Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.
Dessa cookies hjälper oss att mäta och optimera vår marknadsföring.
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan t.ex. vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.
För att förbättra vår hemsida samlar vi anonym information som är till för statistikföring och analyser. Med hjälp av dessa cookies kan vi t.ex föja med hur många besökare sidan har eller hur länge de stannat på sidan. Detta hjälper oss att skapa en bättre användarupplevelse.
Dessa cookies är nödvändiga för att sidan skall fungera korrekt.
En arbetstagare som känner sig kunnig upplever att han eller hon kan, klarar sig och klarar av sitt arbete. Stresshanteringsfärdigheter och förmågan att klara av utmanande situationer är också viktiga lärdomar i början av arbetslivet.
Bland annat dessa frågor granskades i Arbetshälsoinstitutets projekt, där många olika arbetsgivare deltog, både från den offentliga och den privata sektorn.
– Tre viktiga sätt att stödja unga vuxna i början av arbetskarriären lyftes fram, berättar specialsakkunnig Telma Rivinoja.
Förstärk känslan av kunnande
På den första arbetsplatsen är det viktigt att uppleva en känsla av framgång.
– Ge feedback – framför allt positiv, konkret feedback. Berätta vad arbetstagaren lyckades med och hjälp honom eller henne att identifiera sina styrkor, säger Rivinoja.
Istället för att bara säga ”det gick bra” ska du sätta ord på framgångarna tydligt, till exempel så här: ”Du tog hänsyn till kundens behov på ett fint sätt.”
Förstärk känslan av att behärska arbetet
Se till att den unga kan behärska arbetsmängden, dvs. dimensionera uppgifterna korrekt och observera att rutiner fortfarande kan saknas.
– Ge den unga tid att lära sig och öka arbetsmängden i takt med att erfarenheten och kompetensen ökar, säger Rivinoja.
Tydliggör arbetsrollen i början, dvs. berätta vilka uppgifter, ansvarsområden och mål som ingår i arbetet. Hjälp också till att identifiera vad som är viktigast att göra först.
Ge stöd
En ung arbetstagare kanske inte har färdigheter att hantera svåra situationer ännu och kan gå i lås inför oväntade utmaningar.
– Ordna tid för samtal. Var närvarande och hjälp den unga att ta sig igenom utmaningarna, tipsar Rivinoja.
Hon påminner om att en ung arbetstagare inte ska lämnas ensam för mycket. Att göra saker tillsammans med andra är utvecklande: av kollegor lär man sig rutiner och effektiva arbetssätt
Skolan är en gemensam arbetsplats där arbetstagare hos flera olika arbetsgivare arbetar. På Havukosken koulu i Vanda funderar man ständigt på hur man kan utveckla säkerheten och hur man säkerställer att meddelanden förmedlas effektivt även i farliga situationer.
På Meyer-varvet i Åbo utförs cirka 80 procent av tillverkningen av kryssningsfartyg av underleverantörer. Varvets säkerhetschef Matti Tuimala berättar om hur man sköter säkerheten på den enorma gemensamma arbetsplatsen.
För att förbättra säkerheten krävs kontinuerlig riskbedömning och effektiv kommunikation. Arbetarskyddsmyndigheternas övervakningsresultat avslöjar betydande brister i arbetssäkerheten och arbetarskyddet på gemensamma arbetsplatser.