Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Nämä evästeet ovat välttämättömiä, jotta verkkosivumme toimisi oikein, esimerkiksi suojaustoiminnot tai evästeiden suostumusasetukset.
Mieltymysevästeiden avulla sivusto tallentaa tietoja, jotka muuttavat sivuston käyttäytymistä ja ulkonäköä, kuten kielivalintoja tai käyttäjän sijainteja.
Parantaaksemme verkkosivuamme keräämme nimettömästi tietoja tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Näiden evästeiden avulla voimme esimerkiksi seurata verkkosivumme tiettyjen sivujen käyntien määrää tai kestoa, mikä auttaa meitä optimoimaan käyttäjäkokemusta.
Nämä evästeet auttavat meitä mittaamaan ja optimoimaan markkinointitoimiamme.
Vuokratyön haasteet on tunnistettu – huolellinen perehdytys työhön on Staffpointin ytimessä
Kirjoittaja: Anne Ventelä
Kuvaaja: Sami Heiskanen
Mielenterveyden ongelmat ja huoli työssä jaksamisesta lisääntyvät nuorilla työntekijöillä. Henkilöstövuokrausfirma Staffpointilla työntekijöiden hyvinvointia tuetaan työsuhteen kaikissa vaiheissa.
Uupumus ja mielenterveyden haasteet – kun puhutaan nuorten työhyvinvoinnista, vastassa on raskaita teemoja.
Joka kolmas nuori on huolissaan omasta työssäjaksamisestaan tulevaisuudessa, kertoo Nuorisobarometri 2019. Samaan aikaan mielenterveysongelmat aiheuttavat eniten sairauspoissaoloja 20–29-vuotiailla ja ovat nuorten aikuisten yleisin syy työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Tässä yhtälössä työkyvyn tukeminen ja ennaltaehkäisevien terveyspalveluiden tarve kasvaa. Samalla herää huolta työntekijöistä, jotka ovat epätyypillisissä työsuhteissa, kuten vuokratyössä. Heidän pelätään jäävän näitä vaille.
Henkilöstövälitysfirma Staffpointin henkilöstöjohtaja Tiina Forsbom tuntee haasteet. Siksi Staffpointilla on oma työkykytiimi ja selkeät prosessit työntekijöiden hyvinvoinnin tukemiseen.
Koko organisaatio huolehtii työntekijöiden hyvinvoinnista
Staffpointin kanssa kirjoitettu työsopimus voi olla nuoren aikuisen elämän ensimmäinen.
Iso osa yrityksen työntekijöistä työllistyy matkailu- ja ravintola-alalle, ja siksi koronavuosi on kurittanut myös Staffpointia. Normaalivuonna yritys maksaa palkkoja 12 000–13 000 työntekijälle, viime vuonna palkansaajia oli yhteensä vain noin 9 600. Marraskuussa aktiivisia työntekijöitä oli 5 600, ja näistä 1 600 oli 20–30-vuotiaita, kertoo Forsbom.
– Nuoret ovat työelämän kynnyksellä ja lähtevät oppimaan työelämän pelisääntöjä ja käyttäytymisnormeja. Meillä on siinä merkittävä rooli.
Forsbom nivoo työhyvinvoinnin tukemisen osaksi Staffpointin kaikkea toimintaa.
Myyntivaiheessa asiakasyrityksen kanssa kartoitetaan tarkasti, millaista tekijää työtehtäviin haetaan. Lisäksi selvitetään, millaisia riskejä työhön sisältyy.
Yksilöllinen seuranta ja toimenpidesuunnitelmat ovat laskeneet sairauspoissaoloja.
Näin rekrytointivaiheessa voidaan palkata henkilö, jolla on mahdollisuus onnistua työssään. Toisaalta esimerkiksi vuorotyöhön ei valita tekijää, jolla ei ole fyysisiä ja henkisiä edellytyksiä jaksaa kuormittavissa tehtävissä. Staffpoint pysyy nuoren rinnalla, kun työt alkavat.
– Hyvät henkilöstökäytännöt korostuvat nuorten kanssa.
