
Metsäkoneenkuljettajan työ on istumatyötä ja työvuorot venyvät 12-tuntisiksi
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Oikea tieto lisää työn turvallisuutta ja työhyvinvointia. Telma perustettiin 10 vuotta sitten työelämän kehittämisen erikoislehdeksi. Timo Pinomäki on lukenut lehteä ja telma-lehti.fi-sivuston artikkeleita koko lehden olemassaoloajan.
Pinomäki on tehnyt lähes koko työuransa turvallisuusasioiden parissa muun muassa Uudenmaan työsuojelupiirissa, Skanskalla ja VR Trackillä. Hän toteaa työturvallisuuden parantuneen Suomessa huikeasti, vaikka vielä onkin tehtävää.
– Työtapaturmia sattuu edelleen liikaa, ja kaikkien olisi pyrittävä nolla tapaturmaa -ajatteluun. Vain siten tapaturmat vähenevät.
GRK-konsernissa (Graniittirakennus Kallio Oy) riskienhallintajohtajana työskentelevä Pinomäki kertoo lukevansa lehden tarkkaan, erityisesti rakennusalaa ja teollisuutta koskevat artikkelit.
– Suomessa ei ole paljoa työturvallisuutta käsitteleviä julkaisuja, ja kaikki aiheeseen liittyvä kiinnostaa oman työnkin takia. Telma on minusta mielenkiintoinen ja tärkeä lehti. Sitä kannattaisi lukea paitsi työsuojeluasioiden kanssa tekemisissä olevien, myös kaikkien niiden, joiden vastuut liittyvät jollain tasolla työturvallisuuteen.
Pinomäki toivoo, että työntekijöiden omaa vastuuta työsuojeluasioissa huomioitaisiin enemmän julkisessa keskustelussa ja lehdenkin palstoilla.
– Nyt se on aika kapea osa-alue. Työnantaja vastaa tietenkin työmaan ja työnteon turvallisuudesta, mutta eihän se ole aina pelkästään työnjohdon vika, jos jotain sattuu. Usein asenteisiinkin tarvittaisiin muutosta. Onnettomuustapausten inhimillisten tekijöiden tunnistaminen ja esille tuonti olisi tärkeää, jotta niistä voitaisiin ottaa enemmän opiksi.
Pinomäki soisi työturvallisuutta parantavien sovellusten saavan lisää tutkimuspanostuksia. Rakennusalalla hän toivoisi etenkin rakennuttajien ja suunnittelijoiden kasvattavan turvallisuustietoisuuttaan, jottei urakkavalintoja tehtäisi pelkästään eurojen perusteella. Turvallisuus vaikuttaa myös lopputuotteen laatuun.
– Kaikilla työpaikoilla tulisi tiedostaa, että laatu-, turvallisuus-, riskienhallinta- ja ympäristöasiat kulkevat käsi kädessä. Monissa yrityksissä ne kulkevat vielä eri latuja, vaikka ne kaikki liittyvät turvallisuuteen.
– Jotta me kaikki pääsisimme terveinä työstä kotiin.
Modernin metsätyökoneen ohjaamossa on hiljaista ja lämmintä. Ja helteellä puolestaan mukavan viileää. Nykypäivänä haasteena ovatkin pitkät vuorot ja jatkuva istuminen.
Etätyössä tarvitaan uudenlaista sosiaalista älykkyyttä, kun tunnetilatkin pitäisi aistia verkon kautta. Työyhteisössä jokainen on vastuussa viestinnän tehosta ja kommunikoinnin sujuvuudesta.
Kalakauppias Max Grönholm ei suostu nimeämään lempikalaansa, sillä ei ole olemassa kalaa, josta hän ei hyvin valmistettuna pitäisi. Lempivedeneläviään Maxin Kala on myynyt vuodesta 2016 Espoon Kauklahdessa. Max perusti kaupan vanhaan puutaloon kiemuraisen kylätien varrelle, ja siitä asti kauppa on käynyt. Jopa niin hyvin, että viime vuonna myymälä siirtyi isompiin tiloihin Kauklahden Lasihyttiin. Intohimo tuoreeseen
Maailmanlaajuinen koronavirus yllätti yhteiskunnan ja liike-elämän maaliskuussa. Pahiten osumaa otti ravintola- ja matkailuala. Ravintoloitsija Henri Alén tiesi, että kriisijohtamisessa tärkeintä on viestiä selkeästi. Vain näin voi selvitä kriisistä mahdollisimman vähin vaurioin – jos siitä on mahdollista selvitä.