Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.
Dessa cookies hjälper oss att mäta och optimera vår marknadsföring.
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan t.ex. vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.
För att förbättra vår hemsida samlar vi anonym information som är till för statistikföring och analyser. Med hjälp av dessa cookies kan vi t.ex föja med hur många besökare sidan har eller hur länge de stannat på sidan. Detta hjälper oss att skapa en bättre användarupplevelse.
Dessa cookies är nödvändiga för att sidan skall fungera korrekt.
Juhana Rouhiainen på torkfirman Dry Kuivaus: Jag vill åtminstone sköta förhandlingar ansikte mot ansikte
Kirjoittaja: Susanna Cygnel
Kuvaaja: Jirina Alanko
I en liten arbetsgemenskap är kommunikationen okomplicerad, vet Juhana Rouhiainen.
”I vår bransch är jobben alltid överraskande, eftersom till exempel vattenskador inträffar utan förvarning. Meddelandena ska komma snabbt fram inom firman så att hjälpen når fram.
För snabb kommunikation använder vi telefon och WhatsApp med tre olika grupper: en för ledningen, en allmän grupp och en grupp för beställningar dit vår sekreterare skriver in beställningar och där medarbetarna kvitterar att de tagit emot jobbet.
För mer officiella ärenden, som schemaläggning av semestrar och frånvaro, använder vi e-post. Vi ordnade också en omröstning om julfesten per e-post.
På vårt kontor har vi tre loger i ett kontorslandskap dit man kan gå för att syssla med pappersarbete, men det går också bra att jobba på distans. Hälften av arbetstiden går åt till kartläggningar, torkningar och mätningar på fältet och resten på kontoret eller någon annanstans.
Det finns 12 människor i vår arbetsgemenskap, och följaktligen är vår kommunikation okomplicerad.
Vi har inte behövt ett intranät och jag tror inte att vi kommer att behöva det heller, åtminstone inte inom en nära framtid. Det finns 12 människor i vår arbetsgemenskap, och följaktligen är vår kommunikation okomplicerad. Vi kommer väl överens sinsemellan och vi har ingen särskilt strikt hierarki eller byråkrati.
Det finns inga större utmaningar inom kommunikation och växelverkan – ibland talar en om äpplen och den andra om päron, men så är det. Hos oss är det tillåtet att tycka annorlunda och säga sin åsikt.
Jag vill alltid föra förhandlingar ansikte mot ansikte.
Bland delägarna håller vi möten efter arbetstid och träffas ansikte mot ansikte. Under coronatiden höll vi möten via Teams, men interaktionen blir mycket bättre när man är närvarande. Jag vill alltid föra förhandlingar ansikte mot ansikte, eftersom gester och icke-verbal kommunikation lider när man talar via en skärm.
Vi håller också veckomöten inom hela gemenskapen, om det finns ett behov av det. Det finns det inte varje vecka. Medarbetarna ringer och frågar råd om det är något som är oklart. Vi skickar WhatsApp-meddelanden till exempel om man är på väg till kontoret och tillsammans vill gå igenom en viss sak.”
Det har gått fem år sedan coronapandemin bröt ut. Under epidemin ökade distansarbetet avsevärt för att begränsa smittspridningen, men nu har vi så småningom återgått till det normala. Men vad är normalt idag?