Työhyvinvointi

• 27.02.2019

5 vinkkiä rentoihin hartioihin ja parempaan toimintakykyyn

Niska ja hartiat keräävät huomaamatta jännityksiä työssä ja arjessa. Huomiomme on työn saamisessa valmiiksi, mistä syntyy tiedostamaton stressi.

1. Pois omasta päästä

On mahdotonta työskennellä rennosti, jos ajattelu vie kaiken huomion ja olemme liikaa ”päässä”. Keho pitää siitä, että huomio on osittain myös kehossa. Sen tunnistaa siitä, että hengitys kulkee vapaasti ja lihakset työskentelevät rennosti. Ryhtiä ei tarvitse ylläpitää pakonomaisesti. Keho vaihtaa asentoa itsestään, kun se sitä kaipaa.

2. Tietoisuutta kehosta

Kehotietoisuutta lisäävät harjoitukset parantavat läsnäoloa ja poistavat stressiä. Kysy itseltäsi: ”Onko niskassani ja hartioissani jännitystä juuri nyt?” Sulje silmät ja tunne, voitko päästää jännityksiä vapautumaan. Voitko päästää vielä vähän jännitystä pois? Tunne se. Toista harjoitusta useita kertoja päivässä.

3. Kivun vastustaminen voi lisätä kipua

On inhimillistä yrittää päästä kivusta eroon, mutta kivun vastustaminen synnyttää emotionaalisen stressin, joka voimistaa kipua. Joskus on hyödyllistä vain istua hiljaa ja antaa kivun olla. Hengittele rauhallisesti, rentouta kivuliasta tai jännittynyttä aluetta ilman odotuksia kivun häviämisestä. Anna jännityksille lupa pehmentyä. Käytä tarvittaessa myös muita kivunlievityskeinoja.

4. Pidä taukoja

Toistoa, tarkkuutta tai käsien voiman käyttöä vaativa työ sekä pitkäkestoinen työskentely pää etukumarassa voivat lisätä niskakivun riskiä. Muista pitää taukoja ja vaihdella asentoja.

5. Liikuta rankaa rennosti

Liike on usein paras lääke. Kun pidät huolta nivelten ja rangan liikkuvuudesta, hermojuurilla on tilaa ja lihakset työskentelevät koko liikelaajuuksilla. Monipuolisista liikkeistä, lihasvoimaharjoittelusta ja kestävyysliikunnasta on hyötyä koko hyvinvoinnille.

Lue lisää niskan hoidosta Käypähoito- ja Selkäkanava-sivustoilta.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.