Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.
Dessa cookies hjälper oss att mäta och optimera vår marknadsföring.
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan t.ex. vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.
För att förbättra vår hemsida samlar vi anonym information som är till för statistikföring och analyser. Med hjälp av dessa cookies kan vi t.ex föja med hur många besökare sidan har eller hur länge de stannat på sidan. Detta hjälper oss att skapa en bättre användarupplevelse.
Dessa cookies är nödvändiga för att sidan skall fungera korrekt.
Eftersom hela företaget med början i ledningen är engagerad i säkerhetskulturen på isbrytare, har arbetshälsan blivit bättre i en krävande arbetsmiljö, säger Pia Broumand, säkerhetschef på Arctia Ab.
På en isbrytare börjar varje dag med arbetsgruppsmöten, där man går igenom dagens arbetsuppgifter, de risker som ingår i dem samt till exempel vilka tillstånd som krävs. Allting planeras noggrant, och ingenting görs spontant.
Yrkesfolk inom många branscher och deras chefer, som däcks- och maskinbesättning och ekonomipersonal arbetar ombord på våra isbrytare. En isbrytare är en krävande arbetsmiljö: arbetsunderlaget gungar hela tiden, vilket medför utmaningar för arbete i masten, men också i köket.
En riskbedömning har genomförts för varje uppgift, vilket innebär att eventuella farliga moment har kartlagts på förhand. Dessutom iakttar personalen risker under arbetsdagarna och registrerar säkerhetsobservationer. Även positiva observationer kan registreras, om man till exempel märker att säkerheten har förbättrats.
Idag görs mycket fler arbetssäkerhetsrapporter än förut.
Det understryks för isbrytarpersonalen att processen måste ses över om olyckan är framme. Ingen skuldbeläggs för felen och olyckor är aldrig en enskild anställds fel.
På samma sätt poängterar man att risker inte får tas i några lägen som helst, utan det gäller att våga vägra en uppgift som man upplever som farlig. Säkerhetsutrustningen måste vara i ordning och kläder och skor måste passa.
Processer kan åtgärdas utifrån iakttagelser och säkerhetsrapporter från arbetstagarna. Om till exempel ett tillbud rapporteras, undersöks saken och nödvändiga ändringar görs. Idag görs mycket fler arbetssäkerhetsrapporter än förut, och olycksfrekvensen har sjunkit avsevärt på senare år.
Det är viktigt att förstå att säkerheten inte är en utgift.
Arbetssäkerheten börjar med ledningen. I egenskap av säkerhetschef är jag medlem i ledningsgruppen för isbrytningsverksamheten och verkar som en länk mellan personalen och ledningen i frågor som rör säkerhet och arbetshälsa.
Varje ledningsgruppsmöte börjar med en genomgång av säkerhetsärenden. Företagets säkerhetskultur skapas av hur ledningen talar om säkerhet och hur säkerheten kopplas in som en integrerad del av företagets verksamhet.
I Arctias strategi har företaget förbundit sig till att främja säkerheten i arbetet och arbetshälsan samt till en säker och säkerhetsklassificerad verksamhet. Det är viktigt att förstå att säkerheten inte är en utgift, utan den ökar välbefinnandet i arbetet och även företagets försäljningsvärde: våra kunder kräver att vi tar ansvar i vår verksamhet.
Personalen har möjlighet att träffa en företagspsykolog med låg tröskel och tala med en näringsterapeut.
Förutom riskerna finns det även många andra påfrestande saker i arbetsmiljön på en isbrytare. Det kan till exempel vara svårt att sova, eftersom ljudet av isens smällande kan höras inne på fartyget under hela natten. Därför går välbefinnande i arbetet parallellt med säkerheten i arbetet. Vi har infört en modell för tidigt stöd, där cheferna också iakttar den psykosociala belastningen.
Vi har också satsat på heltäckande företagshälsovård, som tar hand om välbefinnandet i större utsträckning. Personalen har möjlighet att träffa en företagspsykolog med låg tröskel och tala med en näringsterapeut. Fartygen är utrustade med gym och på vissa fartyg finns simbassänger för att personalen ska kunna följa sina konditionsprogram.
Det har gått fem år sedan coronapandemin bröt ut. Under epidemin ökade distansarbetet avsevärt för att begränsa smittspridningen, men nu har vi så småningom återgått till det normala. Men vad är normalt idag?