Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Kommunikation inom arbetsgemenskapen benämndes tidigare intern kommunikation, som motsats till extern kommunikation. Kommunikation inom arbetsgemenskapen är alltid en interaktion, där man kommunicerar med andra antingen ansikte mot ansikte eller i dag allt oftare med hjälp av digital teknik. Målet är att göra alla i organisationen medvetna om en viss sak och dessutom förstå den. Detta förutsätter att man diskuterar, lyssnar, ställer frågor och söker svar på dem – tillsammans. Kommunikation ökar gemenskapen på arbetsplatsen, vilket i sin tur bidrar till välbefinnandet och skapar förankrar individerna i organisationen. Samtidigt ökar produktiviteten.

Det är riskfyllt att förstå den som åtskild från arbetsplatsens övriga kommunikation.

Kommunikation inom arbetsgemenskapen är en del av organisationens kommunikation. Det är riskfyllt att förstå den som åtskild från arbetsplatsens övriga kommunikation. Saken kan kanske uppfattas bäst via kriskommunikation. När arbetsplatsen ställs inför en kris kommuniceras läget först med den egna personalen, därefter med intressentgrupper och till slut med s.k. externa parter. Och vem av oss erkänner att de aldrig av misstag skulle ha skickat ett e-post- eller WhatsApp-meddelande avsett för den egna arbetsgemenskapen till en person utanför huset, ett annat företag eller en bekant som finns bland kontakterna? Det är klokt att betrakta kommunikation inom arbetsgemenskapen som om det vore extern kommunikation. Det skonar också arbetsgivarens anseende bättre när det sker misstag.

Nästan 95 % av företagen i Finland sysselsätter högst nio personer.

Outlook, Zoom, Teams, WhatsApp, Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram, Youtube och telefon. En förteckning över tio vanliga kommunikationsmetoder eller -kanaler. Nästan 95 % av företagen i Finland sysselsätter högst nio personer. Enligt Statistikcentralens statistik för år 2020 arbetar cirka 370 000 arbetstagare i dem. De har alltså tillgång till fler kommunikationskanaler än anställda. Det är självklart att informationen inte nödvändigtvis når alla, om man inte tillsammans kommer överens om vilken kanal som ska användas i olika situationer.

I det sista numret av Telma år 2022 får du också ett historiskt perspektiv på kommunikation inom arbetsgemenskapen i artikeln om forna tiders kommunikationskanal, springpojken. Jag önskar alla nyttiga lässtunder med Telma och ett tryggt slut på året!

Kenneth Johansson

Verkställande direktör, Arbetarskyddsfonden

 

Kommentoi