Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
”Täällä olisi kyytikin!” – Lossinkuljettajan työssä kohtaa yllätyksiä
Kirjoittaja: Jouko Vuorela
Kuvaaja: Suvi Elo
Hirviä, Ferrareita ja vaihteleva sää. Kai Wittfoothille lossinkuljettajan työ on enimmäkseen rutiinia, mutta joskus tapahtuu erikoisiakin asioita.
Millainen on lossinkuljettajan tavallinen työpäivä?
Silloin ei oikeastaan tapahdu mitään ihmeellistä. Kaikki menee hyvin. Keli on loistava ja kalusto toimii. Jokainen vuoro aloitetaan puhaltamalla alkometriin. Sen jälkeen vaihdan kuulumiset edellisen vuoron kuljettajan kanssa, onko sattunut mitään tavallisesta poikkeavaa. Sitten kirjaudun sähköisiin järjestelmiin ja tietokoneelle ja aloitan ajamisen. Suosittelen vahvasti lossinkuljettajan ammattia. Työni etuihin kuuluvat ehdottomasti mukava, säänkestävä maisemakonttori, kivat työkaverit ja erinomainen työnantaja.
Millainen on lossinkuljettajan epätavallinen työpäivä?
Viat tulevat aina yllättäen ja aiheuttavat harmaita hiuksia. Jos esimerkiksi laturi tai startti hajoaa, lossi pysähtyy. Viasta riippuu, korjataanko itse vai pyydetäänkö tekniikka paikalle. Kun joku rakentaa, siinä saa ajella nonstoppina useamman reissun betoni- ja sora-autoja.
Millaista reittiä ajat?
Ajan Hämärönsalmen lossia Aaslaluodon ja Airismaan välillä Naantalin Rymättylässä. Matka yhteen suuntaan on 300 metriä. Reitin poikki kulkee veneväylä, jolla on runsaasti veneliikennettä etenkin kesäisin.
Milloin lossi kulkee?
Se kulkee tarvittaessa aina. 24/7/365. Aikataulun mukaan ajamme aamuviidestä iltayhteentoista. Lähtö on 20 minuutin välein Aaslaluodon puolelta, ja palaamme välittömästi, kun lossi on purettu ja lastattu Airismaalla.
Minkälainen kuljetusväline lossi on?
Meidän lossi kuuluu toiseksi pienimpään luokkaan. Sen kantavuus on 60 tonnia. Se on 36 metriä pitkä, 6,80 metriä leveä, ja sen kuivapaino on 125 tonnia. Laskennallisesti siihen mahtuu 14 henkilöautoja, mutta autojen koot ovat kasvaneet sen verran, että käytännössä niitä mahtuu 12. Suurin Finferriesin lossi kulkee Kustavin Vartsalassa. Sen kantavuus on 200 tonnia, ja siihen mahtuu 52 henkilöautoa.
Miten sääolosuhteet vaikuttavat lossin kuljettamiseen?
Tuulenpuuskat vaativat nopeaa reagointia, mutta tuulinen sää auttaa pitämään yllä ammattitaitoa. Tänä talvena ei ole ollut jäitä. Yhtenä päivänä salmi ehti peittyä jääriitteeseen, jota lossi kuitenkin leikkasi kuin paperia.
Mitä työturvallisuus asioita pitää ottaa huomioon?
Työvaatteina pitää olla kakkosluokan huomiovaatteet, koska lossi on maantien jatke ja lossinkuljettaja rinnastetaan tietyöntekijäksi. Kuulo- ja silmäsuojaimet pitää olla, sekä paukkuliivit ja putoamisenestovaljaat, kun työtehtävät niin vaativat.
Millaisia matkustajia lossillasi kulkee?
Pääasiassa paikallisia asukkaita, heidän tuttujaan ja mökkiläisiä. Lossi on osa Pientä rengastietä, joten sen kulkijoita moottori- ja polkupyörillä.
Mikä on erikoisin asia, mitä olet kuljettanut lossillasi?
Viime kesänä Turussa oli pohjoismaisten Ferrari-harrastajien kokoontuminen. Yksi ryhmä kävi meidän lossilla. Oli siinä ihmettelemistä, kun kansi oli täynnä toinen toistaan komeampia autoja. Viime kesänä hirvi ui salmen poikki noin 50 metrin päässä lossista. Yritin huudella, että olisi täällä kyytikin tarjolla, mutta sillä kertaa se ei kelvannut.
Ylen toimittaja Antti Kurosen laukku on pakattuna odottamassa. Kun kriisi puhkeaa, hän on ensimmäisten joukossa paikalla raportoimassa suomalaisille. Antti Kurosen matkalaukku seisoo vaatehuoneen nurkassa aina pakattuna. Sieltä löytyvät perusvermeet viikon tai kahden reissuun: t-paitoja, housuja, passi ja luotiliivit, joiden rinnassa lukee valkoisella PRESS. Kuronen on Ylen ainoa ulkomaantoimittaja, joka on valmiina lähtemään reissuun heti. Kun
Raskaat renkaat, tiukat aikataulut ja turvallisuus – niistä rakentuu asentaja Kai Sallankiven vaihteleva arki. Millainen on raskaan renkaan asentajan tavallinen työpäivä? Työtehtävät vaihtelevat paljon sen mukaan, millaista kalustoa on rengastöiden tarpeessa. Jos nyt jotakin pitää tavalliseksi sanoa, niin pulttipyssy laulaa kello 8.00–17.00 välissä tässä toimipisteellä. Töihini kuuluu renkaiden vaihtoa, korjauksia tai uusien renkaiden myymistä asiakkaille.
Unohda vanhat työnhakuneuvot – nykypäivänä kesätyöt ja harjoittelupaikat löytyvät rekrytointijärjestelmien kautta. Asiantuntijat kertovat, miten erottua hakijana.
Pelialalla työskentelevä Miko Santala rakastui Islantiin lomaillessaan maassa. Hän ei meinannut uskoa onneaan, kun löysi saarelta haaveidensa työpaikan.