
4 kysymystä kirjasta
Ulrika Björkstam: Kehitä resilienssiä - Opas muutoskykysi vahvistamiseen (Tuuma, 2025)
Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.
Kuvittele tilanne: olet paikassa, jossa et tunne juuri ketään. Poikkeat selkeästi ryhmästä, jossa muut näyttävät olevan hyvin samankaltaisia. Tunnetko olosi oitis mukavaksi vain siitä syystä, että sinut on kutsuttu paikalle?
Esimerkiksi näin voi hahmotella monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden eroa. Työpaikalla monimuotoisuus merkitsee sitä, että siellä on erilaisia ihmisiä: eri ikäryhmiä, eri seksuaalisuuksien ja sukupuolten edustajia, ihmisiä erilaisista etnisistä taustoista sekä eri uskontokunnista ja niin edelleen.
Inklusiivisuus taas varmistaa, että kaikki ihmiset tuntevat yhdessä olonsa turvalliseksi, uskaltavat sanoa ajatuksensa ääneen ja kokevat, että täällä minua arvostetaan. Jos näin ei ole, työntekijä saattaa lähteä pois.
− Inklusiivinen työpaikka on psykologisesti turvallinen ympäristö, jossa jokaista arvostetaan ja kuunnellaan, sanoo inklusiivisuusasiantuntija Sara Salmani.
Hän on kouluttanut urallaan useita yrityksiä ja organisaatioita siitä, miten työpaikasta tehdään yhdenvertaisempi kaikille.
Harvoin on niin, että työpaikalla ei piitata eri ryhmien hyvinvoinnista. On kuitenkin yleistä, että jos työyhteisön jäsenet muistuttavat toisiaan, syntyy tahatonta syrjintää. Se voi ilmetä esimerkiksi mikroaggressioina.
− Yksi esimerkki mikroaggressiosta on se, kun minulta kysytään, mistä olen kotoisin, kun puhun niin hyvin suomea.
Tiedostamattomat ennakkoluulot voivat liittyä myös ympäristöön. Onko työpaikka esteetön, pääsevätkö sukupuolivähemmistöjen edustajat halutessaan unisex-vessaan, onko kasvissyöjille ruokaa, entä mitä sanoja ja minkälaisia kuvia yrityksen materiaaleissa käytetään? Esiintyykö puheissa stereotypioita eri sukupuolista tai eri-ikäisistä ihmisistä?
Pienet asiat saattavat vaikuttaa siihen, ettei ihminen koe itseään tervetulleeksi työpaikalla.
Tasa-arvo mielletään perinteisesti miesten ja naisten väliseksi tasa-arvoksi, vaikka pitäisi huomioida myös muut eriarvoisuutta synnyttävät tekijät, kuten etnisyys, ikä, seksuaalinen suuntautuminen, ja kehon kyvykkyys. Tasa-arvon lisäksi meidän tulisi puhua myös yhdenvertaisuudesta, joka huomioi nämä eri tekijät.
Usein kuulee sanottavan, että tehtävään pitäisi valita henkilö, joka on pätevin. Tilastollisesti valinta kuitenkin osuu usein tietyn demografian edustajaan, esimerkiksi valkoiseen heteroseksuaaliseen mieheen.
Salmani pitää hyvänä esimerkkinä kokeilua, jossa Helsingin yliopiston sosiologian tutkija Akhlaq Ahmad lähetti 5 000 identtistä työhakemusta suomalaisilla ja ulkomaalaisilla nimillä. Hakijat olivat yhtä päteviä, mutta suomalaisilla nimillä työhaastattelukutsuja tuli ylivoimaisesti eniten.
Suomessa tupataan herkästi ajattelemaan, että kaikilla on samat mahdollisuudet. Ja paljosta voimmekin olla ylpeitä, Salmani sanoo. Silti:
− Täytyy tiedostaa, että tiettyjen rakenteiden ansiosta kaikki eivät ole samalla viivalla.
Jos ihminen ei tunnista rakenteellisia esteitä, se voi johtua siitä, että rakenteet ovat aina hyödyttäneet häntä.
