Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Kuuluisa Dunbarin-luku kertoo, että ihmisaivojen kapasiteetti riittää 150 ihmissuhteen ylläpitoon. Kaveripiiriin mahtuu 15 ihmistä ja lähipiiriin vain viisi.

Sosiaalinen media tarjoaa meille harhan, että tykkääjiä ja seuraajia voi ja pitäisi olla tuhansia. Ja kaikki tapahtuu sekunneissa. Työelämässä asiakaspalvelussa kohdattavia ihmisiä voikin päivittäin olla valtavia määriä. Elokuvissa niistä nostetaan esille vain muutama merkittävä. Kohtaamisia on muun muassa kaupan kassoilla, liikennevälineissä, asiakaspalvelupisteissä, jumppasaleilla ja ennen kaikkea ravintoloissa ja kahviloissa.

Rakkauden arvassa (USA 1994) tarjoilijan ja poliisin kohtaaminen johtaa mutkien kautta romanssiin. Elämä on ihanaa (USA 1997) kohtauttaa neuroottisen kirjailijan ja yh-tarjoilijan. Ranskalaisessa klassikossa Amélie (2001) ujo tarjoilijatar harjoittelee ihmisten kohtaamista ja oman onnensa löytämistä. Mika Kaurismäen
uusin Mestari Cheng (2019) tuo kiinalaisen kokin Lappiin ja suomalaisiin ihmissuhde­solmuihin.

Mielenkiintoisia kohtaamisia tapahtuu ­myös takseissa, joissa ajatuksia vaihdetaan asiakaspalvelun lomassa. Taxi Teheranin (Iran 2015) kyydissä keskustelun aiheena ovat niin politiikka kuin arkiset pulmat. Värikkäitä taksikuvauksia löytyy niin Jim Jarmuchin Night on earthista (1991) kuin Kaurismäen Helsinki Napoli all night longista (1981).

Intiimejä ­kohtaamisia syntyy, kun kotien äänimaiseman virittäjä saapuu vieraaksi mielenkiintoisessa uutuuselokuvassa Sound of Silence (USA 2019).

Pysäyttäviä kohtaamisia kaikille.

Leffaterapeutti Mikael Saarinen

Kommentoi