Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.
Dessa cookies hjälper oss att mäta och optimera vår marknadsföring.
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan t.ex. vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.
För att förbättra vår hemsida samlar vi anonym information som är till för statistikföring och analyser. Med hjälp av dessa cookies kan vi t.ex föja med hur många besökare sidan har eller hur länge de stannat på sidan. Detta hjälper oss att skapa en bättre användarupplevelse.
Dessa cookies är nödvändiga för att sidan skall fungera korrekt.
Vi har tillåtelse att gå igenom utmaningar inom alla livsområden på jobbet, eftersom privatlivets belastningar inverkar på arbetsförmågan, säger Terhi Jaakonsaari, HR-direktör på Solita.
Ledning av arbetsförmågan är en viktig del av vår företagskultur, på samma sätt som till exempel affärsledning: när människorna mår bra, mår också företaget bra.
Ledarna ska föregå med exempel. Vilka affärsbeslut vi gör, vilka projekt vi tar emot, hur vi talar om olika saker och till exempel vilken tid vi skickar meddelanden spelar roll – om det ramlar in mejl i medarbetarens e-postlåda vid midnatt, kan det uppstå en onödig press att arbeta sent på kvällen.
Chefer och kollegor kan i sin tur lägga märke till om det finns något som förändrats i en persons natur eller beteende. Då är det naturligt att fråga hur personen mår, och börja reda ut saker och få hjälp. Att ingripa är att visa omsorg, menar vi.
Det är väldigt nyttigt att dela erfarenheter tillsammans och ofta löper också arbetet bättre när man inte behöver dölja problemen.
I kunskapsarbete är det vanligt att orka länge även efter att arbetsförmågan blivit nedsatt, tills man går in i väggen – och ofta med besked.
Privatlivets utmaningar påverkar arbetsförmågan, och därför talar vi öppet om belastningsfaktorer och vill tydliggöra att det hur hemmajaget mår är lika viktigt som hur jobbjaget mår.
Under ledning av vår inhouse-coach samlas vi regelbundet för att diskutera situationer och aktuella frågor relaterade till hela livet, till exempel vilka känslor krig orsakar, hur vi orkar osv. Det är väldigt nyttigt att dela erfarenheter tillsammans och ofta löper också arbetet bättre när man inte behöver dölja problemen.
En besvärlig livssituation kan underlättas genom att gå ner i arbetstid eller av tjänster för vård av ett sjukt barn.
Möten och samtal på kontoret med kollegor är viktiga för att man ska kunna reflektera över hur man mår med andra och lägga märke till om man mår dåligt, även om man inte kunnat lägga ord på det tidigare. När man kan ta upp saken med chefen, är det möjligt att få hjälp i tid t.ex. via företagshälsovården.
Det finns lösningar även för många problem i privatlivet. En besvärlig livssituation kan underlättas genom att gå ner i arbetstid eller av tjänster för vård av ett sjukt barn.
Förutom företagshälsovårdstjänster har medarbetarna tillgång till Auntie, en lågtröskeltjänst för psykisk hälsa. Tjänsten är avsedd särskilt för utmaningar i privatlivet, som skilsmässor eller då en närstående person avlider. Man behöver alltså inte berätta allting på arbetsplatsen eller för chefen, utan det går bra att söka hjälp själv.
I vår har vi utvecklat ledarskap som främjar arbetsförmågan i våra kundrelationer.
Som ett konsultföretag har vi ett nära samarbete med våra kunder. I vår har vi utvecklat ledarskap som främjar arbetsförmågan i våra kundrelationer och diskuterat vad man bör beakta och kontrollera för att människor ska lyckas med sina projekt och må bra när de genomför dem.
Vi har till exempel inkluderat startmöten i alla våra projekt. Där diskuterar vi även vilka tankar eller bekymmer som projektet orsakar och vad medarbetarna behöver för att genomföra projektet framgångsrikt.
Det har gått fem år sedan coronapandemin bröt ut. Under epidemin ökade distansarbetet avsevärt för att begränsa smittspridningen, men nu har vi så småningom återgått till det normala. Men vad är normalt idag?