Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.
Dessa cookies hjälper oss att mäta och optimera vår marknadsföring.
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan t.ex. vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.
För att förbättra vår hemsida samlar vi anonym information som är till för statistikföring och analyser. Med hjälp av dessa cookies kan vi t.ex föja med hur många besökare sidan har eller hur länge de stannat på sidan. Detta hjälper oss att skapa en bättre användarupplevelse.
Dessa cookies är nödvändiga för att sidan skall fungera korrekt.
På metrodepån sätter man sig ner och tar sig en funderare
Kirjoittaja: Susanna Cygnel
Kuvaaja: Jirina Alanko
Elinstallatörerna på metrodepån sätter sig ner och tar sig en funderare där de i en avslappnad atmosfär löser utmaningar i arbetet, säger Markku Hukka på Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab.
I felreparationsteamet på metrodepån arbetar i huvudsak elinstallatörer, vars uppgifter varierar från att byta säkringar och lampor till att reparera värmeaggregat och annan teknik.
Vi tar oss ofta en funderare, där vi behandlar allting som har att göra med arbetet, som kommande uppgifter, lösningar på enskilda utmaningar, tillbud och frågor kring säkerhet i arbetet.
Vi har inte uppfunnit hjulet på nytt, utan strävar efter att göra saker lättare och tryggare för medarbetarna: vi sätter oss ner, talas vid och diskuterar olika saker.
Ibland tar man bara upp en sak till diskussion utan desto mer sammankallande.
Våra dagliga rutiner omfattar arbetsledningens morgonmöten, där vi går igenom dagens uppgifter. Vi tar oss en gemensam funderare om till exempel arbetssituationen förändras efter morgonmötet eller om andra gemensamma saker kommer fram.
Arbetstagare, sakkunniga och arbetsledningen kan delta. Ibland tar man bara upp en sak till diskussion utan desto mer sammankallande.
Funderarna bidrar till ett smidigt arbete i grupp och därigenom också ett effektivare och mer betydelsefullt arbetssätt. Arbetstagarna möts och hör hur andra löser olika utmaningar.
Det gäller att åstadkomma en stämning där arbetstagarna delar med sig av sina synpunkter.
Vårt arbete kräver kreativ problemlösningsförmåga, och när vi tar oss en funderare kan alla komma med idéer och uppslag – vi pratar om hur laget anser att ett jobb kan skötas bäst.
Vi använder benämningen ”funderare” eftersom ord har betydelse: Om en person kallas till ett möte eller rådslag, blir stämningen ofta onödigt officiell. En funderare innebär ett mer avslappnat tillvägagångssätt, även om man behandlar viktiga saker under dem.
Människor kommer lättare fram med idéer och tankar i en mer avslappnad situation än om man sammanträder i ett möte som uppfattas som stelt. Det gäller att åstadkomma en stämning där arbetstagarna delar med sig av sina synpunkter.
Det har gått fem år sedan coronapandemin bröt ut. Under epidemin ökade distansarbetet avsevärt för att begränsa smittspridningen, men nu har vi så småningom återgått till det normala. Men vad är normalt idag?