Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Skip to content

Tilaa Telman uutiskirje – saat muutaman hyödyllisen, tutkittua tietoa sisältävän uutiskirjeen vuodessa.

Lärdomar från coronatiden: involvera arbetstagarna i krishanteringen

Kirjoittaja: Susanna Cygnel

Anställda inom industrin vill delta i krishanteringen på sin arbetsplats, berättar forskare Tiina Saari. 5K-modellen visar hur detta lyckas.

Coronapandemin. Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Brand eller till exempel maskinfel i fabriker.

Stora och små kriser kan orsaka ett undantagstillstånd i ett industriföretag, vilket syns på ett grundläggande sätt i arbetsplatsens verksamhet.

De industrianställda är allt mer kompetenta och utbildade idag. De vill bära ansvar i kriser som företaget råkar ut för och många har förmågan, viljan och möjligheten att göra det.

– Industrianställda upplever dock ofta att deras röst inte hörs i undantagssituationer. En bättre interaktion skulle vara en bra början, säger Tiina Saari, som har forskat i hur industriföretag hanterar krissituationer.

Undersökningen vid Tammerfors universitet resulterade i en praktisk 5K-modell för interaktion under kriser, som kan utnyttjas både inom industrin och andra branscher. Namnet 5K bygger på de finska orden i modellen. Med modellens hjälp kan organisationens ledning involvera de anställda i krishanteringen.

– Det är ett tillvägagångssätt som bygger på sunt förnuft, men till exempel industriarbetsplatsens hierarkiska tradition kan ha förhindrat samarbete under kriser. Det lönar sig dock att utnyttja de anställdas kompetens och vilja att delta, rekommenderar Saari.

Gör 5K-modellen till en del av verksamheten:

  1. Berätta! Förklara öppet vad som har hänt och hur situationen påverkar arbetet och företagets verksamhet. Alla ska få samma information.
  2. Fråga! Ge de anställda möjlighet att fråga vad som hänt och vad de kan göra i situationen. De behöver svar.
  3. Lyssna! Cheferna och ledningen ska lyssna på de anställdas känslor, behov och förslag.
  4. Diskutera! Öppen interaktion och gemensam reflektion kan ge värdefulla överlevnadsmetoder.
  5. Utveckla! De anställdas goda förslag bör tas i bruk och kopplas till framtida tillvägagångssätt.

 

Categories:

Anna palautetta jutusta

Mitä ajatuksia juttu sinussa herätti? Entä haluaisitko kuulla tästä tai jostain muusta työelämään liittyvästä aiheesta lisää - kerro siitä meille. Parannetaan työelämää yhdessä!

Lisää luettava