Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Näin kohtaavat ammatti­laiset: pappi, juhla­suun­nittelija ja opas

Työhyvinvointi

18.11.2019

Kuvateksti: Meidän jokaisen olisi välillä syytä pysähtyä kuuntelemaan toisiamme, sanoo Visa Viljamaa, Kallion seurakunnan pappi.

Helsingissä Kallion seurakunnassa pappina työskentelevä Visa Viljamaa havahtui pari vuotta sitten, että monet nuoret kipuilivat epämääräisen ahdistuksen, merkityksettömyydentunteen ja masennuksen kourissa.

– Seurakunta ei ole vain kirkon seinien sisällä oleva yhteisö eikä kirkkosali ole kaikille paikka, jossa avaudutaan. Halusin päästä juttelemaan vähän laajemminkin ihmisten kanssa, antaa heille äänen, Viljamaa kertoo.

Syntyi ajatus paikallisissa baareissa järjestävistä, avautumisilloiksi nimetyistä klubitilaisuuksista, joista ensimmäinen pidettiin vuoden 2018 syyskuussa. Viljamaa sanoo huomanneensa, että kynnys tulla juttelemaan papille on baarissa matalampi kuin kirkossa. Baarissa pappi on vain ihminen ihmisten joukossa.

– Ihmiskuvani on monipuolistunut tapaamisten myötä. Meidän jokaisen olisi syytä välillä pysähtyä kuuntelemaan toisiamme. Haluamme tulla kuulluiksi, huomatuksi, rakastetuksi ja hyväksytyksi. Muutaman oluen jälkeen on varmasti helpompi myös avautua, Viljamaa pohtii.

Merkityksellisiä kohtaamisia somessa

Visa Viljamaa on tullut tunnetuksi myös somepappina, joka on aktiivinen Twitterissä, Facebookissa, Instagramissa ja Snapchatissa.

– Olen käynyt somessa monia merkityksellisiä keskusteluja. Pappina en voi vain odotella, että joku poikkeaa kirkkoon. Lisäksi on löydettävä muita kohtaamisen muotoja. Keskustelun aiheet ovat aika samanlaisia kirkossa, somessa ja baarissa, Viljamaa sanoo.

Erilaiset kohtaamiset kasvattavat oppaan ammattitaitoa ja valmiutta kohdata myös asiakaspalvelun haastava puoli, sanoo Aurinkomatkojen opas Tarina Mavrakis.

Opas auttaa ja eläytyy asiakkaan tilanteeseen

Aurinkoa, hiekkarantoja, leppeitä tuulia – toki matkaoppaan työssä pääsee nauttimaan niistä, mutta toimenkuvaan kuuluvat olennaisesti myös vaativat asiakkaat. Kaikki eivät sovi joidenkin unelmatyökseen rankkaamaan tehtävään.

– Asiakkaamme ovat lomalla, ja heidän täytyy saada kokea olevansa luotettavissa ja ammattitaitoisissa käsissä. Hyvistä kohtaamisista muodostuu jopa ystävyyssuhteita. Itselläni on lisäksi kourallinen asiakkaita, jotka pyrkivät lomailemaan siellä, missä kulloinkin olen töissä, Thaimaan Krabissa Aurinkomatkojen kohdepäällikkönä työskentelevä Tarina Mavrakis kertoo.

Yleensä hankala tilanne laukeaa sillä, että kertoo rehellisesti vaihtoehdot.

Hyvä opas on hänen mukaansa asiakaspalveluhenkinen, auttavainen, reipas, tuntee hyvin kohteensa ja mukautuu helposti vaihteleviin tilanteisiin.

– Yleensä hankala tilanne laukeaa sillä, että kertoo rehellisesti vaihtoehdot. Puhuminen ja eläytyminen asiakkaan tilanteeseen auttavat. Toki asiakkaan ja oppaan kemiat eivät aina kohtaa lainkaan, eikä asiakas koe saavansa luvattua palvelua. Pattitilanteiden taustalla ovat usein lomaan kohdistuvat ylisuuret odotukset.

Mavrakis muistuttaa, että erilaiset kohtaamiset kasvattavat oppaan ammattitaitoa ja valmiutta kohdata myös asiakaspalvelun haastava puoli. Asiakasryhmänä suomalaisturistin stereotypiaa ei hänen mukaansa nykypäivänä tunnista kansainvälisen lentoaseman ihmisvilinästä.

– Suomalainen on varsin kielitaitoinen, kokenut ja moderni matkaaja, joskaan ei edelleenkään se äänekkäin!

Moni jättää alan parin vuoden kuluttua, kun huomaa, että työstä on glamour kaukana, toteaa hää- ja juhlasuunnittelija Petra Kiiskinen.

Moni jättää alan parin vuoden kuluttua, kun huomaa, että työstä on glamour kaukana, toteaa hää- ja juhlasuunnittelija Petra Kiiskinen.

Hääsuunnittelija ei ole kohdannut hirviömorsiamia

Häiden kynnyksellä vihkiparin odotukset tilaisuuden suhteen ovat korkealla. Paineet purkautuvat helposti järjestelijöiden niskaan. Elokuvamaailma on luonut ilmiöstä omanlaisen morsianhirviötyypin, Bridezillan, jolle mikään ei kelpaa.

Hää- ja juhlasuunnittelija Petra Kiiskinen sanoo, ettei ole koskaan joutunut tekemisiin räyhämorsiamen kanssa. Kiiskisen Bliss Wedding & Partyplanning -niminen yritys on tarjonnut juhlasuunnittelua 13 vuotta. Haastavista tilanteista on selvitty kuuntelemalla toiveita, venymällä – ja paiskimalla joskus lähes ympärivuorokautisia päiviä oikkujen toteuttamiseksi.

Vaaditaan stressinsietokykyä ja pitkää pinnaa.

– Kerran Lontoossa vakituisesti asuvan parin morsian keksi pari päivää ennen häitä, että haluaa kyytiautoksi valkoisen Rolls Roycen. Valkoista en onnistunut sillä aikataululla hankkimaan, mutta hopeanharmaan kyllä. Se kelpasi.

Juhlasuunnittelijalta vaaditaan stressinsietokykyä ja pitkää pinnaa. Moni jättää alan parin vuoden kuluttua, kun huomaa, että työstä on glamour kaukana.

Hyvässä asiakaskohtaamissa kumpikin osapuoli on paikalla ideoimassa ja kertomassa toiveistaan. Kiiskinen tunnustaa, että viime hetken muutokset harmittavat välillä. Hääparit eivät aina ymmärrä aikataulujen tiukkuutta.

– Usein auttaa, kun kertoo suoraan, mihin budjetti venyy ja mihin ei. Yritän aina esittää vaihtoehdon. Viime kädessä ammattitaitoinen juhlasuunnittelija venyy kyllä aikamoisiin suorituksiin, Kiiskinen sanoo. •

Anna palautetta jutusta