Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Osataanko työterveyspalveluita ostaa?

Työhyvinvointi

19.02.2020

Kuvateksti: Saija Rauhamaan mielestä organisaation tulee johtaa systemaattisesti työterveyshuoltoyhteistyötä ja kehittää sen sisältöä ja toimintamalleja nykyisen kumppaninsa kanssa.

Työterveyspalvelujen toimittajan tulisi olla yritykselle tärkeä kumppani. Palveluiden ostaminen voi olla haasteellista, ja vaikuttavuuden saavuttamiseksi pitää osata luoda toimivat yhteistyömallit. Varman työkykyjohtamisen kehityspäällikkö Saija Rauhamaa on toiminut pitkään työterveyshuollossa, Työterveyslaitoksella ja kehittänyt työkykyjohtamista sekä työterveysyhteistyötä ja sen johtamista erilaisten yritysten kanssa.

Saija Rauhamaa, mitä työterveyspalveluja yritykseen ostavan pitää ottaa huomioon?

Tärkeintä on, että johto on oikeasti sitoutunut ja mukana tässä.

Kysyisin: Mihin suuntaan olemme menossa, missä olemme muutaman vuoden päästä? Miten työ muuttuu ja mitä se merkitsee henkilöstön kannalta? Kannattaa keskittää huomio lakisääteisen, ennaltaehkäisevän toiminnan ja vaikuttavan yhteistyön syventämiseen sekä sen johtamiseen.

Kuinka työntekijät huomioidaan tässä?

Myös työntekijöitä kannattaa sitouttaa osallistumaan toimintamallien kehittämiseen. Siihen on monia tapoja. Johdon kannattaa kuunnella henkilöstöä ja huomioida oma toimialansa.

Pelkkää kustannussäästöä ei kannata tuijottaa, vaan kiinnittää huomio palveluntarjoajan asiakaslähtöisyyteen, yhteistyökykyyn ja palvelun sisältöön.

Osataanko Suomessa ostaa työterveyspalveluita yrityksen omaa alaa ajatellen?

Johto ja HR ovat yleensä ne tahot yrityksissä, jotka päättävät työterveyshuollosta. Paljon on kiinni päättävän henkilön taustasta, kiinnostuksesta ja resursseista.

Usein kilpailuttamisessa hyödynnetään konsulttia. Tämän pitäisi osata löytää juuri kyseisen organisaation ongelmat ja tuntea työterveyshuollon kenttä laajasti. Pelkkä hintakilpailuttaminen ei vie pitkälle. Olisi huomioitava toiminnan sisältö ja sen johtamisjärjestelmä mittareineen, jotta saavutettaisiin hyötyjä. Työterveyshoitajan monipuolisen osaamisen hyödyntäminen on oleellista, ja se jää usein vähemmälle huomiolle.

Mikä on työntekijöiden oma vastuu?

Työnantajalla on vastuu hankkia työterveyshuollon palvelut ja johtaa vaikuttavaa työterveysyhteistyötä.

Henkilöstöstä huolehtiminen on tärkeää ja yritys toteuttaa sen kautta sosiaalista vastuullisuuttaan. Jokaisella on viime kädessä vastuu omasta terveydestään ja työkyvystään.

Mielestäni jokainen työssäkäyvän on hyvä arvostaa näitä työnantajan tarjoamia palveluita, jotka usein kattavat myös vapaaehtoiset sairaanhoidon palvelut työterveyshuollon lakisääteisten palveluiden lisäksi.

 

Kommentoi