Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.
Dessa cookies hjälper oss att mäta och optimera vår marknadsföring.
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan t.ex. vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.
För att förbättra vår hemsida samlar vi anonym information som är till för statistikföring och analyser. Med hjälp av dessa cookies kan vi t.ex föja med hur många besökare sidan har eller hur länge de stannat på sidan. Detta hjälper oss att skapa en bättre användarupplevelse.
Dessa cookies är nödvändiga för att sidan skall fungera korrekt.
Lärdomar från coronatiden: involvera arbetstagarna i krishanteringen
Kirjoittaja: Susanna Cygnel
Anställda inom industrin vill delta i krishanteringen på sin arbetsplats, berättar forskare Tiina Saari. 5K-modellen visar hur detta lyckas.
Coronapandemin. Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Brand eller till exempel maskinfel i fabriker.
Stora och små kriser kan orsaka ett undantagstillstånd i ett industriföretag, vilket syns på ett grundläggande sätt i arbetsplatsens verksamhet.
De industrianställda är allt mer kompetenta och utbildade idag. De vill bära ansvar i kriser som företaget råkar ut för och många har förmågan, viljan och möjligheten att göra det.
– Industrianställda upplever dock ofta att deras röst inte hörs i undantagssituationer. En bättre interaktion skulle vara en bra början, säger Tiina Saari, som har forskat i hur industriföretag hanterar krissituationer.
Undersökningen vid Tammerfors universitet resulterade i en praktisk 5K-modell för interaktion under kriser, som kan utnyttjas både inom industrin och andra branscher. Namnet 5K bygger på de finska orden i modellen. Med modellens hjälp kan organisationens ledning involvera de anställda i krishanteringen.
– Det är ett tillvägagångssätt som bygger på sunt förnuft, men till exempel industriarbetsplatsens hierarkiska tradition kan ha förhindrat samarbete under kriser. Det lönar sig dock att utnyttja de anställdas kompetens och vilja att delta, rekommenderar Saari.
Gör 5K-modellen till en del av verksamheten:
Berätta! Förklara öppet vad som har hänt och hur situationen påverkar arbetet och företagets verksamhet. Alla ska få samma information.
Fråga! Ge de anställda möjlighet att fråga vad som hänt och vad de kan göra i situationen. De behöver svar.
Lyssna! Cheferna och ledningen ska lyssna på de anställdas känslor, behov och förslag.
Diskutera! Öppen interaktion och gemensam reflektion kan ge värdefulla överlevnadsmetoder.
Utveckla! De anställdas goda förslag bör tas i bruk och kopplas till framtida tillvägagångssätt.
Det har gått fem år sedan coronapandemin bröt ut. Under epidemin ökade distansarbetet avsevärt för att begränsa smittspridningen, men nu har vi så småningom återgått till det normala. Men vad är normalt idag?
Coronapandemin slog till överraskande och hårt, och dess effekter kändes över hela världen. I kampen mot coronaviruset valde Finland en isoleringstaktik. Bland annat stängdes landskapsgränser, restauranger och biografer och man övergick till distansarbete för att bekämpa viruset och stoppa spridningen. Distansarbete berör inte bara de individer som anser att modellen passar dem. Var nedstängningen och