Tällaisiksi Forsbom listaa hyvän perehdytyksen, reilun johtamisen, avoimuuden ja oikea-aikaisen palautteen. Kun haasteisiin, kuten epäasialliseen käytökseen, puututaan nopeasti, on nuorella tilaisuus korjata tilanne ja jatkaa eteenpäin.
Oikea-aikainen tuki tuo merkittäviä säästöjä
Staffpointilla työntekijöiden tyytyväisyyttä kartoitetaan säännöllisillä kyselyillä. Työsuhteen alussa työntekijöihin ollaan tiiviimmin yhteydessä ja asiakasyrityksistäkin kysytään kuulumisia. Ajan myötä yhteydenpito harvenee, mutta Staffpointin työkykytiimi huolehtii työntekijöistä aktiivisesti taustalla.
Hyvistä tekijöistä on pulaa. ”Kilpailemme työntekijöistä ja työntekijöillä”, Tiina Forsbom sanoo. Korona-aikana työtä on tarjolla vähemmän, ja siksi Staffpointilla on päädytty lomautuksiin.
Tiimiin kuuluu työkykykoordinaattoreita ja sairaanhoidon asiantuntijoita. Yksi heidän työkaluistaan on työkyvynohjausjärjestelmä, jolla seurataan sairauspoissaoloja. Jos niitä kertyy kolme yksittäistä tai poissaolopäivien yhteenlaskettu määrä ylittää viiden, lähdetään asiaa selvittämään yhdessä. Jos diagnoosi viittaa mielenterveys- tai tuki- ja liikuntaelinvaivaan, työntekijään otetaan yhteyttä jo yksittäisenkin sairausloman perusteella.
Forsbom antaa esimerkin. Työkykykoordinaattorille tulee hälytys, kun hotelli- ja ravintola-alalla työskentelevälle henkilölle kertyy sairauspoissaoloja. Puhelimessa nuori kertoo kärsivänsä unettomuudesta. Yötyö pahentaa tilannetta. Työntekijän luvalla asiakasyrityksestä tiedustellaan vaihtoehtoa yövuoroille. Työtehtävää vaihdetaan ja sairauslomat vähenevät.
– Meillä on ollut useampi vastaava tarve. Mikäli muuta työtä ei ole löytynyt samalta asiakkaalta, olemme hakeneet paremmin sopivia työaikoja toisilta asiakkailta ja jopa eri toimialalta.
Forsbom kertoo, että yksilöllinen seuranta ja toimenpidesuunnitelmat ovat laskeneet sairauspoissaoloja ja tapaturmavakuutusmaksuja merkittävästi. Tähän vaikuttaa hänen mukaansa myös se, että työtapaturmat käydään läpi sairaanhoitajan kanssa, jolloin työntekijät saavat nopeasti oikeanlaista hoitoa.
Jos nuoren työkyky heikkenee, pyrkivät työkykykoordinaattorit ja samaan organisaatioon kuuluvan Spring House -valmennusyhtiön ammattilaiset laatimaan nuorelle jatkosuunnitelman ja reitin takaisin työn pariin.
Vuokratyön kuormittavuus vaatii erityishuomiota
Onnistumisen kokemukset ja motivaatio ovat työhyvinvoinnin pohja. Tässä henkilöstövälitysfirmalla on luontainen etu. Työtehtäviä riittää eri aloilla, ja usein työntekijät saavat kokeilla ja oppia uutta. Monipuolinen kokemus antaa eväitä tulevaan.
Yksinäinen puurtaminen kuormittaa ketä tahansa, ja toisaalta työyhteisön tuki on tarpeen.
Toisaalta vuokratyöhön liittyy joitakin pysyviä haasteita, joista on vaikea päästä kokonaan eroon. Kaikista Staffpointin työntekijöistä 19 prosenttia opiskelee. Opiskelijoita on eniten 20–30-vuotiaiden joukossa. Työn ja opiskelun yhdistäminen voi olla raskasta.