Organisaation kannattaa ottaa tavoitteeksi inklusiivisuus myös itsekkäistä syistä: siitä on taloudellista hyötyä. Kansainvälisten tutkimusten mukaan inklusiivinen työympäristö tuottaa parempia tuloksia. Mitä monimuotoisempi tiimi, sitä parempi kannattavuus ja laajempi ymmärrys eri kohderyhmistä.
Inklusiivinen tiimi on myös muita innovatiivisempi, sillä sen jäsenet uskaltavat ideoida vapaasti, sanoa mielipiteensä ääneen ja ottaa riskejä. Sillä on positiivinen vaikutus myös työhyvinvointiin. Ihmisen on hyvä olla, kun hän kokee olevansa arvostettu ja turvassa.
Salmanin mielestä inklusiivisuuden pitäisi olla osa yrityksen strategiaa. Sen tulisi heijastua niin sisäisessä viestinnässä, sanavalinnoissa, kuvissa, seminaareihin kutsutuissa vieraissa ja työpaikkailmoituksissa kuin rekrytoinneissakin.
− Meillä on vielä paljon tekemistä, mutta viime vuosien aikana on siirrytty sanoista tekoihin.
Esimerkiksi Salmanin asiakas TietoEvry tarkasteli työpaikkailmoitustensa sukupuolittuneita sanoja ja teki muutoksia, jotta ilmoitukset houkuttelisivat enemmän naisia. Naishakijoita tuli 32 prosenttia enemmän.
Yritys voi lisätä inklusiivisuutta myös auditoimalla yrityksen nykytilaa ja asettamalla tavoitteita sen pohjalta. Jos esimerkiksi huomataan, ettei johtoportaassa ole riittävästi naisia tai ihmisiä eri etnisistä taustoista, voidaan ottaa tavoitteeksi lisätä heidän määräänsä.
Yksi inklusiivisuutta lisäävä keino on anonyymi rekrytointi, jota ovat kokeilleet esimerkiksi Helsingin kaupunki ja S-ryhmä.
− On hyvä tiedostaa jo heti alussa, että inklusiivisuus vaatii pitkäjänteistä työtä. Tämä johtuu myös siitä, että yhteiskunta kehittyy jatkuvasti.
Salmanin mukaan esimerkiksi Britanniassa ja Yhdysvalloissa inklusiivisuus on pidemmällä kuin Suomessa, mutta näissäkin maissa on omat yhdenvertaisuusongelmansa.
Esimerkiksi Netflixillä on monimuotoisuusjohtaja, ja sarjoissa panostetaan moninaiseen representaatioon. Toisaalta uutiset kertovat, että yrityksestä saa herkästi kenkää, jos ei ole työssään paras. Britannia taas on edistyksellisyydestään huolimatta tunnettu transihmisten syrjinnästä.
− Muutos tuottaa aina vastarintaa, sillä ihmisiä pelottaa.
Salmani oli muutama vuosi sitten mukana toteuttamassa Työ ei syrji -kampanjaa, jossa haastettiin yrityksiä mukaan puhumaan syrjinnästä. Yli 400 yritystä lähti mukaan. Kantava ajatus oli, että työ ei syrji ketään vaan ihmiset. Vaikuttava kampanja laajensi yritysten käsitystä monimuotoisuudesta.
− On antoisaa nähdä, kun yritys panostaa vaikkapa viestintään ja sanastoihin, ja sillä on vaikutusta. On hyvä muistaa, että pienet teot tuovat usein pysyvämmän muutoksen kuin yksittäinen kampanja.
Esimerkiksi se, että johto viestii sitoutumisestaan monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden edistämiseen, lisää tutkitusti jopa 70 prosenttia työntekijöiden yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Ulrika Björkstam: Kehitä resilienssiä - Opas muutoskykysi vahvistamiseen (Tuuma, 2025)
Shared workplaces are becoming the norm in working life today – in addition to industry, they are common in office work and retail, for example. Having several employers under the same roof creates new cooperation, but also new kinds of challenges. One of the challenges is occupational safety. But it is not just a challenge
Gemensamma arbetsplatser är idag mer regel än undantag – inte bara inom industrin, utan även inom exempelvis kontor och handel. När flera olika arbetsgivare arbetar under samma tak uppstår förutom samarbete även nya utmaningar. En sådan är arbetssäkerhet. Men det är inte bara en utmaning – det är också en möjlighet att göra saker bättre