Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Lentokonekuormaajien työasennot ovat usein toispuolisia ja hankalia. Swissport Finland toteutti yhteistyössä työnopastajien, työsuojelun ja asiantuntijan kanssa kehittämishankkeen, jonka tavoitteena oli tehdä hyvästä ergonomiasta lentokonekuormaajien arkea. Tulokset ilahduttavat, ja jatkokehitystä on tulossa.
Pekka Kurki
Ergotutor, Swissport Finland
”Ergotutorit kiertävät työn ohessa katselemassa, miten kuormittavasti kukin työnsä tekee, ja tarvittaessa annamme vinkkejä. Eri osastoilla on omat haasteensa hyvän työasennon löytämisessä. On ahtautta, kurottelua, nostamista ja toistuvia liikkeitä.
Hankkeen aikana tehtiin kaikille opaskirja, jossa on teorian lisäksi kuvattu hyväksi koettuja työtapoja. Se on käytännönläheinen ja siinä on paljon selventäviä kuvia. Siitä on kovasti tykätty.
Suhtautuminen muiden työntekijöiden keskuudessa on ollut positiivista. Varmaan siksikin, että näitä asioita ei tule kertomaan kukaan ylhäältä vaan me tutorit, jotka sitä hommaa teemme itsekin.
Ihmiset kiinnittävät ergonomiaan huomiota enemmän kuin ennen. On ymmärretty, että ei kannata rikkoa itseänsä, kun voi tehdä fiksumminkin.”
Erityisesti työnteko symmetrisemmin kehoa rasittaen on lisääntynyt merkittävästi.
Helena Pahkajärvi
Asiantuntija, OmaValmius Oy
”Lentokonekuormaajien työssä on ergonomian kannalta kaksi usein huomaamatonta riskiä. Kiireen tunne ohjaa oikaisemaan hyviä työtapoja, ja vaikka kuormaajilla olisi painavien taakkojen käsittelyssä hyvä tekniikka, saatetaan kevyiden taakkojen siirtämistä pitää helppona. Nämä tekijät altistavat etenkin toispuoleiselle työskentelylle, puutteelliselle keskivartalon lihastuelle ja liian vähäiselle jalkojen käytölle.
Hankkeen osallistumisprosentti oli ilahduttavan korkea. Ergotutorit kiinnostuivat ja sitoutuivat uuteen työrooliinsa. Vaihtelevia tapoja ohjata erilaisia persoonia harjoiteltiin, myös huumori on tärkeää. Erityisesti työn symmetrinen tekeminen on mennyt hyvin perille.
Esimiesten ja henkilöstöjohdon tuki on ollut vahva. Erityisesti työnteko symmetrisemmin kehoa rasittaen on lisääntynyt merkittävästi.”
Sanna Antola
Työhyvinvointipäällikkö, Swissport Finland
”Hyvä työergonomia ja omasta kunnosta huolehtiminen ovat kuormaus- ja rahtipuolella erityisen tärkeitä, sillä työ on fyysisesti haastavaa. Samanlaisena toistuva kuormitus vuodesta toiseen voi myös käydä keholle raskaaksi.
Ennen hankkeen aloittamista tehtiin Työterveyslaitoksen työn kuormittavuuden mittaus. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat suurin syy sairauspoissaoloille, ja heikko työergonomia liittyy myös moniin työtapaturmiin. Etsimme uutta mallia kehittää toimintaa.
Opastajiksi koulutettiin työntekijöiden joukosta ergotutoreita, ja tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Hankkeessa painotettiin ennaltaehkäisyä: jokainen voi tehdä pieniä arkisia tekoja päivittäin.
Jatkossa seuraamme ja kehitämme työergonomiahanketta, ja teemme yhteistyötä fysioterapeuttien kanssa.”
Viime ajat ovat olleet opiskelijoille ja ammattiin valmistuville nuorille haastavat: työ- ja harjoittelupaikat ovat tiukassa. Jos työn onnistuu saamaan, niin työpaikalla ei välttämättä ole fyysisesti juuri ketään, vaikka juuri sitä useimmat työuran alussa olevat nuoret toivoisivat. Muita Telman galluppiin vastanneille Haaga-Helian opiskelijoille tärkeitä asioita ovat riittävä perehdytys, kivat työkaverit ja toimiva tiimi, reilu esimies, säännöllinen
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Etätyössä tarvitaan uudenlaista sosiaalista älykkyyttä, kun tunnetilatkin pitäisi aistia verkon kautta. Työyhteisössä jokainen on vastuussa viestinnän tehosta ja kommunikoinnin sujuvuudesta.