Toisaalta vuokratyö itsessään myös sisältää joustavuuden: jokaisen tarjotun työvuoron kohdalla voi valita, ottaako keikan vastaan vai ei. Forsbomin mukaan tämä on perussyy sille, miksi opiskelijat ylipäätään hakeutuvat Staffpointille töihin, ja se lisää työhön sitoutumista ja työmotivaatiota. Vaikka epätyypillinen työsuhde saattaa vaikuttaa epävarmalta ja stressaavalta, se ei välttämättä sitä ole.
– Muutama vuosi sitten teimme kampanjan, jossa pyrimme tarjoamaan nuorille vakituista työtä takuutunneilla. Kahdesta sadasta vain muutama henkilö halusi sellaisen. Nuoret arvostavat työn joustavuutta.
Vuokratyössä voi myös kuormittaa työyhteisön puute. Staffpointin tavoitteena on, että työntekijät mielletään asiakasyritysten työyhteisöjen tasavertaisiksi jäseniksi. Tämä voi kuitenkin olla haaste varsinkin matkailu- ja ravintola-alalla sekä kaupan alalla, missä työvuoroja usein tehdään vaihtuvissa työpisteissä. Yksinäinen puurtaminen kuormittaa ketä tahansa, ja toisaalta työyhteisön tuki on tarpeen jokaiselle joskus.
– Silloin on tärkeää, että on tutut ja turvalliset prosessit, ja me työnantajana huolehdimme tästä. Meillä on hiotut työkyvyn johtamisen prosessit, ja ne toimivat, jos tulee haasteita.
Eikä Staffpointin työkykytiimin suinkaan tarvitse tunnustella mahdollisia haasteita etäältä. Asiakasyritykset ovat sen silmiä ja korvia kentällä.
– Yhteistyö asiakasyritysten kanssa on tärkeää. Olemme yhdessä rintarinnan työtekijän vierellä, Tiina Forsbom sanoo.
Tunna Milonoff sairastui työuupumukseen intohimotyössään. Nyt hän puhuu asiasta, josta ei hänen mielestään voi enää vaieta. Luovuus on taas palannut televisio-ohjaaja Tuomas ”Tunna” Milonoffin elämään. – Luova prosessi on ihaninta työssäni, hän sanoo. Milonoff on viime aikoina antanut kasvot työuupumukselle – hän on kirjoittanut aiheesta kirjan Liekki ja kertonut julkisesti siitä, mitä ihmiselle tapahtuu, kun
Sosiaalinen resilienssi syntyy arjen pienistä teoista: huomenta-sanasta, kiitoksesta ja siitä, että kukaan ei jää työyhteisössä yksin. Sosiaalinen resilienssi tarkoittaa kykyä selvitä hankalissakin tilanteissa yhdessä, keksiä ratkaisuja porukalla ja rakentaa työyhteisöä, jossa jokainen kokee olevansa osa jotain, kertoo työnohjaaja Krisse Lipponen. Resilienssi näkyy siinä, miten hyvin selviydymme arjen haasteista. Se pohjaa siihen, miten kohtelemme toisiamme ja
Sodankylässä henkilöstö voi hyvin eikä uuvu työssään. Meidän on pystyttävä muokkaamaan tehtäviä ihmisten mukaan, ei toisinpäin, sanoo kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen. ”Kun työpaikalla on hyvä henki, kaikki jaksavat paremmin eivätkä kärsi työuupumuksesta. Se on aivan perustavaa laatua oleva asia. Siksi olen erityisen iloinen, että Sodankylä sai tämän vuoden työhyvinvointikyselystä ennätyksellisen myönteiset tulokset työilmapiiristä. Työntekijät ovat kuntamme
Työuupumusta ei ratkaista yksittäisillä tempuilla, vaan pitkäjänteisellä johtamisella, avoimella keskustelukulttuurilla ja sillä, että jokainen kantaa oman vastuunsa, sanoo ISS:n työhyvinvointijohtaja Sari Vainikkala. ISS Palvelut on noin 7 400 työntekijän yritys, joka tarjoaa eri toimialoille palveluita siivouksesta kiinteistönhuoltoon ja ravintolapalveluista turvallisuuteen. – Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat meidän henkilöstöllämme yleisimpiä sairauspoissaolojen aiheuttajia, mutta siitä huolimatta olemme tarttuneet