mukaan ajamme aamuviidestä iltayhteentoista. Lähtö on 20 minuutin välein Aaslaluodon puolelta, ja palaamme välittömästi, kun lossi on purettu ja lastattu Airismaalla.

Minkälainen kuljetusväline lossi on?

Meidän lossi kuuluu toiseksi pienimpään luokkaan. Sen kantavuus on 60 tonnia. Se on 36 metriä pitkä, 6,80 metriä leveä, ja sen kuivapaino on 125 tonnia. Laskennallisesti siihen mahtuu 14 henkilöautoja, mutta autojen koot ovat kasvaneet sen verran, että käytännössä niitä mahtuu 12. Suurin Finferriesin lossi kulkee Kustavin Vartsalassa. Sen kantavuus on 200 tonnia, ja siihen mahtuu 52 henkilöautoa.

Miten sääolosuhteet vaikuttavat lossin kuljettamiseen?

Tuulenpuuskat vaativat nopeaa reagointia, mutta tuulinen sää auttaa pitämään yllä ammattitaitoa. Tänä talvena ei ole ollut jäitä. Yhtenä päivänä salmi ehti peittyä jääriitteeseen, jota lossi kuitenkin leikkasi kuin paperia.

Mitä työturvallisuus asioita pitää ottaa huomioon?

Työvaatteina pitää olla kakkosluokan huomiovaatteet, koska lossi on maantien jatke ja lossinkuljettaja rinnastetaan tietyöntekijäksi. Kuulo- ja silmäsuojaimet pitää olla, sekä paukkuliivit ja putoamisenestovaljaat, kun työtehtävät niin vaativat.

Millaisia matkustajia lossillasi kulkee?

Pääasiassa paikallisia asukkaita, heidän tuttujaan ja mökkiläisiä. Lossi on osa Pientä rengastietä, joten sen kulkijoita moottori- ja polkupyörillä.

Mikä on erikoisin asia, mitä olet kuljettanut lossillasi?

Viime kesänä Turussa oli pohjoismaisten Ferrari-harrastajien kokoontuminen. Yksi ryhmä kävi meidän lossilla. Oli siinä ihmettelemistä, kun kansi oli täynnä toinen toistaan komeampia autoja. Viime kesänä hirvi ui salmen poikki noin 50 metrin päässä lossista. Yritin huudella, että olisi täällä kyytikin tarjolla, mutta sillä kertaa se ei kelvannut.

Categories:
Tags:

Anna palautetta jutusta

Mitä ajatuksia juttu sinussa herätti? Entä haluaisitko kuulla tästä tai jostain muusta työelämään liittyvästä aiheesta lisää - kerro siitä meille. Parannetaan työelämää yhdessä!

Lisää luettava